וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוקת הליכוד תכיר בפתרון שתי המדינות לשני העמים?

טל שלו

10.2.2013 / 0:01

לקראת ביקורו של אובמה והתנעת התהליך המדיני, פעילים בליכוד יוזמים מהלך שיגבה ויחייב את נתניהו למו"מ עם הפלסטינים. "הזמן רק עובד לרעתנו. אידיאולוגיה לא תנצח מציאות"

על רקע ביקורו הקרוב בישראל של נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, וההיערכות לחידוש המגעים עם הפלסטינים, ראשי סניפים ופעילים בליכוד מתארגנים לגיבוי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקראת מהלכים מדיניים. בסוף השבוע התקיים סמינר של יוזמת ז'נבה לעשרות פעילי ליכוד, ששוקלים ליזום שינוי בחוקת המפלגה כך שיכלול תמיכה ברורה בפתרון שתי מדינות לשני עמים. "הליכוד מחויב לאיזון נכון בין מימוש החזון הטריטוריאלי לבין הצורך לקיים את ישראל כמדינתו הדמוקרטית של העם היהודי", אמר אמש (שבת) השר מיכאל איתן בכנס. "הממשלה החדשה חייבת לנקוט יוזמה מדינית בנושא הפלסטיני, כי אם תיגרר למשא ומתן תוצאותיו יהיו פחות טובות לישראל מתהליך שיבוא ביוזמתנו", הוסיף איתן.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הליכוד יכיר בשתי מדינות לשני העמים? השר איתן הערב/מערכת וואלה!, צילום מסך

השר גם קרא לקיים דיונים בוועידת הליכוד בנושא, על מנת ש"יישמע גם קולם של הרבים המצדדים בהכרזת נתניהו על הצורך בפתרון הסכסוך בדרך של שתי מדינות לשני עמים".

הסמינר, שבו השתתפו כ-40 פעילי שטח בולטים בליכוד, נערך במהלך סוף השבוע בכפר המכבייה, במסגרת פעילות נרחבת של יוזמת ז'נבה בקרב פעילי ליכוד בשנים האחרונות. כל הדוברים בסמינר, יו"ר יוזמת ז'נבה והשר לשעבר, יוסי ביילין, ומנכ"ל היוזמה, גדי בלטיאנסקי, אל"מ (מיל') שאול אריאלי, והשר לשעבר לענייני אסירים ברשות הפלסטינית, אשרף אל עג'רמי, הדגישו את הדחיפות בצורך להגיע לפתרון לפני ש"הנסיבות הבינלאומיות והמציאות בשטח יגררו את האזור כולו למקום שאיננו רוצים להגיע אליו".

גם מרידור קורא לחדש את היוזמה המדינית

"לראש הממשלה יש עכשיו אפשרות ללכת צעד קדימה - צריך רק שהוא יתמיד בעניין של שתי מדינות לשני עמים. אנחנו מאמינים בנתניהו שמסוגל לבצע מהפך בחשיבה ומבטיחים לתמוך בו בכל נקודה", אמר משה סבח, פעיל ליכוד ותיק מאשקלון שהשתתף בסמינר, לוואלה! חדשות. סבח אף מתכוון להגיש בוועידת הליכוד הבאה הצעה לשינוי חוקת הליכוד, ולפיה במקום להצהיר על מחויבות "ארץ ישראל השלמה" תוצהר שאיפה ל"שתי מדינות לשני עמים".

המטרה, לדברי סבח, היא "לחזק את ראש הממשלה ולתת לו את הכלים לעבוד". סבח הוסיף כי "הגיע הזמן שיאיר לפיד יתעורר ויפסיק להיות מקובע רק בנושא חוק שוויון בנטל - לפיד יכול להיות האיש המקשר בין הליכוד ובין השלום, כי אנחנו מהליכוד מוכנים להסדר מדיני. הגיע הזמן ללכת לשלום של אמיצים".

שלמה מדמון, פעיל ליכוד נוסף מכפר סבא, אמר: "אני בהחלט מתכוון לגבות את ראש הממשלה אם הוא ילך לפתרון על בסיס שתי מדינות לשני עמים בהתאם לתנאים ולדרישות שיבטיחו את ביטחון ישראל". לדבריו, "הזמן רק עובד לרעתנו וזו דעתי האישית - שאידיאלוגיה לא יכולה לנצח מציאות. אנחנו צריכים לנהוג בחוכמה וחייבים לפתור את הבעיה הזו בהקדם".

גם השר דן מרידור - שבדומה לאיתן נפלט מרשימת הליכוד לכנסת החדשה - השמיע עמדות דומות שלשום, בראיון לאולפן שישי. "רוב בוחרי הליכוד תומך במהלך מדיני" אמר מרידור, וקרא לישראל לנקוט יוזמה לקראת מו"מ עם הפלסטינים, ולהפסיק לבנות מחוץ לגושי ההתנחלויות. "כל בנייה מעבר לגושים מציבה סימן שאלה לנכונות טענותינו, שלפיהן אנו מוכנים למדינה פלסטינית", אמר מרידור.

דבריו של השר מתיישבים עם התבטאויותיו של היועץ לביטחון לאומי של נתניהו, יעקב עמידרור, שאמר בשיחות סגורות באחרונה שהבנייה בהתנחלויות גורמת נזק מדיני, כפי שפורסם ב"הארץ" בשבוע שעבר. בלשכת ראש הממשלה אמרו אמנם כי אין שינוי בעמדתו בעניין הבנייה בהתנחלויות וכי הוא אינו מתכוון לבצע הקפאה נוספת של הבנייה בהתנחלויות כחלק מהניסיון לחדש את המשא ומתן עם הפלסטינים, אך גורמים מדיניים העריכו בימים האחרונים כי ייתכן שישראל תידרש להקפאה מסוימת או חלקית, כחלק מהניסיון האמריקני לחדש את המשא ומתן.

עם זאת, מספר 2 בליכוד ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, הבהיר אתמול כי ישראל מוכנה לקיים משא ומתן רק "ללא תנאים מוקדמים", וצינן את ההתלהבות. "מי שחושב שאפשר להגיע לפתרון קסם של שלום כולל עם הפלסטינים - לא מבין. הדבר הוא בלתי אפשרי. אי אפשר להגיע לפתרון הסכסוך. צריך לנהל את הסכסוך, וחשוב לנהל אותו. יש לנהל משא ומתן על הסדר ביניים ארוך טווח".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors

לקריאה נוספת
אילון מעריך: פסגה מרובעת בזמן ביקור אובמה באזור
הבית הלבן: אובמה לא יציע בישראל תכנית שלום חדשה
אובמה יגיע בקרוב לישראל, "ידרוש לחדש המו"מ"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

(עדכון ראשון: 22:53)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully