וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו קיבל ארכה להקים ממשלה: "טרם הורכבה בגלל חרמות"

3.3.2013 / 0:10

ראש הממשלה נתניהו קיבל מהנשיא פרס עוד שבועיים לשיחות. בהתייחסו לסירוב ציר בנט-לפיד לשבת עם החרדים, הוא הביע תמיהה על התנהלות "המתיישבים, שעוברים חרמות מדי יום"

צילום: שי מכלוף, עריכה: מיכאל ברגמן

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הגיע אמש (שבת) למשכן הנשיא בירושלים כדי לבקש מנשיא המדינה, שמעון פרס, ארכה למלאכת הרכבת הממשלה. השניים נועדו במשכן הנשיא ונשאו דברים בסיום פגישתם. על פי חוק יסוד הממשלה, לראש הממשלה ניתן פרק זמן של 28 ימים להרכבת הממשלה, ונשיא המדינה רשאי להאריך תקופה זו לתקופה נוספת אשר אינה עולה על 14 ימים.

הנשיא שמעון פרס העניק לראש הממשלה בנימין נתניהו ארכה להשלמת הרכבת הממשלה. קובי גדעון, לשכת העיתונות הממשלתית
פרס מעניק ארכה לנתניהו/לשכת העיתונות הממשלתית, קובי גדעון

"לפני ארבעה שבועות ביקשת ממני להרכיב את הממשלה. השגנו התקדמות רבה בנושאים מדיניים, כלכליים ובנושא השוויון בנטל. אנו קרובים מאוד להבנות", אמר נתניהו לנשיא בפגישתם. הוא הוסיף כי "הציבור החרדי מוכן לקבל את ההבנות, אך הסיבה שלא הרכבתי ממשלה היא כי יש חרמות של ציבור בישראל - וזה לא מתאים להשקפתי. אני עושה כל שביכולתי כדי לאחד את העם".

ראש הממשלה הסביר כי בכוונתו לנסות שוב להקים ממשלה בימים הקרובים, והוסיף כי הוא "מקווה שמנהיגי המפלגות יגלו אחריות". בדבריו מתח ראש הממשלה ביקורת מרומזת על התנהלותו של יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט, שמתנה את כניסתו לממשלה באי כניסתם של החרדים. "כשמחרימים סחורות של מתיישבים ביהודה ושומרון אנו מזדעקים בצדק. מי שצריך להבין את זה יותר מכל זה ציבור המתיישבים שעוברים חרמות מדי יום. לכן בהשקפה שלי, בהיסטוריה שלנו עברנו הרבה טרגדיות כתוצאה משנאת חינם ומריב אחים", אמר.

הנשיא פרס אמר לנתניהו כי הוא שמח לשמוע כי הוא מאמין שיש לו סיכוי לסיים את מלאכת הרכבת הממשלה בזמן הקצוב. "על פי החוק אני מוסמך להעניק לך עוד שבועיים", אמר הנשיא.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לבני ונתניהו מכריזים על הסיכום ביניהם/מערכת וואלה!, צילום מסך

המבוי הסתום במשא ומתן הקואליציוני בין נציגי הליכוד לבין אנשי מפלגת הבית היהודי הוביל את נתניהו לבקש ארכה מהנשיא. שלשום, בתום הפגישה בין הצדדים, נדמה היה כי המשא ומתן הגיע לכדי פיצוץ, כיוון שנציגי הבית היהודי דרשו לפתוח מחדש את ההסכם הקואליציוני שנחתם בין הליכוד לבין התנועה בראשות ציפי לבני. בליכוד-ביתנו האשימו את מפלגתו של בנט בכישלון השיחות, כיוון שאנשי הבית היהודי פוסלים ישיבה עם חרדים בקואליציה. מנגד, אנשי בנט טוענים כי האשמה היא של הליכוד-ביתנו, לאור החבירה ללבני.

"הבית היהודי הודיע לנו שגם הם מחרימים את החרדים כפי ש'יש עתיד' מחרימים את החרדים, זאת כתוצאה מהברית שלהם, שעדיין קיימת", אמר נציג הליכוד-ביתנו, עורך דין דוד שמרון, בצאתו מהפגישה עם נציגי הבית היהודי בכפר המכביה. "יש כאן החרמה של ציבור שלם, אנחנו לא מקבלים חרמות. נצטרך לראות איך מתקדמים מכאן להרכבת ממשלה כתוצאה מהמצב הזה". שמרון התייחס לטענה כי הליכוד-ביתנו הציע ללפיד להיכנס לקואליציה בתמורה לכך שהממשלה תקדם את המשא ומתן המדיני ותפנה התנחלויות, ואמר כי מדובר בספין שהוא "שקר וכזב". יום לפני כן קיימו נציגי הליכוד-ביתנו פגישה עם אנשי יש עתיד, שאמרו בצאתם כי "אנו נמשיך לדבוק בעקרונותינו. על כך נתן בנו ציבור גדול את אמונו. אנו מקווים כי הרכב הממשלה הבאה אכן ישקף את רצונו של העם בשינוי שיבטא סדר יום חדש במדינת ישראל".

כנס הבית היהודי, בייני האומה בירושלים, פברואר 2013. נועם מושקוביץ
לא רוצים חרדים. נפתלי בנט ואורי אריאל/נועם מושקוביץ

החשש של נתניהו הוא שברית לפיד-בנט תיצור מעין ממשלה בתוך ממשלה שתחתור נגדו בכל הזדמנות. אך ככל הנראה הוא קיבל מסרים לפיהם הברית תהיה תקפה רק עד מועד כניסת הסיעות לקואליציה. בתנאים האלה, ייתכן כי נתניהו ישקול בחיוב להיפרד משותפיו החרדים. בשבוע החולף דווח כי אנשי נתניהו הציעו לחרדים להצטרף בשלב מאוחר יותר לקואליציה הבאה, אך הם דחו את ההצעה. גורם ביהדות התורה אמר כי "אנחנו לא סמרטוטים לשימוש חוזר. לא היינו הכי נאמנים לנתניהו וליברמן בממשלה הקודמת כדי שנהיה סרח עודף וגלגל חמישי. אם אנחנו לא שווים בין שווים, אז בלי טובות. נהיה באופוזיציה ונמרר לביבי את החיים יחד עם שלי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לפיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

"הכול פתוח מבחינת נתניהו"

בש"ס דחו גם כן את היוזמה. "ברור שממשלה בלי החרדים היא ממשלה קצרה, ולא ניתן לעשות בה הרבה. אין לנו טעם להיכנס לממשלה כזו ולאחר תקופה קצרה ללכת שוב לבחירות. למרות הקושי, בש"ס מתחילים להפנים שאנחנו הולכים לאופוזיציה וברור שלא נצטרף בשלב שני או שלישי", אמר גורם בש"ס. בציבור החרדי מעריכים שש"ס חוששת ללכת לממשלה בלי יהדות התורה, כדי שלא תותקף מהאופוזיציה על מתווה שאינו מקובל. אך בתוך תוכם, ייתכן שיהיו מוכנים להסכים למהלך.

ראש התנועה, ח"כ ציפי לבני, שהייתה ממבקריו הבולטים של ראש הממשלה במהלך כהונת הממשלה הקודמת, הודיעה לפני כשבועיים על כניסה לממשלת נתניהו השלישית. במסגרת ההסכם הוחלט כי לבני תכהן כשרת המשפטים, והיא תחליף בתפקידו את השר יעקב נאמן. עוד עולה מההסכם כי לבני תהיה חברה בצוות הישראלי למשא ומתן עם הפלסטינים לצדו של ראש הממשלה. חבר נוסף בתנועה יזכה להתמנות לשר להגנת הסביבה בקואליציה. מי שישמש בתפקיד יהיה ח"כ עמיר פרץ או ח"כ עמרם מצנע. בעקבות חתימת ההסכם הקואליציוני עם לבני אמרו בכירים בליכוד לוואלה! חדשות כי משמעות הכניסה של לבני לממשלה העתידית היא כי "הכול פתוח מבחינת האופציות של ראש הממשלה. הוא עדיין רוצה ממשלה לאומית רחבה ככל שניתן – אך צריך להיות ברור לכולם שהכול פתוח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully