וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד נסוג מהתחייבותו לחייב חרדים ללמוד ליבה?

ח"כ גלאון פרסמה את טיוטת חוק ההסדרים, ובה אין זכר להתחייבות שר האוצר להתנות תקצוב מוסדות חרדיים בלימודי ליבה. גורמים בסביבת לפיד: "הנושא ייכלל בגרסה שתובא לאישור"

לאן נעלמו לימודי הליבה מחוק ההסדרים? יו"ר מרצ זהבה גלאון פירסמה היום (שני) טיוטה חדשה של החוק, שאמור להיות מוגש לאישורו של היועץ המשפטי לממשלה, וממנה נעדרים כל הסעיפים הרגישים הנוגעים לכך שמוסדות חינוך חרדיים יחויבו בלימודי ליבה ובהשתתפות במבחנים בינלאומיים כתנאי לקבלת תקצוב מהמדינה. יו"ר מרצ אמרה כי היא מקווה שהעובדה שלימודי הליבה לא מופיעים בגרסה הנוכחית של החוק לא מלמדת על כוונה של הממשלה לסגת בה מהשינוי שהצהירה כי בכוונתה לעשות.

על הצעת החוק שמפרסמת גלאון נכתב "טיוטה לפני אישור יועץ", מה שמחזק את הרושם כי מדובר בגירסה עדכנית יותר של החוק, וממנה עולה כי פרק החינוך בו קוצץ כמעט לחלוטין. אמנם אין פירושו של הדבר כי בגרסה הסופית של החוק הנושא לא יוכנס חזרה, אולם היעלמותו של הנושא הרגיש מהטיוטה שנועדה לאישורו של היועץ מעוררת תהיות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
כיום המדינה מתקצבת את רשת החינוך של ש"ס ב-100%. הרב עובדיה יוסף/מערכת וואלה!, צילום מסך

בטיוטה המקורית נכתב בנושא לימודי הליבה, כי כדי שמשרד החינוך יכיר במוסד חינוכי שאינו רשמי יהיה עליו ללמד מתמטיקה, אנגלית ועברית בהיקף של 55% מכלל שעות הלימוד שלו, וכן להשתתף במבחנים הבינלאומיים. הגרסה הקודמת של החוק גם קבעה שרשת מעיין החינוך התורני, רשת החינוך של ש"ס והחינוך העצמאי של אגודת ישראל, יהיו חייבות להשתתף במבחנים בינלאומיים ולא יתוקצבו עוד כמוסד חינוכי רגיל, אלא כמוסד מוכר שאינו רשמי. כלומר, שהמדינה תתקצב את המוסדות ב-75% במקום ב-100% כיום.

בלי ליבה: מוסדות חינוך חרדיים תוקצבו ב-1.6 מיליארד ב-2012

ב-2012 תוקצבו שתי הרשתות, בהן לומדים 120 אלף תלמידים, ב-1.6 מיליארד שקלים, מהם 1.1 מיליארד שקלים לחינוך העצמאי של אגודת ישראל, ועוד כחצי מיליארד שקלים למעיין החינוך התורני. המשמעות התקציבית של ההחלטה יכולה הייתה להגיע, בהערכה גסה, עד 400 מיליון שקלים, מה שהיה מהווה מכה גדולה עבור שני המוסדות. אולם כל אלה, כאמור, נעדרים מהגרסה העדכנית שמציגה גלאון.

חוק ההסדרים הוא קובץ של עשרות חוקים שונים המכילים רפורמות תקציביות ומבניות במשק, העוברות יחד כחוק אחד, במקביל להעברת התקציב. ברמה הרעיונית, מטרת החוק היתה לאפשר העברת רפורמות הכרחיות הדרושות ליישום התקציב. עם זאת, במהלך השנים הלך החוק והתנפח, ונוספו לו אלפי סעיפים שלא רלוונטיים כלל לעניין תקציב המדינה. הטיוטה שהגיש לפיד הפעם נחשבת "רזה" והכרחית באופן יחסי, ואם לא יתווספו לה סעיפים נוספים בטרם תאושר בכנסת, ייחשב הדבר להפתעה של ממש.

בלשכת לפיד סירבו להתייחס לדברים, אולם גורמים בסביבתו עמדו על כך שהנושא אכן ייכלל בגרסה הסופית שתובא לאישור הממשלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully