וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח: מיעוט פניות לרשויות ליישום חוק חופש המידע

גלעד גרוסמן

19.5.2013 / 14:15

15 שנה אחרי חקיקת החוק, פורסם הדוח הראשון בנושא, ממנו עולה כי ב-2012 הוגשו רק 2,664 בקשות לחופש המידע, ו-26 תלונות בנושא. לבני: הזכות לחופש מידע - הבסיס לדמוקרטיה

בשנה החולפת הוגשו ליחידה הממשלתית לחופש המידע רק 26 תלונות נגד משרדי הממשלה בכל הנוגע למימוש חובותיהם למתן מידע לציבור על סמך חוק חופש המידע, כך עולה מהדוח השנתי הראשון של היחידה הממשלתית לחופש המידע שהתפרסם היום (ראשון). על פי הדוח, כ-70% מהתלונות שהטיפול בהן הסתיים היו מוצדקות או מוצדקות באופן חלקי, כאשר הנושא המרכזי שהטריד את המתלוננים היה אי קבלת מענה בזמן. במשרד המשפטים מסבירים כי המספר הנמוך של התלונות מלמד על חוסר המודעות של הציבור לזכויותיו על פי חוק חופש המידע, ולא על שירות יעיל מצד משרדי הממשלה.

חוק חופש המידע חוקק לפני 15 שנה בדיוק, כדי לאפשר לציבור לקבל מידע הנמצא בידי הרשויות. אולם רק לפני כשנה הוקמה היחידה הממשלתית שתפקידה, בין השאר, לפקח על יישום החוק. הדוח מראה שאמנם קיימת מגמת עלייה בפניות לקבלת מידע בהתאם לחוק, אולם עדין מדובר במספר פניות נמוך. בשנת 2012 הוגשו ל-19 משרדי ממשלה 2,664 בקשות חופש מידע. מתוכן 65% נענו בחיוב ו-4% נענו באופן חלקי. זאת, לעומת 2,575 פניות לפני שנתיים. כמות הבקשות בישראל הייתה כ-4.7 בקשות ל-10,000 נפש, לעומת 9.6 בקשות באירלנד, 11 באוסטרליה וכ-20 בקשות ל-10,000 נפש בארצות הברית. עוד עולה מהנתונים כי כ-65% מהבקשות נענות תוך 30 יום כפי שנקבע בחוק, אולם 13% נענות לאחר למעלה מ-120 יום הקבועים כגבול המקסימלי להיענות לבקשה.

"תמונת המצב העולה מדוח זה אינה משביעת רצון, במיוחד בהינתן שהוראות החוק נקבעו לפני 15 שנה", אמרה ראש היחידה הממשלתית לחופש המידע, עו"ד רבקי דב"ש. "נפעל כמיטב יכולתנו לשנות את המצב הקיים ולהתחיל לפתח כלים אשר יאפשרו את הגברת יישומו של החוק באופן אחיד ושיטתי". שרת המשפטים, ציפי לבני, הוסיפה: "הזכות לחופש מידע ועיקרון השקיפות הם הבסיס לדמוקרטיה. שקיפות, כך אני מאמינה, היא התרופה הטובה ביותר למניעת שחיתות, ניצול לרעה של שררה ותמריץ יעיל להתייעלות".

מנכ"לית עמותת שבי"ל (שקיפות בינלאומית-ישראל), גליה שגיא, אמרה: "שקיפות בינ"ל ישראל מברכת על הדוח אשר פורסם ביום שבו אנו מציינים 15 שנה לחקיקת חוק חופש המידע ועל הקמת יחידה ממשלתית לחופש המידע שפעילותה מורגשת היטב בשטח. יחד עם זאת, אנו קוראים לגופי הממשל לנקוט שיטה יזומה, דהיינו להפיץ את המידע ולא להמתין עד להגעת בקשות ועתירות לבית משפט". לדבריה, על גופי הממשל לקחת אחריות ולהוביל את מהפכת השקיפות. "כצעד ראשון ובונה אמון אנחנו קוראים להם לפרסם את הפרוטוקולים של ועדת שרים לענייני חקיקה", הוסיפה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully