וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר לפיד: "נצא למלחמה למען האדם העובד"

שר האוצר פרש את משנתו הכלכלית והבטיח, בין היתר, להילחם במעלימי המס, להוציא רבבות חרדים לשוק העבודה ולהוריד את מחירי הדיור. "מכרנו את האינטרסים של האדם העובד"

צילום: טל אנגלנדר, עריכה: מיכאל ברגמן

שר האוצר, יאיר לפיד, פרש הערב (שלישי) את משנתו הכלכלית והציג את עיקרי הצעדים שיובילו, לדבריו, למחיקת הגירעון התקציבי ולשיפור חיי האזרחים – ובראשם מעמד הביניים – במדינת ישראל. בדברים שנשא בכנס השנתי השישי של המכון למחקרי ביטחון לאומי, התייחס לפיד לתכנית הקיצוצים שהציג השבוע לראש הממשלה, בנימין נתניהו, ולנגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, ואמר: "מה שאתם רואים, זה לא רק גזירות ומסים, ולא רק העברה של תקציבים מהביטחון לדיור, או מהישיבות לרווחה. מה שאתם רואים – וככל שיעבור הזמן זה יהיה ברור יותר ויותר – היא דרך. מה שאתם רואים, היא דרך נחושה, ברורה, שיש לה כיוון אחד ושיש לה מטרה אחת: לשים במרכז הכלכלה הישראלית את האדם העובד".

יור יש עתיד בועידת הנשיאים בירושלים, פברואר 2013. מור שאולי
"לא מתעסקים בגרפים או בגיליונות אקסל". לפיד/מור שאולי

לפיד הסביר למה כוונתו באומרו "האדם העובד". "לפעמים קוראים לו מעמד הביניים, לפעמים קוראים לו משלמי המסים, או ציבור העובדים. תקראו לו איך שתקראו לו, אבל הוא או היא אלה שמחזיקים את המדינה הזו בחיים", אמר. "מה זה אומר 'חזון האדם העובד'? זה אומר שהוא במרכז. זה אומר שמשרד האוצר לא מתעסק בגרפים או בגיליונות אקסל, אלא בבני אדם שקמים בבוקר והולכים לעבודה ומהעבודה, הזו צריכים לקנות במכולת, והם שואלים את עצמם איך הם יגמרו את החודש, והם רוצים שיום אחד לילדים שלהם תהיה דירה, וצריך גם לדאוג להם כדי שתהיה להם פנסיה הוגנת לימי הזקנה שלהם".

"זה אומר שמרכז ההוויה שלנו הם אנשים שעובדים ומשלמים מסים, כי בלעדיהם אין לנו כלכלה ואין לנו חברה", המשיך שר האוצר. "זה אומר שאם מישהו רוצה לעבוד, אנחנו צריכים לעשות הכל כדי ליצור בשבילו מקומות עבודה. זה אומר שאם מישהו עובד ולא מרוויח מספיק כדי להתקיים בכבוד, אנחנו צריכים לעזור לו לשפר עמדות. וזה אומר גם שאם מישהו בריא ויכול לעבוד אבל חושב שהוא פטור מזה, אז הוא צריך לדעת שאנחנו לא נשלם את החשבונות שלו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

"לא מתכוון להשמיץ את קודמי"

לפיד סיפר על המצב בו קיבל לפני קצת למעלה מחודש את משרד האוצר. "בור תקציבי של 35 מיליארד שקל. אלו 35 מיליארד שקל כואבים, שצריך לטפל בהם מהר, באחריות ובכוח", אמר. "כי כמו כל אוברדראפט, אם לא נסגור אותו עכשיו, הוא ילך ויתפח ויגדל עד שלא תהיה לנו דרך לצאת ממנו. כי ככל שהאוברדראפט גדול יותר, הריבית עליו גדולה יותר, ואז במקום להשקיע מיליארדים בחינוך ובבריאות, אנחנו מבזבזים את אותם מיליארדים כדי לשלם ריביות שהולכות וגדלות".

עם זאת, שר האוצר הבהיר כי אינו מתכוון להטיל את האשמה על הגירעון על שר האוצר לשעבר, יובל שטייניץ. "אני הולך לסגור את הבור הזה, אבל יש שני דברים שאני לא מתכונן לעשות. הראשון הוא, שאני לא מתכונן להשמיץ את קודמי ולהאשים אותו במה שקרה. לא מעניין אותי מי אשם, מעניין אותי מה עושים", אמר. "הדבר השני, הוא שאני לא מתכונן להסתתר מאחורי הבור הזה ולהגיד שעד שלא נפתור את הבעיה הזו, לא נוכל לצאת לדרך. אנחנו כן נוכל, ואנחנו כבר יצאנו לדרך".

"האדם העובד במדינת ישראל אינו במרכז העשייה של הממשלה כבר לא מעט שנים, הוא רק משלם את כל החשבונות, זה לא אותו דבר", הסביר לפיד. "אם התשלום הממוצע שמקבלת מדינת ישראל על משאבי הטבע שלה הוא נמוך במיוחד – וכולכם יודעים שאני עד?ין עכשיו – אז מכרנו את האינטרסים של האדם העובד וצריך לשנות את זה. אם עשרות ומאות אלפי אנשים בריאים אינם עובדים וחיים מקצבאות שסידרו להם הסכמים פוליטיים לא מוסריים, אז מכרנו את האינטרסים של האדם העובד, וצריך לשנות את זה...אם מעון היום עולה לאמא עובדת אלף שקל יותר מאשר לאמא אחרת שאינה עובדת, אז מישהו מכר אותנו. אם הטבות בדיור ניתנות בהתאם לוותק שנות נישואים ומספר ילדים ומפלות לרעה את האוכלוסייה שמשרתת בצבא ועובדת, אז מכרנו את האינטרסים של האדם העובד ואנחנו הולכים לשנות את זה...כי שלטון שיכול להוריד מחירים ואינו עושה את זה, מוכר את האינטרסים של האדם העובד".

"תוך שלוש שנים נשנה את מצבו של האדם העובד"

לדברי לפיד, "כולכם יודעים שעל חלק מהדברים שציינתי כאן – אולי אפילו על כולם – תהיה מלחמה. ועל זה אני אומר – שתהיה מלחמה. כי הגיע הזמן לנהל את המלחמה הזו. אני אדם סבלני, אבל אני יודע גם שמה שאתה לא מתניע במאה הימים הראשונים שלך, אולי כבר לא יקרה. אנחנו צריכים לנהל עכשיו את מלחמתו של האדם העובד, מפני שהוא הוזנח יותר מדי שנים והגיע הזמן לסובב את הספינה. האדם העובד מסתכל על המערכת השלטונית, והיא נראית לו לא הוגנת, לא יעילה ומונעת מאינטרסים זרים. זה מתכון לאסון, ואנחנו נשנה אותו".

לפיד סיפר: "אני נוהג כל יום לירושלים, ועל המושב לידי יש תיק. בתוך התיק הזה יש חוברת שכל יום נוספים לה עוד דפים. כמו כל המסמכים הרשמיים של המדינה, למעלה מודפס עליה סמל המנורה, ומתחתיו כתוב "תקציר שינויים מבניים מוצעים". ומתחת לכותרת הטכנית הזו, מסתתרת מהפיכה שתוך שנתיים כל ישראלי ירגיש אותה, ותוך שלוש שנים תשנה מהיסוד את מצבו של האדם העובד".

הוא פירט כי בעמוד החמישי של החוברת נכתב "'הכנסת מבחן מיצוי כושר השתכרות אפקטיבי בדיור'. תהיה מלחמה וננצח בה; עמוד 10, 'חיזוק לימודי יסוד בחינוך החרדי'. תהיה מלחמה וננצח בה; עמוד 14, 'צמצום רגולציה עודפת והקטנת הנטל הבירוקרטי – תוכנית doing business'. תהיה מלחמה עם כל העולם, אבל אנחנו ננצח בה; עמוד 19 – 'סיוע לעסקים קטנים'; עמוד 21, 'הגברת התחרותיות בתחום המזון', תהיה מלחמה אבל בסופה מוצרי חלב יעלו פחות ובשר יעלה פחות ומיץ יעלה פחות; וכבר עשינו שלשום 'וי' על עמוד 26, כי העברנו בממשלה את רפורמת 'שמיים פתוחים' שתוריד את מחירי הטיסות לאירופה ב-20% ותוסיף למשק אלפי מקומות עבודה; ובעמוד 29 יש נספח מיוחד: 'התוכנית למלחמה בהון השחור', שאומר למעלימי המס שהחגיגה עומדת להיגמר".

לפיד הוסיף והתייחס גם לשני נושאים בוערים, שלדבריו כבר החלה הממשלה לפעול למענם. "מהפיכת השוויון בנטל, שאותה מובילה בימים אלה ועדת פרי - ושלא יכולה הייתה לקרות בשום הרכב קואליציוני אחר - תוביל לגיוס דור שלם של צעירים חרדים לשירות צבאי או אזרחי, ולא פחות חשוב, ליציאה לעבודה של עשרות אלפי חרדים", אמר. "ומהפיכה הדיור, שאותה אני מוביל במסגרת קבינט הדיור המיוחד, יחד עם שר השיכון אורי אריאל ושר הפנים גדעון סער, שתוריד את מחירי הדיור, שתשנה את מערך המיסוי על דירות להשקעה, שתסיר חסמים ובעיקר שתוביל לבנייה של עשרות אלפי דירות גם לקניה וגם להשכרה".

נפתלי בנט בכנס רמלה, אפריל 2013. יותם רונן
"נקים, יחד עם משרד הכלכלה, מערך שלם של השמה לשוק העבודה". בנט/יותם רונן

למרות שדאג לשים את "האדם העובד" במרכז, שר האוצר לא התעלם גם מהשכבות החלשות. "אין אדם שהוא שקוף בעינינו. אם את אמא חד-הורית מבאר שבע, אחת ממאות אלפי העניים העובדים, ואת עומדת להיפגע מהקיצוץ בקצבאות הילדים, זהו תפקידנו לראות אותך, ולשם כך הקמנו קרן חדשה של 200 מיליון שקל במשרד הרווחה כדי לדאוג לביטחון תזונתי לילדים שלך", אמר. "אם אתה חרדי שלא לימדו אותו מתמטיקה ואנגלית ופתאום דורשים ממך לעבוד ותשלומי ההעברה לא מגיעים, אז תפקידנו להקים - ואנחנו נקים, יחד עם נפתלי בנט והצוות שלו במשרד הכלכלה – מערך שלם של השמה לשוק העבודה כדי לתת לצעיר החרדי הזה כלים להתפרנס ולפרנס".

"אם את ילדה עם צרכים מיוחדים שיושבת בכיסא גלגלים, אנחנו נדאג להנגשה של בית הספר שלך, ושל הבית שלך, ונחליף לך את הכיסא לחדש יותר", הוסיף. "אם אתם זכאי הדיור הציבורי, עלינו למצוא לכם פתרונות דיור, ורצוי שאלו לא יהיו גטאות של עוני שמוצפים כל חורף ולוהטים בכל קיץ, ומה שחשוב עוד יותר, חובתנו לדאוג לכך שהילדים שלכם יקבלו חינוך ברמה הגבוהה ביותר כדי לשבור את המעגל הנורא הזה, שבו העניים הם תמיד ילדי העניים והעשירים הם ילדי העשירים. אם אתם ניצולי שואה שאין להם כסף לתרופות, עליכם לדעת שכבר הקצבנו – בשיתוף עם ראש הממשלה – 500 מיליון שקל בחמש השנים הבאות לשעות סיעוד ולתרופות מצילות חיים. זה לא מספיק, אבל זו התחלה".

"סטף ורטהיימר הוא בעייני גיבור ישראלי"

לפיד התייחס בדבריו גם לצעדים שכבר הספיק לנקוט מאז קיבל את תיק האוצר. "בזמן הקצר שאני שר האוצר, הודעתי על הקמת שתי ועדות: ועדה שתבחן מחדש את כל נושא התמלוגים על משאבי הטבע בישראל שאינם נפט וגז, וועדה שאני מקים יחד עם הנגיד פישר לבחינת הסדרי החובות של הטייקונים בבנקים הגדולים", סיפר. "במקביל, העברנו אתמול בממשלה את חוק הריכוזיות, כדי לפרק את חברות הפירמידה. הצדק צריך לא רק להיעשות, אלא גם להיראות, וזו הסיבה, למשל, שהחלטנו שמשלמי מס ייסף, מה שקרוי 'מס עשירים', לא יקבלו בכלל קצבאות ילדים, ואת מס הקניה על מכוניות יוקרה ועל פלזמות מעל 50 אינץ' הקפצנו באופן חד".

עם זאת, הוא הבהיר כי לא יזניח גם את המשתייכים למעמד העליון. "משרד האוצר בראשותי אינו נגד עסקים, ואינו נגד יזמים, ואינו נגד חברות עוגן. אם מחר תבוא חברה בינלאומית גדולה ותרצה להקים פה עוד מפעל דוגמת 'אינטל' בקריית גת, לא רק שאנחנו ניתן לה את כל ההקלות האפשריות – והפופוליסטים מוזמנים להתחיל לצרוח כבר מעכשיו – אני גם אסע לשדה התעופה בן גוריון ואפרוש לכבודם במו ידי את השטיח האדום", אמר. "כל מי שפותח מפעל או חברה שמייצרים מקומות עבודה, יגלה שאנחנו נעזור לו בכל דרך ואם הוא יתעשר מזה - שיהיה לו לבריאות. סטף ורטהיימר הוא בעיניי גיבור ישראלי, דב לאוטמן הוא בעיניי גיבור ישראלי, גיל שווייד הוא גיבור ישראלי, אנחנו צריכים עוד גיבורים כאלה ואנחנו צריכים לתת להם לעבוד, לא לכעוס עליהם על כך שהם הצליחו בחיים יותר מאתנו".

הוא סיפר בנאומו גם על הלבטים שהיו לו לפני שהסכים לקבל על עצמו את התיק השנוי במחלוקת. "זה לא סוד שהייתה לי התלבטות אם להיות שר האוצר. לקחתי את התפקיד הזה – בניגוד לעצתם של לא מעט אנשים – מפני שזה המשרד שדרכו אפשר באמת לשנות את החברה הישראלית. הלכתי לבחירות עם השאלה 'איפה הכסף', אז שם צריך להיות, במקום שבו נמצא הכסף" הסביר. "יומיים אחרי שנכנסתי לתפקיד הלכתי להתייעץ עם הנשיא, שמעון פרס, והוא אמר לי משפט נפלא. הוא אמר לי, 'יאיר, הדבר הכי מסוכן שאתה יכול לעשות, זה לא לעשות שום דבר. אז אני מציע לך להעז, אני מציע שתעז, מפני שזו האפשרות הפחות מסוכנת'".

שר הביטחון משה יעלון והרמטכ"ל בני גנץ בקבלת הפנים המסורתית של שר הביטחון לרגל יום העצמאות, אפריל 2013. דרור עינב
"אנשים אחראים". יעלון וגנץ/דרור עינב

לפיד הוסיף כי למרות הגירעון בתקציב, "הכלכלה הישראלית במצב בסיסי טוב". לדבריו, "בעקבות התחדשות זרם הגז הצמיחה תגיע השנה ל-3.5%. האבטלה עומדת על 6.7% כלומר שהיא נמוכה. אנחנו אחת המדינות המערביות היחידות שדירוג האשראי שלה עלה בשנים האחרונות עד ל-A+. אני מדבר עם סטנלי פישר בכל יום, אנחנו יושבים ביחד על המדדים, והם טובים. אנחנו רק צריכים לתקן את התקלה כדי שהאוברדראפט לא יקבור אותנו תחתיו. ברגע שנתקן את התקלה – וזה לא אמור לקחת זמן רב מדי – נוכל להחזיר לאנשים את מה שמגיע להם בזכות".

לקראת סיום, התייחס שר האוצר גם לחשש מקיצוץ גדול בתקציב הביטחון. "השר יעלון ורב אלוף גנץ הם אנשים אחראים, והם מבינים שצה"ל אינו אי בודד בתוך ישראל, אלא חלק מהחברה הישראלית", אמר. "הקיצוץ בתקציב הביטחון הוא הכרחי, והוא יהיה ניכר, אבל אני לא אתן לזה להידרדר למלחמת הבוץ השנתית בין משרד הביטחון למשרד האוצר. יש מספיק צבאות אויב סביב מדינת ישראל, צה"ל אינו אחד מהם, ואת הקיצוץ בתקציבו צריך לעשות בשיתוף פעולה ומתוך דיאלוג".

  • עוד באותו נושא:
  • יאיר לפיד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully