וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: המשבר בסוריה היווה שיקול מרכזי בפיוס עם טורקיה

23.3.2013 / 18:51

נתניהו התייחס לשיחה עם ראש ממשלת טורקיה בה הביע צער על אבדן חיי אדם במשט לעזה: "חשוב שטורקיה וישראל שגובלות עם סוריה יוכלו לתקשר זו עם זו". יעלון: "מחזק את נתניהו"

צילום: רויטרס עריכה: טל רזניק

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, התייחס הערב (שבת) לשיחת הפיוס שקיים השבוע עם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, במהלכה הביע צער על הטעויות המבצעיות שהיו באירועי משט המאווי מרמרה ב-2010 ועל פגיעה ואובדן חיי אדם. "אחרי שלוש שנים של נתק ביחסי ישראל-טורקיה, החלטתי שזה הזמן לשקם אותם", כתב נתניהו בעמוד הפייסבוק שלו. "המציאות המשתנה סביבנו מחייבת אותנו כל הזמן לבחון מחדש את מערכת היחסים שלנו עם המדינות באזור. בשלוש השנים האחרונות עשתה מדינת ישראל מספר ניסיונות להביא לסיום הנתק בינינו לבין טורקיה, והעובדה שבסוריה המשבר מחריף מרגע לרגע הייתה שיקול מרכזי בעיניי", הוסיף נתניהו.

בנימין נתניהו מול רג'פ טייפ ארדואן. רויטרס
"המשבר בסוריה היווה שיקול מרכזי". ארדואן ונתניהו/רויטרס

לדבריו, "סוריה מתפוררת, ומאגרי הנשק העצומים והמתקדמים בתוכה מתחילים ליפול לידי גורמים שונים. הסכנה הגדולה היא נפילת מצבורי הנשק הכימי בידי ארגוני טרור". נתניהו ציין כי "חשוב שטורקיה וישראל שגובלות עם סוריה, יוכלו לתקשר זו עם זו, והדבר רצוי גם מול אתגרים אזוריים נוספים".

שר הביטחון הטרי משה יעלון התייחס הערב להחלטת ראש הממשלה להתנצל בפני טורקיה ובכך להביא לסיום המשבר המדיני המתמשך עמה. "אני מחזק את ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו בהסדירו את המשבר עם ראש ממשלת טורקיה", אמר הערב יעלון. "ראש הממשלה נתניהו קיבל החלטה אחראית, וההסדר שהוביל עם טורקיה אינו עומד בסתירה עם העמידה על עקרונותינו בשלוש השנים האחרונות. ההתפתחויות האזוריות והמעורבות האמריקנית אפשרו את יישוב המשבר. מדובר באינטרס משותף הן של ישראל והן של טורקיה". הדברים עומדים בניגוד לעמדה שביטא שר החוץ לשעבר וכיום יו"ר עדת החוץ והביטחון של הכנסת, אביגדור ליברמן, שאמר כי ההתנצלות היא "שגיאה חמורה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין
ראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן. AP
"התנצלות" ולא "חרטה". ארדואן/AP

ליברמן, מספר 2 ברשימת הליכוד-ביתנו אמר כי "מי שצפה בתמונות שצולמו על ספינת ה'מאווי מרמרה' מבין מעל לכל ספק, שחיילי צה"ל פעלו מתוך הגנה עצמית מול פעילי ארגון IHH, שמוכר כארגון טרור גם במדינות אירופה, ובהן גרמניה והולנד". יו"ר סיעת ישראל ביתנו המשיך בביקורת על ראש הממשלה, ואף טען כי "ההתנצלות פוגעת במוטיבציה של חיילי צה"ל, ובנכונותם לצאת למשימות כאלה בעתיד". עוד הוסיף, כי ההתנצלות פוגעת במאבק של ישראל על צדקת דרכה, ועל מוסריותה ועל מוסר חייליה.

היום הודיע ראש ממשלת טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן כי יגיע לביקור היסטורי בשטחי הרשות הפלסטינית וברצועת עזה בחודש הבא. "אני עשוי להגיע לעזה ולגדה המערבית באפריל", אמר ארדואן לעיתונאים בטורקיה, "הביקור יתקיים במסגרת המאמץ לתרום לתהליך המדיני (בין ישראל לפלסטינים)". מוקדם יותר אישר ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הנייה, את קיום הביקור.

כוחות השייטת משתלטים על ה"מרמרה". דובר צה"ל
מותירים את הפרשה מאחור? ההשתלטות על המרמרה/דובר צה"ל

ארדואן הדגיש את העובדה שנתניהו השתמש במילה "התנצלות" ולא "חרטה" בנוסח הרשמי שהועבר אליו, והוסיף כי הדברים נאמרו בהתאם לציפיות של טורקיה. הוא הסביר כי בתום שיחת הטלפון עם ראש הממשלה הישראלי, הוחלט שירושלים תהיה זו שתפרסם ראשונה את ההצהרה בנוגע לתקרית המרמרה.

"בסופו של דבר, ארצות הברית היא זו שהוציאה את העניין לאור, אז ישראל אישרה ואנחנו הודענו על קבלת ההתנצלות", אמר ארדואן. ישראל כבר הראתה נכונות בעבר להביע התנצלות על ההרג של הפעילים הטורקים, לדברי ראש הממשלה הטורקי, אך אנקרה התנתה זאת בהסרת המצור הימי על עזה – דבר שהממשלה והצבא בארץ לא היו מוכנים לקבל.

על אף הנימה החיובית בדבריו, ארדואן היה זהיר בנוגע לחידוש הקשרים הדיפלומטיים ומינוי השגרירים. "אנחנו מחכים לראות מה יקרה בשטח בקרוב. אם הם (הישראלים) יראו צעדים חיוביים ומבטיחים – אנחנו גם נעשה את חלקנו", אמר ראש הממשלה הטורקי בנוגע להחלפת השגרירים, והוסיף כי סכום הפיצוי ייקבע על ידי הגופים המוסמכים. "היינו נחושים, אבל הצלחנו לפתור את הסוגיה בלי להיות עקשניים מדי", סיכם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully