וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגישה חשאית בין בנט לישי: "הציר עם לפיד חזק"

12.2.2013 / 20:00

בעקבות הפגישה אמר ישי לוואלה! חדשות כי נתניהו היה רוצה ממשלה עם ש"ס, אבל בלית ברירה הוא עלול למצוא את עצמו נאלץ להרכיב קואליציה עם לפיד, בנט ולבני שרוצים להחליפו

צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: מיכאל ברגמן

(צפו: נאומו הראשון של בנט במליאת הכנסת)

בעוד המשא ומתן הקואליציוני נמשך, קיימו אמש (שני) השר אלי ישי ויו"ר הבית היהודי נפתלי בנט פגישה חשאית שעסקה בנושא החוק לשוויון בנטל. הבוקר נפגש ישי גם עם מספר 2 בבית היהודי, ח"כ אורי אריאל, והשניים עסקו גם כן בסוגיה שמאיימת על המפלגות החרדיות.

ח"כ נפתלי בנט בטקס השבעת הכנסת ה-19, ינואר 2013. טלי מאייר
מה יעלה בגורל סוגיית השוויון בנטל? בנט/טלי מאייר

השר ישי אמר לוואלה! חדשות כי הפגישה עם בנט הייתה "טובה", כהגדרתו, אך הוא מזהה שציר בנט-לפיד חזק מאוד. "במהלך השיחה העליתי את החשש שלי מקרע בעם לקראת חקיקת חוק חדש לשוויון בנטל", אמר ישי. הוא הוסיף כי ציין בפני בנט את העובדה שלא מעט חרדים מתגייסים וכן שחרדים רבים רוצים להתגייס, אך אין מסלולים שמותאמים להם.

"אף חרדי לא יבוא בלי כשרות ופלטפורמה מתאימה בצבא", הבהיר ישי. "כל הנושא הזה תלוי הרבה בצבא שיפתח וירחיב יותר מסלולים שיאפשרו להם להתגייס. מי שלומד תורה ותורתו אומנותו, זה סיפור אחר, ולא ניתן לחייב אותו בכוח". לדבריו, "בנט הקשיב, והוא אמר שיבדוק את הנושא ושהוא לומד את החומר. אני מתרשם שהציר של הבית היהודי-לפיד חזק מאוד, ונתניהו עלול למצוא את עצמו הולך במסלול הזה עם שניהם למרות הסיכון הגדול כיוון שבקואליציה כזו בה גם לפיד, גם בנט וגם לבני מכוונים להחליף אותו. הוא היה רוצה ממשלה איתנו, אבל בלית ברירה הוא עלול למצוא את עצמו נאלץ ללכת על קואליציה כזו. למרות זאת, אני ממשיך לפעול בעניין בלי קשר לסיכויינו להיכנס לקואליציה, כי חשוב לי למנוע קרע בעם".

אלי ישי ונציגי ש"ס מגיעים למו"מ הקואליציוני עם הליכוד, ינואר 2013. דרור עינב
"חשוב לי למנוע קרע בעם". ישי/דרור עינב

כאמור, סיעת ש"ס כמו הסיעות האחרות, ממשיכה לנהל משא ומתן על החוק לשוויון בנטל ועל כניסתם לממשלה הבאה, כשאחד הצירים המרכזיים הוא יצירת קשר יותר מחייב עם הבית היהודי, כמו הפגישה הנוכחית. לדעתם, שיתוף פעולה בנושא יצליח לגרום לחקיקה מתונה יותר בנושא גיוס החרדים וגם לכניסה חלקה יותר של ש"ס לקואליציה.

לדברי גורם בתנועה, המגעים נעשים בשקט יחסי. לדברי אותו גורם, אין כוונה להרגיז את ראש הממשלה באמצעות "יחסים חמים מדי עם בנט". לשיטתו, ראש הממשלה לא רוצה את בנט, והוא אחרון בתור, ואם הוא ייכנס זה יהיה באילוץ גדול. בש"ס מזהים את העניין ולא רוצים כל כך "לחמם מנועים" עם מי שנחשב לבעייתי מאוד מבחינת ראש הממשלה.

האם ש"ס תתנצל בפני הבית היהודי?

גם במפלגתו של בנט, ככל הנראה, לא ששים להתחבר עם ש"ס למרות ההצהרות לפיהן הבית היהודי לא פוסל אף מפלגה. לדברי גורמים במפלגה, יש מספר מרכיבים שמפריעים לחיבור הזה. בראש ובראשונה קיימת הציפייה שש"ס תמצא את הדרך להתנצל בפני הבית היהודי לאחר המתקפות של הרב עובדיה יוסף נגדם והמאמרים שפורסמו בשבוע שעבר בעיתון המפלגה "יום ליום". נקודה נוספת שעולה בשיחות עם אותם גורמים קשורה לאינטרסים דומים ולא משותפים במספר תחומים הקשורים לענייני דת ומדינה.

בש"ס רוצים שהרב הראשי יהיה מטעמם, בעוד גם בבית היהודי מעוניינים בכך. לדברי הגורמים, הגיע הזמן שיהיה רב מהציונות הדתית. בנוסף, בבית היהודי רוצים שנציג ציוני יעמוד בראש מערך הגיור בישראל וש"ס שותפה לאותו הרצון. מעל הכל עומד משרד הדתות, שש"ס מחזיקה בו זמן רב, והבית היהודי מעוניינת בו מאוד ורוצה לערוך שינויים בנושאי דת ומדינה. לנוכח הדברים הללו, נראה שהחיבור בין שתי המפלגות הוא לא כל כך אפשרי, ואילו החיבור עם לפיד טבעי יותר. בעיה נוספת שמפריעה לבית היהודי היא חזרתו של אריה דרעי לתמונה. מבחינת חלקים בבית היהודי וגורמים הקשורים למפלגה, הוא סממן שמאלי מדי. גם העובדה שהוא הזדרז לסייר בשומרון בשבוע שעבר לא עשתה את העבודה. נהפוך הוא, אצל חלקים מהם זה נחשב ללא יותר מתרגיל ביחסי ציבור.

בש"ס בנו על חברי הכנסת החרד"ליים בסיעת הבית היהודי, אך למרות הפגישות הרבות עם רבני הציונות הדתית, ההנחה היא שההשפעה על בנט אינה אפשרית - הוא זה שקיבל את המנדט והוא זה שיחליט בנושא, ללא קשר להמלצות הרבנים. במקביל, גורם אחר טען כי קיימת התנגדות קשה יותר לש"ס דווקא אצל הח"כים החרד"ליים. לצורך העניין הוא ציין כי החרדים הם אלו שגרמו לעזיבת הרב אלי בן דהן, שכעת הוא חלק מהסיעה, את הנהלת בתי הדין.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully