וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפת העדיפות הלאומית: כחצי מהיישובים החדשים - התנחלויות

4.8.2013 / 11:39

ברשימה שאישרה הממשלה יהיו 20 יישובים חדשים שיזכו להטבות במס ובהקצאת משאבים. מתוך רשימה של יותר מ-600 יישובים, כ-30 נמצאים מעבר לקו הירוק. פרץ: "זה לא העיתוי"

צילום: אלי מנדלבאום, עריכה: גדי וינסטוק

יותר למתנחלים, פחות לחרדים: הממשלה אישרה היום (ראשון) בישיבתה השבועית את מפת העדיפות הלאומית החדשה – המפה שקובעת אילו יישובים בישראל זכאים להטבות כלכליות. הרשימה כוללת יותר מ-600 יישובים, בהם כ-20 יישובים חדשים שלא נכללו במפת העדיפות הלאומית הקודמת משנת 2009. מבין היישובים החדשים, תשע הן התנחלויות ביהודה ושומרון – כולל מאחזים שהוכשרו כיישובים רק בשנה שעברה. השרים ציפי לבני, עמיר פרץ ויעקב פרי נמנעו בהצבעה.

הקריטריונים להכרה ביישוב ככזה הנמצא באזור עדיפות לאומי הם קרבה לגבול, סיכון ביטחוני הנשקף ליישוב, תאריך הקמתו (הממשלה תומכת ביישובים חדשים שהוקמו ביוזמתה) והמרחק בין היישובים למרכזי אוכלוסייה גדולים. למעט קרבה לגבול, מדובר בקריטריונים גמישים שמאפשרים לכל ממשלה להכניס ולהוציא יישובים מן הרשימה. כך למשל, ממשלתו הקודמת של בנימין נתניהו כללה ברשימה שני יישובים חרדיים, שהוצאו ממנה על ידי הממשלה הנוכחית – ההתנחלות ביתר עילית והיישוב חריש בוואדי ערה. ספק אם ממשלה בה היו חברות סיעות ש"ס ויהדות התורה הייתה מאשרות צעד כזה נגד שתי ערים חרדיות גדולות.

בנוסף לביתר עילית, הוצאו מן הרשימה גם ההתנחלויות אפרתה וקדר שבגוש עציון, שנחשבות להתנחלויות אמידות. אלא שבמקביל נוספו לרשימה תשע התנחלויות ביהודה ושומרון שלא הופיעו ברשימת העדיפות הלאומית הקודמת: אשכולות, גבע בנימין, נגוהות, נופים, אלון מורה, מעלה מכמש, רחלים, ברוכין וסנסנה. שלוש ההתנחלויות האחרונות החלו את דרכן כמאחזים והוכרו על ידי הממשלה כיישובים רק בשנה שעברה. מלבד תשע ההתנחלויות התווספו לרשימה עוד 11 יישובים, חמישה מהם יישובים בנגב המערבי המאכלסים את מפוני גוש קטיף. יישובים אלו נמצאים סמוך לגבול עם רצועת עזה ונמצאים, כמו כל היישובים באזור, תחת איום מתמיד של ירי רקטות מן הרצועה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מאחזים שהוכשרו רק בשנה האחרונה הצטרפו לרשימה/מערכת וואלה!, צילום מסך

השר עמיר פרץ אמר טרם ההצבעה כי הוספת התנחלויות הנמצאות ממזרח לגדר ההפרדה לרשימת העדיפות הלאומית הינה טעות מבחינה מדינית וכלכלית. "להכניס התנחלויות שעד לא מזמן היו בלתי חוקיות, שספק אם יישארו בריבונות ישראל, ולהשקיע בהן השקעה לא פרופורציונאלית - זה לא העיתוי לכך לא מבחינה מדינית ולא מבחינה כלכלית", אמר השר.

בסך הכול כוללת רשימת העדיפות הלאומית יותר מ-30 התנחלויות ביהודה ושומרון. חלק מהן מתאימות לקריטריון הקרבה לגבול (למשל ההתנחלויות באזור בקעת הירדן), אך רובן הוכנסו לרשימה בהתאם לקריטריונים הגמישים יותר – סיכון ביטחוני ומרחק מריכוזי אוכלוסייה. בין ההתנחלויות שכלולות ברשימה: היישוב היהודי בחברון, איתמר, יצהר, אלון מורה, בית אל וטלמון – כולן התנחלויות שנמצאות מחוץ לגושי ההתנחלויות הגדולים וממזרח לגדר ההפרדה.

המשמעות הכלכלית של הכללת יישוב במפת העדיפות הלאומית כוללת בין היתר הטבות במסים, עדיפות בהקצאת משאבים בתחומים מגוונים, עדיפות בתחום הדיור, תמריצים לעובדים בתחומים מסוימים המתגוררים ביישוב. ביישובים שנמצאים תחת סכנה ביטחונית, נכללת גם תמיכה בהוצאות הביטחון של היישוב.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully