וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את התקציב ואת חוק ההסדרים

18.6.2013 / 1:02

בתום דיון סוער הצביעו 58 ח"כים בעד הצעת התקציב ו-44 התנגדו לה. שר האוצר לפיד ניצל את הבמה כדי להשיב למבקריו. ליחימוביץ' אמר: "יכולת לעמוד במקומי, אבל ברחת מאחריות"

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: מיכאל ברגמן

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) בקריאה ראשונה את התקציב הדו-שנתי לשנים 2014-2013 ואת חוק ההסדרים. בתום דיון סוער במליאה עבר החוק ברוב של 58 חברי כנסת מול 44 חברי כנסת שהתנגדו לו. כעת תועבר הצעת החוק לוועדת הכספים, שבה יכינו אותה לקריאה שנייה ושלישית.

שר האוצר יאיר לפיד בדיון על תקציב המדינה, 18 יוני 2013. טלי מאייר
לפיד במליאת הכנסת, דקות לפני ההצבעה על התקציב/טלי מאייר

דקות לפני ההצבעה עלה שר האוצר יאיר לפיד לדוכן הנואמים והשיב לחברי הכנסת הרבים שתקפו אותו על הצעת התקציב. "זו הדרך שבה רוב בוחרי ישראל בחרו", אמר לפיד למתנגדיו, "תשלימו עם זה ותתרגלו לזה". ליו"ר האופוזיציה, ח"כ שלי יחימוביץ', שכינתה אתמול את התקציב "ירי ארטילרי על הישראלים", אמר: "את יכולת לעמוד כאן במקומי ולהציג את התקציב שלך, אבל פחדת. ברחת מאחריות כי הרבה יותר קל לשבת על הקווים ולהעביר ביקורת".

"מנהיגות זה לא להתחנף בזול לעקרות הבית", המשיך לפיד ועקץ את יחימוביץ', "אלא לומר להן שזה לטובתן גם אם זה לא פופולרי. אתם מדברים על המע"מ", הוסיף ותהה: למה שלא תבדקו כמה פעמים העלתם את המע"מ? העלתם והורדתם. כשאתם באופוזיציה זה אסון. כשאתם בקואליציה זה הדבר הטבעי. חברת הכנסת מיכל בירן דיברה על פקידי האוצר. איזה מין סוציאליזם זה לנאץ פקידים?". לפיד הגן על עובדי משרדו, ואמר: "זה לא האוצר, זה אני. זה לא הפקידים, זה אני והממשלה". לסיכום, פנה למתנגדיו באופוזיציה ואמר להם כי מעמד הביניים "לא עניין אתכם אז ולא מעניין אתכם היום, ולכן הפסדתם את הבחירות באופן מביש כל כך".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר יאיר לפיד בדיון על תקציב המדינה, 18 יוני 2013. טלי מאייר
לפיד ונתניהו במליאה, הלילה/טלי מאייר

לפני ההצבעה עלו לדוכן הנואמים חברי כנסת רבים שהביעו זעם על סעיפי התקציב, ובהם אריה דרעי (ש"ס), אורי מקלב (יהדות התורה) ויצחק הרצוג (העבודה). גם ח"כ גילה גמליאל (הליכוד-ביתנו) תקפה את הצעת החוק, ואיימה כי יש סעיפים שלא יוכלו לעבור בוועדת הכספים, שבה היא משמשת מרכזת הקואליציה. "יש סעיפים שלא ניתן יהיה להעביר – מס עקרות הבית, העלאה של 1.5% מס, נקודת הזיכוי לאקדמאים – גם את כבשת הרש הזו לוקחים", אמרה גמליאל. היא הוסיפה ותהתה: "איפה ההיגיון? איפה החזון? איפה הראייה ארוכת הטווח? יש כאן חוסר ניסיון פוליטי וכלכלי, אין ראייה מקיפה". לסיכום אמרה גמליאל: "איזה 'יש עתיד'? עם כל ההבטחות חשבתי שיהיו לי חיים קלים. תעשו שיעורי בית, זה בסדר להיות חסרי ניסיון". לסגן שר האוצר מיקי לוי אמרה: "תעשה שיעורי בית ואל תגיד לפקידי האוצר 'אמן'".

גם חברת הכנסת מירי רגב (הליכוד-ביתנו) הביעה במהלך הדיון התנגדות להצעת התקציב כפי שהיא כעת, ואמרה כי יש לבטל חלק מהמסים הכלולים בה, כדוגמת המס על משפרי הדיור. "שלאף אחד מפקידי האוצר השבעים לא יהיה ספק, התקציב כמו שהוא לא יחזור למליאת הכנסת", הזהירה ח"כ רגב.

עוד בטרם ההצבעה על התקציב, התגאה שר האוצר לפיד שהמשק יצא מהמשבר. "התקציב הזה לא היה פשוט", כתב לפיד בעמוד הפייסבוק שלו. "אבל החדשות הטובות הן שהוצאנו את המשק מהמשבר, וכולנו נצא מהצד השני של המנהרה במצב טוב הרבה יותר".

כבר אתמול אחר הצהריים הפך הדיון במליאה לסוער, כאשר לפיד הציג את התקציב וחברי האופוזיציה קטעו את נאומו כמה פעמים. "לא אכנע לרוח הרעה שנושבת בבית הזה", השיב לפיד לחברי הכנסת המפריעים. "אנחנו רוצים אנשים שמצליחים ומרוויחים טוב. בוחרי יש עתיד מרוצים".

בנאומו במליאה אתמול אמר לפיד כי התקציב הדו-שנתי הוא "תקציב של צמצום פערים, של הגדלת היקף ההשתתפות בשוק העבודה ורמת הפריון במשק, של נשיאה שווה בנטל הכלכלי, של יציאה מתרבות של קצבאות לתרבות של עבודה, של החזרה של אתוס וערכים משותפים, של צמצום הבירוקרטיה וייעול המגזר הציבורי, של טיפול בריכוזיות במשק וביוקר המחיה כדי שהמחירים ירדו והשקל יהיה שווה לנו יותר, של הורדת מחירי הדיור – במקביל למהפכה שהתחלנו בה בקבינט הדיור, של מאבק חסר פשרות בהון השחור – כדי לייצר פה חברה הוגנת".

שר האוצר יאיר לפיד לבנת בדיון על תקציב המדינה, 18 יוני 2013. טלי מאייר
לפיד בכנסת, הלילה/טלי מאייר

את נאומו חתם שר האוצר במילים: "אני מצטרף בכל לבי לכל מי שנושא עמו את כאבן של השכבות החלשות. הם לא שקופים בעינינו. הם כאן, ואנחנו צריכים לדאוג להם כי זו חובתנו. אבל הדבר שהשכבות חלשות הכי זקוקות לו זו מדינה חזקה עם כלכלה חזקה. מדינה שהשירותים הציבוריים שלה מתמוטטים היא מדינה שפוגעת בחלשים הרבה יותר ואנחנו צריכים לפעול יחד כדי לא לתת לזה לקרות".

יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', שעלתה לנאום מיד לאחר לפיד, הביעה את התנגדותה לתקציב בשם האופוזיציה. "הבטחות, הבטחות, הבטחות, מילים, מילים, מילים, קלישאות, קלישאות, קלישאות. עוד מאותו הדבר. מתק שפתיים וגלגולי עיניים", אמרה יחימוביץ'. "אתם הכרזתם מלחמה על 99% מהישראלים. זה מה שעשיתם בתקציב הזה. תאר לעצמך, יאיר לפיד, שבאחד ממופעי הבטחות הסרק שלך ערב הבחירות הייתי ניגשת אליך, ולוחשת לאוזניך בחברות שזה מה שאתה תעשה בסוף. היית מאמין? תאר לך שמישהו היה צופה מראש עד כמה קיצונית וחסרת תקדים תהיה המעילה שלך באמון הציבור, עד שהיו אומרים לך שבמסגרת אותו ירי אריטלרי שלך על רוב הישראלים היית מטיל מס מיוחד מאוד גבוה על נשים שמרוויחות 0 שקלים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו והשר יובל שטייניץ בדיון על תקציב המדינה, 18 יוני 2013. טלי מאייר
ראש הממשלה בנימין נתניהו ולצדיו השרים יובל שטייניץ ונפתלי בנט, הלילה בכנסת/טלי מאייר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully