וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי האקדמיה: בלי סיוע אירופי המחקר בישראל יקרוס

13.8.2013 / 17:57

בפגישה עם סגן שר החוץ התריעו ראשי האוניברסיטאות על הנזק שייגרם אם ישראל לא תצטרף להסכם המחקר והפיתוח האירופי. אלקין ביקש שידונו עם עמיתיהם באירופה בחרם ההתנחלוית

הדילמה של מדינת ישראל בנושא הסכם המחקר והפיתוח של האיחוד האירופי, "אופק 2020", מתקרבת לרגעי ההכרעה: בתחילת השבוע נערכה במשרד החוץ פגישת עבודה בין סגן השר זאב אלקין וכמה מבכירי המשרד, לבין חברי ועד ראשי האוניברסיטאות. בפגישה הזהירו האקדמאים הבכירים מאוניברסיטאות תל אביב, ירושלים, חיפה, בר אילן, בן גוריון, הטכניון ומכון ויצמן, מפני ההשלכות של החלטה ישראלית לא לחתום על ההסכם, במחאה על "מדיניות החרם" של האיחוד האירופי כלפי ההתנחלויות.

לוואלה! חדשות נודע כי בפתח הפגישה, הסביר סגן השר אלקין לנשיאי האוניברסיטאות את המדיניות העקרונית של ישראל בנושא, עליה החליט ראש הממשלה נתניהו: לא לחתום על הסכמים עם האיחוד האירופי שיכללו "סעיף טריטוריאלי" שמחריג את ההתנחלויות ממדינת ישראל. אלקין אמר כי ישראל "לא תקבל תכתיבים" מאירופה בנושא גבולותיה, ולכן לא תוכל לחתום על הסכם המחקר והפיתוח כל עוד האירופאים מתעקשים להחריג ממנו את ההתנחלויות. נשיאי האוניברסיטאות, בתגובה, הזהירו כי משמעות ההחלטה היא אובדן של מענקי מחקר בגובה מאות מיליוני שקלים, מה שיגרום "נזק אדיר" למחקר המדעי בישראל.

הפגישה זומנה לבקשתו של אלקין, וגורמים שנכחו בה אמרו לוואלה! חדשות כי באקדמיה "מעריכים מאוד" את רצונו של סגן השר לדון בדברים ברצינות. עם זאת, גורם שנכח בפגישה אמר לוואלה! חדשות כי אלקין הופתע מחלק מהנתונים שהציגו לו נשיאי האוניברסיטאות: "הוא ידע לפני הפגישה שמדובר באירוע חמור, אבל לא הבין עד הסוף את גודל הנזק שייגרם לאוניברסיטאות במידה וישראל לא תחתום על ההסכם". לדברי הגורם, הנשיאים הסבירו לאלקין שלצד ההפסד הכספי שייגרם אם ישראל לא תחתום על ההסכם, ייפגעו גם יחסי המחקר ושיתוף הפעולה של האוניברסיטאות בישראל עם מקבילותיהן באירופה.

"אם לא נחתום, ישראל תנותק מרשת המחקר האירופית"

"ההסכם שעומד להיחתם כולל לא רק מענקי מחקר, אלא גם שיתופי פעולה בתחומי תשתיות המחקר", הסבירו הנוכחים לסגן השר. "אם לא נחתום, ייפסקו שיתופי פעולה בתחומים מגוונים, וישראל תנותק מרשת המחקר האירופאית. רוב האוניברסיטאות האירופאיות שמשתפות איתנו פעולה ימצאו תחליפים לישראל, אבל אנחנו נתקשה מאוד למצוא תחליף לאירופה". אחד מהם ציין בתגובה לאפשרות שישראל תחתום על הסכם מחקר ופיתוח עם סין והודו כי "עם כל הכבוד לסין והודו – הפערים ביניהן לבין אירופה עדיין גדולים".

הנשיאים הסבירו גם על הנזק שייגרם לתדמיתה של האקדמיה בישראל, אם ישראל לא תחתום על הסכם המחקר והפיתוח: "האוניברסיטאות בארץ נמצאות בתחרות מתמדת עם אוניברסיטאות ומוסדות מחקר בעולם, כמעט בכל ענפי המדע. אי הצטרפות לתכנית אופק 2020 תוביל לפיחות במעמדם של מוסדות המחקר בישראל, הן בגלל הפגיעה הכספית, הן בגלל ביטול פרויקטים משותפים והן בגלל היעדרם של חוקרים ישראלים מכנסים חשובים באירופה. בהסתכלות לטווח הארוך, זה אפילו יותר חמור מהנזק הכספי המיידי בשנים הקרובות".

לדברי הנוכחים בפגישה, אלקין ציין בפניהם כי ישראל מעוניינת מאוד לחתום על הסכם המחקר והפיתוח, אך הדגיש כי ללא שינוי במדיניות האירופאית כלפי ההתנחלויות, הדבר לא יתאפשר. אלקין אף ביקש מראשי האוניברסיטאות לשוחח עם גורמים בכירים באקדמיה באירופה שהם מיודדים עמם, ולבקש מהם סיוע בהשהיית או דחיית ההחלטה האירופאית על ההתנחלויות. אחד הנוכחים אמר לוואלה! חדשות כי "עם כל ההערכה שלנו אליו, זו בקשה קצת מוזרה. זה לא מקובל שאקדמאי מבקש מאקדמאי אחר להפעיל השפעה פוליטית במדינתו, אפילו לא במקרה כזה".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"עם כל הכבוד לסין והודו – הפערים ביניהן לבין אירופה עדיין גדולים". האוניברסיטה העברית/מערכת וואלה!, צילום מסך

המגעים בין ישראל לאיחוד האירופי בנוגע להצטרפותה של ישראל לתכנית המחקר והפיתוח "אופק 2020" אמורים להיפתח מחר (רביעי), אך בשלב זה נראה כי עד שלא תיפתר המחלוקת המדינית, הצדדים לא יוכלו להתקדם במגעים. בירושלים עדיין מקווים שבעקבות התנעת המשא ומתן המדיני עם הרשות הפלסטינית, האיחוד האירופי יסכים לדחות את יישומה של ההחלטה המחרימה את ההתנחלויות. פורום שרי החוץ של האיחוד האירופי צפוי לדון בסוגיה בכינוסו הקרוב בעוד כמה שבועות.

בכירי האקדמיה ציינו בפגישה עם אלקין כי את החתימה על ההסכם לא ניתן לדחות ביותר מחודשים בודדים: "זה לא מצב שאפשר להגיד – לא נחתום כרגע, ואם בעתיד תשתנה המדיניות שלהם בנושא ההתנחלויות, נצטרף מיד להסכם. מדובר בהסכם רב שנתי שמגובש בחודשים הקרובים. אם ישראל לא תצטרף אליו עכשיו, היא לא תצטרף אליו בכלל".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully