וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר פרי על היוזמה הערבית: "הגיע הזמן להרים הכפפה"

שר המדע והטכנולוגיה אמר כי ההצהרה הקטארית על נכונות הליגה הערבית לחילופי שטחים בהסדר עם הפלסטינים מהווה "אור חיובי". נתניהו ינאם בכנסת בדיון מיוחד על היוזמה הערבית

שר המדע והטכנולוגיה וראש השב"כ לשעבר, יעקב פרי, התייחס היום (שלישי) להצהרה של ראש הממשלה הקטארי בנוגע לתיקון ביוזמת השלום של הליגה הערבית, ואמר כי "הגיע הזמן 'להרים את הכפפה' ולבדוק היתכנות היוזמה הערבית כחלק מהתנעת התהליך המדיני". פרי, שהוא השני מבין חברי הממשלה שמגיב באופן פומבי וחיובי ליוזמה, ההצהרה הקטארית על נכונות הליגה הערבית לחילופי שטחים מהווה "אור חיובי מצד הליגה הערבית". הוא הוסיף כי "הצהרה שכזו, מעניקה פתח לישראל להמשיך להחזיק בגושי ההתנחלות הגדולים, בתמורה לשטחים אחרים שיועברו לפלסטינים".

יעקב פרי ביום עיון לחברי הכנסת החדשים, ינואר 2013. טלי מאייר
"אור חיובי מצד הליגה הערבית". השר פרי/טלי מאייר

בתוך כך, נקבע היום כי מליאת הכנסת תערוך בשבועות הקרובים דיון מיוחד בנושא יוזמת השלום הערבית המעודכנת, בהשתתפות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שגם צפוי לנאום במהלכו. הדבר התאפשר לאחר שחברי האופוזיציה, על בסיס יוזמה של יו"ר מרצ, זהבה גלאון, הצליחו להשיג 40 חתימות על בקשה לחייב את נתניהו להופיע בפני המליאה. בדיון צפויה לנאום גם יו"ר האופוזיציה, שלי יחימוביץ', כמו גם שאר יושבי ראש הסיעות בכנסת.

אמש הציג ראש ממשלת קטאר, חמד בן ג'אבר א-תאני, בוושינגטון תיקון דרמטי ליוזמת השלום הערבית, כשטען כי הליגה הערבית תתמוך בהסכם שלום עם הפלסטינים על בסיס גבולות 67', שיכלול גם חילופי שטחים. המשמעות העיקרית של הדברים מבחינת ישראל היא הצהרת תמיכה של הליגה בהשארת גושי ההתיישבות הגדולים בידי ישראל בהסכם עתידי.

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי וראש ממשלת קטאר, חמד בן ג'אסם א-תאני. רויטרס
תמיכה בחילופי שטחים. ראש ממשלת קטאר עם ג'ון קרי, הלילה בוושינגטון/רויטרס

מוקדם יותר היום, בירכה השרה הממונה על המשא ומתן ומדיני, ציפי לבני, על הדברים שנאמרו בפגישת שרי החוץ של הליגה הערבית עם שר החוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי. "אני מברכת על המסר שיצא מפגישת שרי הליגה הערבית. היוזמה הכללית שנמצאת על השולחן יש בה התחייבות לנורמליזציה עם ישראל במקרה שמגיעים להסדר", אמרה לבני בשיחה עם וואלה! חדשות. עוד הוסיפה לבני כי "המסר שיוצא היום, אומר שהם מודעים לשינויים בשטח והם ייקבעו ביטוי בקו הגבול, וכמובן שהיתר יידון במשא ומתן ישיר. זה בהחלט מסר טוב ואמירה חשובה".

רבים באופוזיציה הגיבו גם הם למסר של הליגה הערבית. חברת הכנסת מרב מיכאלי (העבודה) אמרה כי "ישראל החמיצה את ההזדמנות הזאת במשך 11 שנה, אסור לנו להחמיץ אותה שוב". לדבריה, "נתניהו, לפיד ובנט חייבים להפסיק להתעסק בשטויות הרסניות של משאל עם ולהרים את הכפפה הזאת כאן ועכשיו, או שגם על שמו של לפיד תירשם החמצה היסטורית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
ינאם במליאה על היוזמה. ראש הממשלה נתניהו/מערכת וואלה!, צילום מסך

חברה למפלגה של מיכאלי, חבר הכנסת עמר בר לב אמר כי מדובר ב"צעד היסטורי", וקרא לראש הממשלה לפנות לאבו מאזן ולהזמין אותו לפתיחת משא ומתן ישיר. "אנו נמצאים היום על צומת דרכים שבה יש לנו ממשל אמריקאי שדוחף שנגיע להסדר ומוכן לסייע לנו בכך, וגורמים פרגמטיים בעולם הערבי והמוסלמי שאיתם ניתן לדון ולקדם יוזמה". לדברי בר לב, "עכשיו, כשהכדור שוב נמצא אצלנו, אל לנו לגלגל אותו לגורמים אחרים".

יחד עם זאת, לא כל חברי הכנסת התלהבו מהצהרתו של ראש ממשלת קטאר. על רקע הפיגוע הרצחני הבוקר בצומת תפוח, אמר יו"ר הקואליציה, חבר הכנסת יריב לוין (הליכוד) כי "הפיגוע הבוקר הוא התשובה הפלסטינית ליוזמות השלום החדשות של ג'ון קרי, והוכחה נוספת שכל הקלה שניתנת לפלסטינים מובילה מיד לפגיעה בחיי יהודים". לוין קרא לצה"ל לסגור באופן מיידי את צומת תפוח לתנועת פלסטינים ולהציב מחדש את המחסומים שהוסרו, "על מנת להבטיח שאירוע דומה לא יתרחש שוב".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully