וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביקור הנשיא אובמה בישראל: עדכונים שוטפים

נשיא ארה"ב ברק אובמה סייר בבוקר בהיכל הספר שבמוזיאון ישראל. משם המשיך לרמאללה ונפגש עם אבו מאזן. לאחר מכן נאם בבנייני האומה וקינח בסעודה חגיגית בבית הנשיא

צילום: סטלינק, עריכה: רן מנחם

יום הביקור השני:

23:40 "איננו כובשים בביתנו שלנו, ובכל זאת, יש לנו מיליוני שכנים ביהודה שומרון ובחבל עזה שעלינו להתחשב בהם", כתב ח"כ אריה דרעי בעמוד הפייסבוק שלו. "אין לנו רצון להתערב בחייהם, וגם לא נוכל לספח את השטחים ולתת להם אזרחות ישראלית. עלינו לצאת לדרך כבר עכשיו בהסדר ביניים מעשי וארוך טווח שייתן לנו ביטחון ופלסטינים אפשרות לנהל את חייהם ולפתח כלכלה יציבה ודמוקרטיה חזקה לצד מדינת ישראל כמדינת העם היהודי".

23:00 שלושה פעילי ימין שהגיעו לקרבת בית הנשיא בירושלים כשהם לבושים בחולצות עם הכיתוב "כהנא" ונושאים שלטים לשחרור המרגל היהודי ג'ונתן פולארד עוכבו על ידי המשטרה. לאחר בירור שנערך עמם, שוחררו השלושה.

21:54 הסתיימה ארוחת הערב החגיגית לכבוד נשיא ארצות הברית.

21:49 הזמר דוד ד'אור שר בפני האורחים בסעודה הנשיאותית את השיר "חסד מופלא" בשפה האנגלית.

21:47 הזמרת ריטה שרה בפני האורחים בסעודה הנשיאותית את השיר "ירושלים של זהב".

20:50 אובמה אמר לנשיא המדינה פרס, עם תום הטקס שבו קיבל את עיטור הנשיא, כי "למרות שים אדיר מפריד בין המדינות שלנו, החברות שלנו קרובה מאוד. תודה על העיטור, אני מקבל אותה בשם העם האמריקאי כולו".

20:40 אובמה לאחר הענקת המדליה: "איני יכול להיות נרגש יותר". הנשיא הוסיף בעברית את המילה: "דיינו". הוא הרים כוסית ובירך את פרס: "עד 120".

ארוחת ערב בית הנשיא. רויטרס
פרס מעניק את המדליה לברק אובמה/רויטרס

20:38 פרס העניק לאובמה את מדלית עיטור הנשיא.

20:34 נשיא המדינה שמעון פרס אמר לפני זמן קצר לאובמה בבית הנשיא: "אני מאמין שלעולם לא תפסיק להביא לעולם טוב יותר – כפי שאמרת בנאום שלך, 'תיקון עולם'. ארצות הברית היא זו שאפשרה לנו להגיע למקום שבו אנחנו נמצאים".

20:20 נשיא המדינה, שמעון פרס, בירך את אובמה בפתח ארוחת הערב החגיגית. "ריגשת אותי באופן שבו דירבת אל הצעירים", אמר.

ארוחת ערב בית הנשיא. רויטרס
אובמה ונתניהו בארוחה החגיגית בבית הנשיא/רויטרס

20:00 אובמה הגיע אל הסעודה החגיגית בבית הנשיא, בה ישתתפו כ-120 אורחים, בהם שרי הממשלה ומכובדים נוספים.

19:14 מועצת יש"ע: "הנאום של הנשיא אובמה היה חם ומחבק, אך באותה מידה הוא ניסה לייצר אשליה של ציבור שתומך במהלכים מסוכנים לישראל. הישראלים כבר מנוסים באשליות כאלו שהתפוצצו לנו בפנים ולא יתמכו בסכנות שמציע אובמה".

18:46 יו"ר מפלגת העבודה שלי יחימוביץ', אשת העסקים עפרה שטראוס, מלכת היופי טיטי איינאו, השחקנית גילה אלמגור ואורחים נוספים הגיעו לבית הנשיא בירושלים, שם תתקיים ארוחת הערב החגיגית בנוכחות נשיא ארצות הברית ברק אובמה. יחימוביץ' אמרה לפני הארוחה: "אבהיר בפגישתי עם הנשיא את עמדת מפלגת העבודה ביחס לפתרון שתי המדינות וההתגרענות האיראנית"

18:38 ראש עיריית ירושלים ניר ברקת אמר לוואלה! חדשות כי "אני חושב שיש שינוי גדול בגישתו של הנשיא האמריקאי. בעוד שעד עכשיו הוא דחף באגרסיביות, כעת שמענו נאום של חבר שאומר את דעותיו אבל מביע את תמיכתו הבלתי מסויגת בנו".

שיירת נשיא ארצות הברית ברק אובמה ביציאתה מבנייני האומה, מרץ 2013. יואב דודקביץ'
שיירת הנשיא אובמה בירושלים/יואב דודקביץ'

18:17 יו"ר מפלגת הבית היהודי, נפתלי בנט: "דבריו של אובמה בוודאי באו מתוך דאגה לישראל ומתוך ידידות אמת, אך את תוצאות הנסיגה הקודמת שלנו חווינו הבוקר בשדרות ובאלפי קורבנות לאורך השנים האחרונות".

18:11 ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודה לנשיא ארצות הברית, ברק אובמה על "התמיכה הבלתי מסויגת במדינת ישראל". כמו כן נמסר כי "ראש הממשלה נתניהו שותף לדעתו של הנשיא אובמה שצריך לקדם שלום שמבטיח את ביטחונם של כל אזרחי ישראל. ראש הממשלה נתניהו גם מסכים עם הנשיא אובמה שיש לנו ארץ נהדרת".

18:04 בכיר פתח, סופיאן אבו זיידה, במשדר וואלה! חדשות: "המרכיב הכי חשוב בנאום מבחינתי היה המסר הברור לישראלים 'תתעוררו!', שכל עוד שאין פתרון לפלסטינים, שהם לא מקבלים מדינה עצמאית משלהם ולא חיים כמו שאתם חיים, זה לא טוב גם לכם". אבו זיידה הוסיף כי "מה שחשוב זה מה יעשו האמריקאים על מנת להניע את התהליך מחדש אחרי שאובמה יעזוב את הארץ".

נאום אובמה בבנייני האומה, מרץ 2013. AP
אובמה/AP

17:40 ח"כ מירי רגב (ליכוד) במשדר וואלה! חדשות: "הביקור של אובמה זה בעצם הנאום בבנייני האומה, לא בקבלת פנים, לא בשיחה עם נתניהו ולא במסיבת העיתונאים. הוא קרא כאן ללחץ ציבורי כנגד המנהיגות של נתניהו".

17:37 נשיא ארצות הברית יצא מבנייני האומה בירושלים, והוא עושה כעת את דרכו לפגישה עם אנשי הקונסוליה האמריקאית בירושלים.

17:33 ח"כ דב חנין (חד"ש) במשדר וואלה! חדשות: "הנאום מרשים, אובמה בא לפה לייצג את האינטרסים האמריקאים ולא הישראליים. אני לא מוחא לו כפיים כי מבחנו של נשיא אמריקאי הוא לא בנאומים יפים, אלא ביכולת לקדם מדיניות ושינוי".

צופים בנאום אובמה בכיכר רבין, מרץ 2013. דרור עינב
צופים בנאום אובמה בכיכר רבין בתל אביב/דרור עינב

17:30 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר בסיום נאומו: "אנו נושאים את ההיסטוריה על כתפינו, בלבנו. היום, כשאנו מסתכלים על הדור הצעיר של ישראל, זוהי אחריותכם לכתוב את הפרק הבא בסיפור הענק של האומה הגדולה הזאת. כנציג המדינה שאתם יכולים לסמוך עליה כחברתכם הטובה ביותר, כאדם שהושפע בחייו שלו מ'תיקון עולם', אני מלא תקווה שתעשו את העבודה בתיקון העולם הזה. שאלוהים יברך אתכם ואת ישראל. תודה רבה".

17:29 "שלום לא מתחיל רק בתכניות של מנהיגים, אלא בלב העמים. לא רק דרך תהליך מחושב, אלא באמצעות הקשרים היומיומיים בין אלו שחולקים את אותה הארץ ובעיר הקדושה הזו – ירושלים. כפוליטיקאי, אני יכול להבטיח לכם את זאת: מנהיגים פוליטיים לא נוטלים סיכונים אם הציבור שלהם לא דורש מהם לעשות כן. אתם חייבים להניע את השינוי שאתם רוצים לראות", אמר נשיא ארה"ב.

17:20 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הנואם בבנייני האומה בירושלים אמר כי "השלום בהישג יד. הוא לא מובטח, אך הוא אפשרי. אני יודע שזה לא נראה כך כעת. תמיד יהיו סיכונים לכישלון וקיצונים שישכנעו מדוע לא לפעול. המשא ומתן הוא נדרש, אך הפתרון ידוע – שתי מדינות לשני עמים". הוא הוסיף כי "ישראלים חייבים להבין שהמשך בניית ההתנחלויות פוגע במאמצי השלום. אני מבקש מכם לחשוב שוב כיצד ניתן לבנות אמון בין העמים".

נאום אובמה בבנייני האומה, מרץ 2013. AP
אובמה בבנייני האומה/AP

17:16 "אין זה הוגן שילד פלסטיני חי תחת שלטון צבאי זר. אין זה הוגן שמתנחלים שפוגעים בפלסטינים חומקים מעונש. אין זה ראוי למנוע מחקלאים פלסטינים לעבד את חלקם. לא הכיבוש ולא הגירוש הם התשובה. לפלסטינים יש זכות להיות חופשיים בארצם שלהם", הוסיף אובמה.

17:12 "מנהיגים גדולים – בגין, רבין – הגיעו להסכמי שלום עם שתיים משכנותיכם. אני מאמין שהציבור הישראלי רוצה בשלום. רק הישראלים יכולים לקבוע את עתידכם. אני מכיר בכך, אני גם מכיר בכך שלא כולם מסכימים עם הראייה שלי לגבי השלום. זה חלק מהדמוקרטיה, זה חלק מהשיח בין המדינות שלנו. אך אני מאמין שחייבים להיות כנים בעיקר בין חברים. הדרך היחידה שישראל תתקיים ותשגשג כמדינה דמוקרטית ויהודית הוא הקמת מדינה פלסטינית".

17:09 רביע עיד, סטודנט באוניברסיטת חיפה, שהתפרץ לנאומו של נשיא ארצות הברית ברק אובמה, אמר לוואלה! חדשות לאחר הוצא מהאולם: "צעקתי נגד הכיבוש ולמען שחרור פלסטין".

17:06 נשיא ארצות הברית ברק אובמה אמר לפני זמן קצר בירושלים: "אני מאמין שניתן לפתור את המחלוקת בדרכים דיפלומטיות. סנקציות תקיפות ונחושות זאת הדרך. אנחנו צריכים לעשות כל שביכולתנו כדי לפתור זאת בדרכים מדיניות. זה מה שנעשה. נעבוד עם העולם במשותף. אך איראן צריכה להבין שהזמן לא עומד לרשותה, אל לה לנסות להשיג נשק גרעיני ואני ממשיך ואומר – כל האופציות על השולחן, אמריקה תעשה כל מה שצריך כדי למנוע מאיראן להשיג יכולת גרעינית". הוא הוסיף בעברית: "אתם לא לבד".

16:59 "איראן גרעינית תגביר את הסיכוי לטרור גרעיני, תעורר מרוץ חימוש גרעיני ותסכן את היציבות", אמר אובמה. "לכן הרכבנו קואליציה שתלחץ על איראן. היא מבודדת, השלטון שלה מפולג והיא נחלשת".

16:57 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התייחס בנאומו בירושלים לנושא הביטחוני: "אני גאה לומר ששיתוף הפעולה בין המדינות מעולם לא היה הדוק כל כך. מתקיימים יותר תרגילים משותפים בין הצבאות ושיתוף פעולה צמוד בין גורמי הביטחון והמודיעין".

צופי בנאום אובמה, מרץ 2013. דרור עינב
צופים בנאום אובמה/דרור עינב

16:52 נאום אובמה הופרע על ידי אלמוני שצעק צעקות בערבית. אנשי הביטחון הוציאו אותו מהאולם, לקול שריקות בוז. הנשיא אובמה התייחס לזה בהומור ואמר שזה "גורם לו להרגיש בבית", לקול תשואות הקהל.

16:51 "ישראל הייתה בית לפליטים היהודים בגלות וקיבלה את פניהם של יהודים מאירופה, מברית המועצות, מאתיופיה ומצפון אפריקה. היא קמה והפכה לאומה משגשגת דרך בניית הקיבוצים שהפכו את המדבר לשממה, עסקים שהרחיבו את מעמד הביניים וממציאים שדחקו את חזית המדע והשבב הקטן ועד להקפת כדור הארץ בחלל", אמר ברק אובמה.

16:47 "המסע של העם היהודי לעצמאות לאורך אין-ספור דורות כלל מאות שנים של סבל וגלות, פוגרומים ואפילו רצח עם", הוסיף אובמה בנאומו. "בעוד שיהודים זכו להצלחות בכל העולם, החלום של החירות המלאה התגלם לבסוף ברעיון הציוני – להיות עם חופשי בארץ המולדת שלכם".

16:43 נשיא ארצות הברית אמר במהלך נאומו: "ישראל היא דמוקרטיה מלאת חיים. כל מילה ופעולה נבחנת בקפדנות. וכמו שאתם יודעים, כל דרמה ביני לבין חברי ביבי לאורך השנים הייתה תסריט שייצר חומרים ל'ארץ נהדרת'".

16:41 בפתח נאומו בבנייני האומה בירושלים אמר אובמה כי "ישראל היא מדינה של מוזיאונים ופטנטים, אתרים היסטוריים ומקודשים והמצאות פורצות דרך. רק בישראל אתה יכול לראות את מגילות ים המלח ואת המקום שבו פיתחו טכנולוגיות חלל".

16:40 נשיא ארה"ב ברק אובמה החל לנאום בבנייני האומה בירושלים, בפני כאלף סטודנטים ואזרחים.

ברק אובמה ואבו מאזן בנאום ברמאללה, מרץ 2013. AP
אבו מאזן ואובמה במסיבת עיתונאים משותפת ברמאללה, היום/AP

16:03 מסוקו של אובמה נחת לפני זמן קצר בגבעת רם בירושלים.

15:52 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, המריא לפני זמן קצר במסוקו מרמאללה בחזרה לירושלים.

14:06 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הוסיף כי הוא "לא חושב שהבנייה בהתנחלויות תקדם את תהליך השלום". אובמה הוסיף כי הסוגיה המרכזית היא "כיצד משיגים עצמאות לפלסטינים וביטחון לישראלים. אם נפתור זאת, נוכל לפתור את בעיית ההתנחלויות".

13:51 עוד אמר נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, במסיבת העיתונאים המשותפת עם יו"ר הרשות הפלסטינית, או מאזן כי "חמאס מתנגד להפסיק את האלימות. לא אכפת לו מהיציבות. אנחנו מגנים את ההפרה של הפסקת האש מצד חמאס על ידי ירי הטילים". לדבריו, "אני מבין שזו עדיין תקופה קשה לפלסטינים מבחינה כלכלית. אנחנו ממשיכים לתמוך בהם מבחינה כלכלית, נשמור על השקעות במדינה פלסטינית עתידית. ארצות הברית מחויבת למתווה שתי המדינות, זה האינטרס של ישראל והפלסטינים. הפלסטינים זכאים למדינה משלהם לצד המדינה היהודית, והדרך היחידה להגיע לכך היא דרך משא ומתן ישיר בין הרשות לישראל".

13:45 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, אמר במסיבת העיתונאים המשותפת עם יו"ר הרשות הפלסטינית, או מאזן, כי "העם הפלסטיני ראוי לסיום הכיבוש. העם הפלסטיני ראוי למדינה משלו".

13:43 יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ברמאללה כי "העם הפלסטיני שקיבל אותך היום רוצה את יישום זכויותיו המלאות לחירות, עצמאות ושלום. הוא ממתין בסבלנות לתקווה לפתרון מהיר וחיים טבעיים בגבולות 4 ביוני 1967". עוד אמר אבו מאזן כי "העם הפלסטיני משתתף עם העם האמריקאי בשאיפה לחירות, צדק וכיבוד זכויות האדם. אנו שותפים עם עמי העולם בשאיפה לשלום וסיום הכיבוש והמלחמות. אנו מתרכזים מצדנו בצורך להפסיק את המשך הבנייה בהתנחלויות שמהוות אסון לרעיון שתי המדינות".

נשיא ארה"ב ברק אובמה נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, מרץ 2013. רויטרס
אובמה ואבו מאזן ברמאללה, הבוקר/רויטרס

13:35 החלה מסיבת העיתונאים המשותפת של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן ברמאללה.

12:56 כ-300 בני אדם הפגינו ברמאללה במחאה על ביקור נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, בעיר. המפגינים צעדו מכיכר מנארה ונבלמו על ידי כוח משטרה סמוך למתחם המוקטעה, שם נועד אובמה בשעה זו עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

11:57 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, צפויים לכנס ב-13:30 מסיבת עיתונאים משותפת ברמאללה.

11:26 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נועד בשעה זו ברמאללה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

נשיא ארה"ב ברק אובמה נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה, מרץ 2013. רויטרס
אובמה מתקבל על ידי אבו מאזן ברמאללה, הבוקר/רויטרס

11:04 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, התקבל ברמאללה וסוקר טקס הנערך לכבודו.

10:59 המסוק של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, נחת לפני זמן קצר ברמאללה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו נוגסים במצה שקיבלו מידי רובוט בתערוכה במוזיאון ישראל, מרץ 2013. רויטרס
אובמה טועם מצה בחברת נתניהו במוזיאון ישראל, הבוקר/רויטרס

10:40 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, סיים את הביקור שערך הבוקר במוזיאון ישראל בירושלים, יחד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו. בעוד זמן קצר הוא צפוי לטוס לרמאללה לפגישה עם יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו בתערוכת פיתוחים ישראליים במוזיאון ישראל, מרץ 2013. רויטרס
אובמה ונתניהו בוחנים פיתוח טכנולוגי במוזיאון ישראל, הבוקר/רויטרס

9:50 בביקורו במוזיאון ישראל ערך נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, סיור עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בהיכל הספר וסקר את המגילות הגנוזות. לאחר מכן נכנס אובמה לחלק אחר של המוזיאון שבו הוקמה תערוכה טכנולוגית שמציגה פיתוחים של תעשיית ההיי טק הישראלית. אובמה לחץ את ידי הנוכחים ופגש את הזמר דודו פישר, וזה שר לכבודו "עושה שלום במרומיו". לשירה הצטרפו הנוכחים, ואובמה אמר: "יפה מאוד". פישר סיפר לאחר מכן כי "ראש הממשלה ביקש שאשיר. אובמה נראה מאוד נרגש. זה היה ספונטני ומרגש מאוד". אובמה אמר לאחר השיר: "זה היה יפה מאוד", והמשיך למיצגי התערוכה.

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור במוזיאון ישראל, מרץ 2013. עמוס בן גרשם, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
אובמה ונתניהו בהיכל הספר במוזיאון ישראל, הבוקר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשם, לע"מ

9:20 כביש 60, בין מחסום חיזמא ליישוב עפרה, שנסגר מוקדם יותר לתנועה בשל ביקור אובמה בירושלים, נפתח לפני זמן קצר.

נשיא ארה"ב ברק אובמה וראש הממשלה בנימין נתניהו בביקור במוזיאון ישראל, מרץ 2013. עמוס בן גרשם, לע"מ, לשכת העיתונות הממשלתית
נתניהו ואובמה במוזיאון ישראל, הבוקר/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשם, לע"מ

9:18 נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הגיע לפני זמן קצר למוזיאון ישראל בירושלים.

9:12 ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע לפני זמן קצר למוזיאון ישראל בלוויית פמלייתו שכוללת בין היתר את עו"ד יצחק מולכו ואת שגריר ישראל בארצות הברית, מייקל אורן. בעוד דקות אחדות יגיע למקום גם נשיא ארהב ברק אובמה. השניים יערכו סיור בהיכל הספר ויראו את המגילות הגנוזות ולאחר מכן יציג נתניהו לנשיא שורה של פיתוחים טכנולוגיים של תעשיית ההייטק הישראלית במסגרת תערוכה מיוחדת שהוקמה לכבודו של הנשיא האמריקני.

8:36 כביש מספר 60, בין מחסום חיזמא ליישוב עפרה, צפוי להיסגר בדקות הקרובות בשל תנועת שיירת אובמה שתעשה את דרכה אל רמאללה. במקביל, תאסר גם היציאה מההתנחלויות שבדרך.

8:26 ירי הרקטות מהווה הפרה רביעית של הסכם הפסקת האש שהושג עם חמאס בסוף מבצע "עמוד ענן".

רקטה נפלה הבוקר בבית בשדרות, מרץ 2013. דייב בוימוביץ'
הבית שניזוק מנפילת הרקטה בשדרות, הבוקר/דייב בוימוביץ'

7:50 ארבע רקטות קסאם נורו מרצועת עזה לשטח ישראל. אחת הרקטות התפוצצה בחצא בית וגרם נזק למבנה. גורם ביטחוני אמר כי "לא פסלנו אפשרות שארגוני טרור ינסו לנצל את ביקור אובמה בישראל לשיגור רקטות".

7:00 החל יומו השני של ביקור אובמה בישראל. בשעה 9:10 צפוי הנשיא האמריקאי לבקר במוזיאון ישראל.

יום הביקור הראשון:

ברק אובמה ובנימין נתניהו בסיור בסוללת כיפת ברזל. לשכת העיתונות הממשלתית
ברק אובמה ובנימין נתניהו בסיור בסוללת כיפת ברזל/לשכת העיתונות הממשלתית

21:31 הנשיא אובמה וראש הממשלה נתניהו התיישבו לשולחן הסעודה החגיגית שנערכה לכבוד הנשיא.

21:16 מסיבת העיתונאים של נתניהו ואובמה הסתיימה. בסיומה, שיבח נתניהו את אובמה. "אני חושב שאנשים צריכים להכיר את הנשיא כפי שאני הכרתי אותו", אמר. "הנשיא הודיע על תהליך של עשר שנים כדי להבטיח את הסיוע הצבאי האמריקאי לישראל. אני רוצה להביע את תודתי. אני חושב שהישראלים ישפטו אותך על פי התפתחויות הדברים. תקופת כהונה שנייה של נשיא ותקופת כהונה שלישית של ראש ממשלה יכולות לתקן את טעויות העבר".

21:07 במסיבת העיתונאים המשותפת, התייחס אובמה לתהליך השלום בין ישראל לפלסטינים. "בשנתיים האחרונות לא התקדמנו", הודה. "לא ראינו את ההתקדמות שרצינו לראות. היו כמה אלמנטים חיוביים, למרות מה שקורה באזור הרשות פעלה בשיתוף פעולה עם הקהיליה הבינלאומית לעשות את חלקה בשימור המצב בגדה המערבית".

20:58 נתניהו ענה לכתב זר בעניין האיום האירני. "אני משוכנע שהנשיא נחוש למנוע מאירן להגיע לנשק גרעיני ואני מעריך את העובדה שיותר מכל נשיא אחר הנשיא מדגיש את זכותה של ישראל להגן על עצמה. שמענו את המילים האלו ממש עכשיו. אירן גרעינית היא איום לעולם, אנו מסכימים על כך. יש לנו יכולות אחרות, ורמות פגיעות אחרות, אנחנו לוקחים זאת בחשבון. אבל ארה"ב יודעת שלישראל הזכות להגן על עצמה מול כל איום, כולל האיום האירני".

אובמה ונתניהו. רויטרס
כינסו מסיבת עיתונאים משותפת. נתניהו ואובמה/רויטרס

20:22 אובמה התייחס במסיבת העיתונאים לסוגיית סוריה. "זאת בעיה עולמית כשעשרות אלפי אזרחים נטבחים, אז נמשיך לעבוד במסגרת בינלאומית כדי לזרז את השינוי הנחוץ בסוריה", השיב אובמה לשאלת כתב ערוץ 2. "שר החוץ קרי עובד ללא הפסקה בניסיון לארגן את מאמצינו, ונמשיך לדחוף לשינוי שמכבד את זכויות וביטחונם של כל האזרחים שם. זה לא קל, כשרואים מבחוץ מלחמת אזרחים ויש ממשלה מכהנת שנחושה לשמר את כוחה, ויש חוסר אמון ואופוזיציה שעדיין לא התארגנה פוליטית. אני יודע שרוב השותפות הבינלאומיות שלנו נחושות כמונו".

19:41 שעות ספורות אחרי המעמד החגיגי בבית הנשיא, במהלכו נשתל עץ מגנוליה שהביא עמו נשיא ארצות הברית, מסתבר כי הנטע ייאלץ להיעקר. הסיבה: העץ לא נבדק בידי אנשי משרד החקלאות, כפי שדורש החוק בכל הנוגע לצמחים שמגיעים מחוץ לארץ.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הסעודה החגיגית בבית ראש הממשלה, אמש/מערכת וואלה!, צילום מסך

19:30 שגריר ישראל בארצות הברית, מייקל אורן, התייחס לביקורו של נשיא ארצות הברית בישראל. אורן, שהגיע למעון ראש הממשלה בירושלים, אמר במקום: "היום הזה עובר יוצא מהכלל, זה מאד מרגש, מעורר השראה וגם כבוד. לחשוב שנשיא אמריקאי מגיע לכאן לביקור ראשון כנשיא בקדנציה השנייה שלו. האמת שאני לא רואה שוני גדול בהתנהגות שלו כלפי ישראל לעומת תחילת כהונתו. העמדות שלו בנושא הפלסטיני קרובות לאלו של ישראל".

אובמה וביבי. רויטרס
אובמה ובני הזוג נתניהו/רויטרס

20:45 אובמה הביע את מחוייבותו לביטחון ישראל. "ביטחון ישראל אינו נתון למשא ומתן. היום הצבאות שלנו משתפים פעולה יותר מאי פעם, אנו מספקים ותומכים בביטחון ישראל יותר מאי פעם, כמו לדוגמא עם כיפת ברזל", אמר.

20:30 במסיבת עיתונאים משותפת הודה נתניהו לאובמה. "אני יודע כמה יקרים הזמן והאנרגיות של הנשיא האמריקני. זוהי הפעם העשירית שנפגשנו מאז שהפת לנשיא ואני לראש ממשלה. בחרת בישראל להיות המקום הראשון לביקור בכהונתך השנייה. אני רוצה להודות לך".

20:32 הסתיימה פגישת נתניהו ואובמה.

18:27 סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען" דיווחה כי במהלך הפגנה שנערכה היום נגד ביקורו של אובמה בחברון עצרו כוחות הביטחון הישראליים עשרה מפגינים. המפגינים עטו מסכות של אובמה ושל זוכה פרס נובל לשלום, לוחם זכויות האדם האמריקאי מרטין לותר קינג. לדברי המפגינים, מטרתם הייתה להזכיר לנשיא אובמה את המאבק שהוביל לותר קינג נגד האפליה בארה"ב.

בבית ראש הממשלה מתכוננים לסעודה המפוארת. לשכת העיתונות הממשלתית
שולחן ארוחת הערב הנשיאותית נערך מבעוד מעוד/לשכת העיתונות הממשלתית

18:00 בפגישתם המשותפת של אובמה וראש הממשלה
שהחלה לפני שעה קלה משתתפים גם היועץ לביטחון לאומי, יעקב עמידרור, מזכירו הצבאי של ראש הממשלה, אלוף אייל זמיר. מהצד האמריקאי משתתפים בפגישה מזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי והיועץ לביטחון לאומי טום דונילון. מדובר בפגישה בת כמה חלקים שבה ישתתפו גורמים נוספים. חלקה הביטחוני של הפגישה כבר החל.

17:40 ראש הממשלה נתניהו נועד כעת במעונו עם הנשיא אובמה.

17:38 הנשיא אובמה החליף מספר מילים עם אבנר נתניהו, בנו של ראש הממשלה, ואמר לו "גם בנותיי בגיל בית ספר". הוא שאל אותו מה אתה רוצה ללמוד, ואבנר ענה "יחסים בינלאומיים".

חתימת נשיא ארצות הברית בספר האורחים בבית נשיא המדינה שמעון פרס, מרץ 2013. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
חתימת אובמה בספר המבקרים בבית הנשיא/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן

17:30 אובמה נפגש במעון ראש הממשלה עם נתניהו ורעייתו שרה. הנשיא אובמה חתם בספר המבקרים של מעון ראש הממשלה. "הגעת במזג האוויר הכי מתאים, ידעת מתי להגיע", אמר נתניהו לאובמה.

17:29 פמליית הנשיא אובמה הגיעה למעון ראש הממשלה.

17:23 אובמה עזב את מעונו של הנשיא פרס לכיוון מעון ראש הממשלה.

נשיא ארצות הברית ברק אובמה ונשיא המדינה שמעון פרס נוטעים עץ מגנוליה שהביא עמו הנשיא אובמה, מרץ 2013. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
שתלו עץ במשותף. פרס ואובמה/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

17:20 הנשיא אובמה נאם, ושיבח את פרס: "לא יכולתי לבקש שותף טוב ממך". הוא אמר כי "אני מאמין שאם נטפח את הקשרים בין שתי המדינות הם ישאו פרי לכל הילדים הישראלים והפלסטינים ובאזור".

17:15 הנשיא פרס נאם לאחר פגישתו עם אובמה: "הסכנה הגדולה ביותר נשקפת מאירן". הוא פנה לאורחו ואמר כי "אנו מקווים לעתיד טוב יותר ואין מנהיג טוב יותר לכך ממך".

נשיא ארצות הברית ברק אובמה בפגישה עם נשיא המדינה שמעון פרס, מרץ 2013. AP
אמרו מילים חמות זה לזה, אובמה ופרס/AP

17:07 עומסי תנועה מורגשים בירושלים בכל הצירים המובילים לרחובות הסגורים עקב ביקור אובמה, ובעיקר ברחובות: קרן היסוד,עזה, כיכר פאריס,דוד רמז, מכס, יצחק קריב וחטיבת ירושלים.

16:58 פגישתם של הנשיא פרס והנשיא אובמה הסתיימה לפני זמן קצר.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, ונשיא המדינה, שמעון פרס. רויטרס
ילדים מקבלים את פני אובמה בבית הנשיא/רויטרס

16:41 שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, סיפרה לוואלה! חדשות על המפגש שלה עם הנשיא אובמה בטקס קבלת הפנים בנתב"ג. "קודם כל כמובן בירכתי אותו על בואו לישראל", אמרה. "ביקשתי ממנו בשם אזרחי ישראל לא לשכוח את אחינו פולארד. הוא לא ענה. אני גם מבינה את זה, לא ציפיתי שהוא יענה לי. אבל חשבתי שנכון ובמקום להזכיר את זה במהלך הדברים האלה".

16:20 החלה פגישתם המדינית של פרס ואובמה, בנוכחות היועץ לביטחון לאומי האמריקאי טום דונילון ומזכיר המדינה האמריקאי ג'ון קרי. על הפרק: באיום האירני, בנשק הכימי בסוריה ובתהליך השלום עם הפלסטינים.

16:12 הנשיא אובמה והנשיא פרס נטעו יחדיו עץ מגנוליה, אותו הביא אובמה עמו מארצות הברית, בחצר בית הנשיא. "זה כבוד גדול לטעת את העץ הזה כאן, לצד אדם שמייצג כל כך בכבוד את אזרחי ישראל ואת השלום", אמר אובמה.

16:05 אובמה חתם בספר המבקרים במעון הנשיא פרס, וכתב בו הקדשה ארוכה. ילדים ובני נוער ישראלים בירכו אותו באנגלית הודו לו על ביקורו, והקדישו לו את השיר "מחר", אותו שרו בעברית, אנגלית וערבית.

ברק אובמה ובנימין נתניהו בסיור בסוללת כיפת ברזל. לשכת העיתונות הממשלתית
שוברים את הקרח? נתניהו ואובמה נפטרים מהלבוש הרשמי/לשכת העיתונות הממשלתית

16:03 אובמה הגיע לבית הנשיא, שם התקבל על ידי הנשיא שמעון פרס ומקהלת ילדים.

15:55 פמליית הנשיא אובמה בדרכה ממלון המלך דוד בירושלים לבית הנשיא, שם ייפגש עם נשיא המדינה, שמעון פרס.

14:00 מסוקו של הנשיא אובמה נחת בירושלים ופמליית הנשיא הגיעה למלון "המלך דוד". בהמשך היום ייפגש אובמה עם הנשיא פרס, עם רה"מ נתניהו ויערוך מסיבת עיתונאים בבית ראש הממשלה.

13:45 בביקורו בסוללת כיפת ברזל שוחח אובמה עם חיילי מערכת ההגנה, ואמר להם: "אתם עושים עבודה נפלאה. אני מאוד גאה בכם וזה פרויקט מצוין".

ברק אובמה, מרץ 2013. טלי מאייר
אובמה בנאומו בצהריים בנמל התעופה בן גוריון. דיבר בעברית אל הישראלים/טלי מאייר

13:28 כשצעד לעבר מסוק הנשיא "מארין 1" שיטיס אותו לירושלים, השיל אובמה את המעיל ותלה אותו על הכתף. ראש הממשלה נתניהו, שליווה את אובמה בדרכו, חיקה אותו - ונפטר גם הוא מהמקטורן המעיק.

13:15 הנשיא אובמה סקר תצוגה של מערכות ההגנה האווירית "כיפת ברזל" של טיל יריחו ושל אמצעי לחימה אחרים. כששאל את מארחיו, בהם רה"מ נתניהו, לאן עליו ללכת, נענה בבדיחות: "לך בעקבות הקו האדום", שצויר על הרצפה.

13:05 "אנחנו עומדים לצד ישראל כי זה האינטרס הביטחוני שלנו", אמר אובמה בחלק השני של נאומו הקצר. "לכן, היינו המדינה הראשונה שהכירה בישראל לפני 65 שנים, ואנחנו עומדים יחד לנצח". את המילה "לנצח" אמר אובמה בעברית. הנשיא האמריקני הוסיף: "יש לנו סיפור משותף, של פטריוטים שהקימו מדינה ושל מהגרים שמציבים אתגר מול פני המדינה".

13:01 בפתח נאומו, אמר הנשיא אובמה בעברית" טוב להיות שוב בארץ". לדבריו, הוא שמח "לבקר שוב בישראל, מולדתו של העם היהודי", וכי הוא רואה בביקורו השלישי באזור - והראשון בכהונתו השנייה - ההזדמנות לשינוי ולשיחה ישירה עם העם בישראל.

מטוס הנשיא אובמה בישראל. רויטרס
ראש הממשלה נתניהו מציג לנשיא אובמה את שרי הממשלה/רויטרס

13:10 עשרות מפגינים ברצועת עזה ובחברון מחו נגד ביקורו הצפוי של אובמה ברשות הפלסטינים. כמה מפגינים שרפו בובות בדמותו של הנשיא האמריקני. אחרים דרכו על דגלי ארה"ב.

12:58 ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הודה בנאומו לנשיא אובמה, ש"בחר לבוא לישראל ברגעים של שינויים היסטוריים". נתניהו אמר כי הברית בין ישראל לארה"ב בלתי ניתנת לשבירה וכי העם בישראל שואף להשיג שלום עם הפלסטינים.

12:52 נשיא המדינה שמעון פרס אמר בנאומו בנמל התעופה בן גוריון כי ביקורו של אובמה מהווה הוכחה לקשר העמוק בין ישראל לארה"ב. "ארצות הברית וישראל אולי שונות בגודלן, אבל לא בגורלן. האוקיינוס מפריד בינינו, והמחויבות לצדק וחופש מאחדת אותנו, אמר פרס. "במאבקינו המשותף אל עבר השלום אנו ניצבים בפני אותן הסכנות וחולקים את אותן התקוות".

ברק אובמה נוחת בישראל, מרץ 2013. בן קלמר
נתניהו והנשיא שמעון פרס סוקרים את משמר הכבוד בנמל התעופה בן גוריון/בן קלמר

12:45 בטקס קבלת הפנים לנשיא אובמה, פנה אליו שר הבינוי והשיכון אורי אריאל וביקש ממנו: שחרר את פולארד". הנשיא אובמה הקשיב לדברים אך לא הגיב. אריאל מסר לאחר מכן: "בחלוף 28 שנה בהן כלוא פולארד בשבי ארה"ב חשתי חובה אישית לפנות ישירות לנשיא אובמה ולבקש ממנו לחון את יהונתן מטעמים הומניטריים. כולי תפילה ותקווה שבקשתי נפלה על אוזניים קשובות". שרת התרבות והספורט, לימור לבנת, פנתה גם היא לאובמה בבקשה דומה באותו מעמד.

12:35 הנשיא אובמה והנשיא פרס סקרו את משמר הכבוד של צה"ל בנמל התעופה בן גוריון. לאחר מכן לחץ אובמה את ידיהם של שרי הממשלה, בכירי המערכת המשפטית, הרמטכ"ל, הרבנים הראשיים ונציגי הדתות האחרות.

12:31 אובמה בירך את פרס ונתניהו בברכת "זהו יום נפלא". להקת צה"ל ניגנה את ההמנון הלאומי של ארצות הברית ואת "התקווה".

12:30: ברדתו מהמטוס, התקבל הנשיא אובמה על ידי נשיא המדינה שמעון פרס, ראש הממשלה בנימין נתניהו והשגריר האמריקני בישראל דן שפירו.

12:15 נשיא ארה"ב, ברק אובמה, נחת בנמל התעופה בן גוריון במטוס "אייר פורס 1".

אובמה, פרס ונתניהו על השטיח האדום, מרץ 2013. רויטרס
רה"מ נתניהו, הנשיא אובמה והנשיא שמעון פרס, הבוקר בנתב"ג/רויטרס
מטוס הנשיא אובמה בישראל. רויטרס
מטוסו של אובמה אחרי הנחיתה בישראל, בצהריים/רויטרס

10:46 שגרירות ישראל בוושינגטון פרסמה סרטון אנימציה לקראת הגעתו של אובמה לישראל, תחת הכותרת "בני-ברית אולטימטיביים".

הסרטון זכה לתהודה ברשתות החברתיות בשל העובדה שהפסקול המלווה אותו הושאל מהקומדיה המצליחה "בנות הזהב", שעסקה בחייהן של קשישות שחלקו דירה במיאמי.

10:15 שר הביטחון משה יעלון שוחח בטלפון עם שר ההגנה של ארה"ב, צ'אק הייגל. הייגל בירך את יעלון לרגל כניסתו לתפקיד, ואמר כי בכוונתו לבוא לישראל לביקור ראשון בתפקיד בחודש הבא.

09:49 גורמים בצה"ל ובמערכת הביטחון מעריכים כי בביקורו של אובמה ברשות הפלסטינית יוצבו לו כמה דרישות, בהן העברת שריוניות, אמצעי לחימה שונים והקמת תחנות משטרה ברשות, ותביעה לפעול לשחרור 123 אסירים ותיקים של פתח הכלואים בישראל. כמו כן, יבקשו הפלסטינים מאובמה שיפעל להגעה להסדר כספי עם ישראל, כדי למנוע מהממשלה להחרים את כספי המסים של הפלסטינים.

09:30 כבישים נוספים ייחסמו לתנועה היום בזמן ביקור הנשיא. בשעות 14:10-13:00 ייסגרו הרחובות שדרות המוזיאונים, יוסף וייז, רופין, רמב"ן, אגרון, המלך דוד; בין השעות 14:50 ל-16:00 ייחסמו הרחובות המלך דוד, פלומר, ז'בוטינסקי והנשיא; בשעות 20:10-16:10 ייסגרו הרחובות הנשיא ובלפור, והחל מהשעה 19:10 ייחסמו לתנועה הרחובות סמולנסקי, קרן היסוד, בלפור והמלך דוד.

09:14 כדי לפנות את הדרך לשיירת הנשיא אובמה, תסגור המשטרה לתנועה את כביש מס' 1 מכיוון מערב למזרח החל מהשעה 13:30 עד 14:30 לסירוגין. המשטרה מבקשת מהנהגים שלא להגיע לאזור.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

08:15 רחוב המלך דוד בירושלים נחסם לתנועה ולחניית כלי רכב. הנשיא אובמה יתארח במלון המלך דוד, וייחסמו גם צירים נוספים במתחם המקיף את המלון ואת בית ראש הממשלה בשלושת ימי הביקור.

07:46 גורם מדיני אמר לסוכנות הידיעות רויטרס כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין הזמין את ראש הממשלה בנימין נתניהו לביקור רשמי במוסקבה, לרגל השבעת הממשלה החדשה. לדבריו, פוטין שלח את ההזמנה באגרת, מבלי לציין תאריך מסוים לביקור.

02:14 הנשיא ברק אובמה המריא מוושינגטון במטוס "אייר פורס 1". אמש כבר הגיע לישראל מזכיר המדינה האמריקני, ג'ון קרי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך
ברק אובמה ונתניהו מתחבקים, מרץ 2013. טלי מאייר
נתניהו ואובמה מתחבקים למרגלות "אייר פורס 1", בצהריים/טלי מאייר
אובמה ופרס, מרץ 2013. רויטרס
הנשיא אובמה מברך את הנשיא שמעון פרס/רויטרס
אובמה, פרס ונתניהו, מרץ 2013. AP
נתניהו, אובמה ופרס בטקס בנמל התעופה בן גוריון/AP
מחכים לברק  אובמה בנתב"ג , מרץ 2013. בן קלמר
תזמורת צה"ל בחזרה הגנרלית/בן קלמר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully