וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוצר בלום: איזה מן שר אוצר יהיה יאיר לפיד?

10.3.2013 / 16:38

הכותרת הראשית המסתמנת מהמו"מ הקואליציוני היא כנראה כניסתו של לפיד למשרד האוצר. כיצד צפוי להיראות העתיד הכלכלי של מדינת ישראל לאור המצע של יש עתיד בנושא?

המשא ומתן הקואליציוני נכנס היום (ראשון) לישורת האחרונה. משרדו של מקורבו של ראש הממשלה, רואה חשבון משה ליאון במגדלי ב.ס.ר ברמת גן, יהפוך בימים הקרובים למוקד עלייה לרגל עבור נציגי מפלגות הקואליציה העתידית, שאמורה להיות מוצגת ביום רביעי הקרוב. על הפרק עומדות לדיון סוגיות חשובות רבות, אולם נראה כי המעניינת ביותר היא זו שעוסקת בחלוקת התיקים לשרים. אם להתבסס על הדיווחים המגיעים מתוך חדר המשא ומתן, למדינת ישראל יהיה בארבע וחצי השנים הקרובות שר אוצר חדש - יאיר לפיד.

בניסיון להעריך מה תהיה המדיניות הכלכלית של שר האוצר המיועד, נבדק מצע מפלגת יש עתיד, בחיפוש אחר העקרונות הכלכליים המנחים הבולטים בו. מצע המפלגה מציג תכנית בעלת תשעה סעיפים, המפרטת את הנושאים המרכזיים שבהם נדרש, לפי העקרונות המנחים של המפלגה, שינוי אסטרטגי מהותי בשדה האזרחי-כלכלי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
איזה מגזר צריך להיכנס ל"כוננות" בשל כניסתו של לפיד למשרד האוצר? יאיר לפיד יוצא מביתו הבוקר/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי הסעיף הראשון בתכנית, נראה כי השר העתידי לפיד, באופן לא מפתיע, יעמיד בראש סדר העדיפויות את סוגיית השוויון בנטל, ולא רק במסגרת הצבא. הסעיף, שמתייחס באופן ישיר לאוכלוסייה החרדית, דורש כי "שיעור ההשתתפות בכוח העבודה של ציבור זה יהיה דומה לזה של הציבור הכללי". לצורך כך, מציעים ביש עתיד לצמצם את הקצבאות למינימום (למעט הביטוח הלאומי), תוך התמקדות בעידוד העסקה ולימודים גבוהים בקרב הציבור החרדי. בסעיף נוסף, קוראים במפלגה לתגבר את מערך הרווחה הלאומי באמצעות שילובם של מתגייסי השירות האזרחי, שחלק ניכר מהם מגיע משורות החרדים.

לצד מאבקו בחרדים, ניתן להעריך שהשר החדש יבקש לקרוץ גם למסה הקריטית של ציבור מצביעיו - אנשי מעמד הביניים. הסעיף השני במצע המפלגה עוסק בטיפול בסוגיית הדיור המעסיקה את רוב הציבור, ומציע להקים 150 אלף דירות להשכרה בעשרה מרכזים עירוניים שונים. כתנאי לקבלת הזכאות לדיור הציבורי, מציינים במפלגה, יהיה צורך להוכיח מיצוי כושר השתכרות והקריטריון של ותק נישואין יבוטל.

סעיף נוסף שמתייחס לציבור מעמד הביניים עוסק בסיוע לעסקים קטנים. בנושא זה, מתחייב השר לעתיד במצע מפלגתו לצעד אחד מרכזי: המדינה תעניק ערבות של עד 50% להלוואות בתנאים מועדפים. כצעדים תומכים נוספים, מתחייבים ביש עתיד להגביר את התחרות במשק, להגביר עוד יותר את תמריצי הממשלה למשקיעים וחברות זרות ומביעים תמיכה במסקנות ועדת הריכוזיות, חוק התספורות ובחוק הקלון הכלכלי.

ישיבת סיעת מפלגת יש עתיד בכנסת, פברואר 2013. יואב דודקביץ'
האם יעמדו במצע הכלכלי שלהם? סיעת יש עתיד בישיבה בכנסת/יואב דודקביץ'

בסעיף נוסף, קוראת יש עתיד להקים "משטרה כלכלית", וכן לתגבר עובדים ברשות המסים ושופטים בתחום המיסוי, על מנת לצמצם למינימום את פעילות השוק השחור.

אז האם צפויה מהפכה כלכלית תחת השרביט של השר מצפון תל אביב? האם ראש הממשלה צריך להדיר שינה מעיניו בשל בעיות עתידיות ומשברים קואליציוניים חמורים על רקע חוסר הסכמה בנושאים כלכליים עם יש עתיד והעומד בראשה? על פי מצע המפלגה, נראה כי היא קרובה להשקפת עולמו הקפיטליסטית-ליברלית של נתניהו, ולכן סביר להניח שימצאו מכנה משותף ברוב הנושאים.

המצע שניסח לפיד יחד עם עמיתיו מייצג השקפת עולם הדוגלת במינימום מעורבות ממשלתית בכלכלה ובהגברת ההפרטה, ומנסה לשווק אותו כמייצג בצורה האולטימטיבית את הישראליות. "על הכלכלה הישראלית להתאים לדי-אן-איי הישראלי", נכתב במצע, "המחייב מחד שילוב נכון בין קפיטליזם המעורר יזמות, חדשנות ומגזר עסקי תוסס שאינו נחסם בידי ביורוקרטיה ממשלתית, ומאידך רגולציה מאוזנת השומרת על כלל החברה מפני דורסנותם וחמדנותם של יחידים ומפני גופים מסחריים שאינם מכירים באחריות החברתית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully