וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יזהיר באו"ם: הסכם עם איראן - תכסיס צפוי

גורם ישראלי חשף ב"ניו יורק טיימס" חלקים מנאום רה"מ בעצרת האו"ם. נתניהו יציב לממשל אובמה דרישות מחמירות לפירוקה של טהרן מנשק גרעיני, בהתבסס על המו"מ הכושל עם קוריאה

צילום: עומר מירון, עריכה: מיכאל ברגמן

(בסרטון: נתניהו קורא להגביר את הלחץ על איראן)

ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להזהיר בעצרת האו"ם מפני "מלכודת" הטמונה בהסכם אפשרי של המערב עם איראן. גורם ישראלי, המעורב בניסוח הנאום, אמר לניו יורק טיימס כי נתניהו יציב בנאומו בתחילת השבוע הבא את התנאים בהם ישראל תהיה מוכנה לקבל כל הסכם הנוגע לתכנית הגרעין של הרפובליקה האיסלאמית, תוך מתן דגש על כישלון המשא-ומתן האמריקני עם קוריאה הצפונית בנוגע לפירוקה מנשק גרעיני.

כמה נקודות מהנאום נחשפו בפני העיתון בשל החשש הגובר בירושלים ממה שמסתמן כהתקרבות פתאומית בין ממשל אובמה לנשיא איראן, חסן רוחאני. נתניהו יגיד בעצרת האו"ם כי "עדיף שלא יהיה הסכם מאשר שיהיה הסכם רע", ויבסס את דבריו על תוצאות המשא-ומתן הכושל מול קוריאה הצפונית, שהמשיכה לפתח בחשאי את תכניתה הגרעינית וערכה שלושה ניסויים גרעיניים בשנים האחרונות.

בנימין נתניהו נואם בעצרת האו"ם ה-67, 2012. AP
חשש גובר מהסכם עם איראן. נתניהו בנאומו בעצרת האו"ם בשנה שעברה/AP

העיתון מציין כי "הדרמה הגדולה ביותר" שמדירה שינה מעיני הפקידים בירושלים נובעת מחשש לתקדים בעצרת האו"ם: לחיצת יד אפשרית בין נשיא ארה"ב ברק אובמה, לעמיתו האיראני חסן רוחאני. "נתניהו מודע לכך שדבריו ימתגו אותו כ'מתנגד' וכפסימיסט, אך הוא מרגיש חובה מוסרית להביע את העמדה הזו", אמר הגורם הישראלי.

ארבע דרישות מקדימות למו"מ עם איראן

נתניהו יציב למערב, ובפרט לארה"ב, רשימת דרישות לקראת אפשרות של שיחות ישירות עם איראן, כשהראשונה שבהן תהיה עצירת הליכי העשרת האורניום באיראן והעברת מלאי האורניום המועשר הקיים אל מחוץ לתחומי המדינה; פירוק מתקן הגרעין המבוצר בפורדו; פירוק הסרכזות (הצנטריפוגות) מהדור החדש במתקן ההעשרה בנתנז; והפסקת עבודות הבנייה בכור המים הכבדים באראק בו לכאורה מקדמת טהרן ייצור של פצצת פלוטוניום.

הגורם הישראלי המעורב בניסוח הנאום, ציין כי נתניהו יגיד באו"ם ש"אסור לאפשר לאיראן לחזור על התכסיס הקוריאני כדי להתחמש בנשק גרעיני" (...) איראן, כמו קוריאה הצפונית לפניה, מתיימרת להציג פני שלום; היא מדברת את שיח הפירוז, ומנסה להקל את העיצומים - ולהרוויח עוד זמן עבור תכנית הגרעין שלה".

מנהיג קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, צופה בשיגור טיל לחלל. דצמבר 2012. רויטרס
שליט קוריאה הצפונית, קים ג'ונג-און, צופה בשיגור טיל/רויטרס

בנאומו, נתניהו צפוי לסקור את המשא-ומתן שהתנהל בין המערב לקוריאה הצפונית, ולהדגיש את תקופת המגעים הנמרצים ב-2005, כאשר הממשלה בפיונגיאנג הסכימה להשעות את תכנית הגרעין שלה בתמורה לתמריצים כלכליים וביטחוניים ומענקים בתחום האנרגיה. שנה בלבד לאחר מכן, יזכיר נתניהו, קוריאה הצפונית עשתה ניסוי ראשון בפיצוץ גרעיני.

עם זאת, בעיתון האמריקני מציינים כי יש הבדל בין המקרה הקוריאני למקרה האיראני: בעוד שקוריאה הצפונית הודתה ב-2005 על פיתוח פצצה גרעינית, הרי שסוכנויות המודיעין בארה"ב מאמינות שאיראן נמצאת עדיין מרחק חודשים רבים, אם לא שנים, מפיתוח נשק כזה. בטהרן גם מכחישים בתוקף את טענות ישראל על פיתוח הפצצה, וטוענים שהמערך הגרעיני של המדינה נועד לצרכי אנרגיה בלבד.

לקריאה נוספת
נתניהו: איראן מסובבת התקשורת כדי להמשיך בסיבוב הסרכזות
נתניהו ייפגש עם אובמה וידרוש "להעצים את הלחץ על איראן"
דיווח: מסר מרגיע מהבית הלבן לישראל בנוגע לחידוש עם איראן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully