וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשש בצה"ל: איזה גפרור יצית את הגדה ב-2013?

יהושע בריינר

26.1.2013 / 18:00

ארגוני הטרור מנסים להקים מחדש תשתיות ביהודה ושומרון, המצב הכלכלי ברשות בכי רע וארגוני השמאל והימין מוסיפים שמן למדורה. בצה"ל נערכים לאפשרות של "אביב פלסטיני"

בזמן שבישראל עדיין נמצאים באופוריה שלאחר הבחירות ועוסקים בשאלת הרכבת הקואליציה, בפיקוד מרכז מסתכלים על המציאות בגדה המערבית בדאגה רבה. השטח, אומרים קצינים בכירים בפיקוד, מתחיל לבעבע ו"משהו חדש מתחיל" - אלא שזה לא הבית היהודי. ארגוני הטרור מתחילים לנסות ולהקים את התשתיות מחדש, המצב הכלכלי הקשה ברחוב הפלסטיני מתחיל לתת את אותותיו ומעל כל זה, הקיפאון המדיני נותן לתושבי רמאללה, שכם וחברון להבין שצריך לעשות מעשה.

פינוי המאחז הפלסטיני בשטח E1, ינואר 2013. רויטרס
כוחות הביטחון מפנים את הפלסטינים שהקימו מאחז בשטח E1 בתחילת החודש/רויטרס

בפיקוד מרכז מבינים את המסר ומעריכים כי בשנה הקרובה הזרקורים יופנו שוב לגדה המערבית. אלא שהפעם, נראה שעיקר הזעם יהיה קודם כל לכיוון אחד - הרשות הפלסטינית. עושה רושם כי הפלסטינים רוצים "אביב" משלהם. התסכול, בעיקר מהמצב הכלכלי הקשה, יופנה למשרדי הרשות. האבן הראשונה תיזרק עליהם. כך גם השנייה. האבן השלישית - לכיוון צה"ל.

כחלק מההיערכות למצב החדש ומתוך הבנה ברורה שהתפרצות אלימה היא עניין של זמן, בפיקוד מרכז מתכוונים כבר בשבועות הקרובים לתגבר משמעותית את כמות הכוחות ביהודה ושומרון. גם יחידות מיוחדות של צה"ל יופנו בשנה הקרובה לטיפול בסוגיה הפלסטינית, כשהדגש הוא החשש מהפגנות אלימות והפרות סדר המוניות שיגלשו גם לפיגועי ירי בצירים. כלומר, גדודי המילואים יתאמנו פחות למלחמה כוללת ויותר להתמודדות עם מידיי אבנים ובקבוקי תבערה.

פעילים פלסטינים צועדים למאחז הפלסטיני דרך ההרים. טלי מאייר
גם ארגוני השמאל הקיצוני עלולים "לסייע" בהחרפת המצב/טלי מאייר

"צריך להבין", מסביר קצין בכיר, "זו לא אינתיפאדה שלישית כמו זו הייתה בתחילת שנות האלפיים. לא יהיו אוטובוסים מתפוצצים ברחובות. בלי שינוי במצבו, הציבור הפלסטיני ייצא לרחובות ויפנה את הזעם שלו קודם כל כלפי הרשות הפלסטינית אבל חלק מזה בוודאי יופנה לכיווננו".

הפלסטינים מקווים שלפיד יקדם את תהליך השלום?

מי שנותן עידוד נרחב לחזרה לטרור הם כמה ממשוחררי עסקת שליט. הרוב המכריע, אומר קצין בכיר, נמנע מלשוב לטרור. הם מצאו עבודה, חזרו למשפחות ויודעים שהם תחת מעקב של השב"כ. אבל בודדים מהם נותנים רוח גבית לשיקום התשתיות ומזרימים אוויר לשטח שמתחיל לרעוד. בחודשים האחרונים חלה עלייה במספר פיגועי הירי: אוטובוס שנפגע ליד חברון, חוליה שירתה לעבר היישוב מגדל עוז בגוש עציון וזריקת בקבוקי תבערה באופן קבוע באזור קבר רחל. בשלב זה מדובר בפעולות מקומיות בלבד, לא של ארגון מסודר, אבל זה מספיק כדי להדאיג את אלוף הפיקוד, ניצן אלון.

מן העבר השני, חלה עלייה גם במספר ההרוגים מאש צה"ל, כאשר בשבועיים האחרונים נהרגו ארבעה פלסטינים. רק שלשום נהרגה אישה פלסטינית בכפר אל-ערוב לאחר שבקבוק תבערה נזרק לעבר רכב צבאי. קצין שהיה ברכב בחר לפתוח פתח באש ופגע באישה שככל הנראה כלל לא הייתה מעורבת באירוע. לפני שבועיים נורה למוות פלסטיני סמוך לכפר רמאדין לאחר שניסה להסתנן לישראל. הוא לא היה חמוש, לא היווה איום אך נורה בטעות קשה של הכח שהיה במקום. תקרית שכזו, בוודאי מתועדת, עלולה להצית מהומות נרחבות.

גפרור אחר שעשוי להצית את המהומות הוא כאמור המצב הכלכלי הקשה ברשות הפלסטינית. סוחר נואש שאיבד את פרנסתו, קבוצת עובדים שלא קיבלו את משכורתם או דווקא אנשי רשות שיוציאו את התסכול על אי קבלת קצבתם בשל עיכוב כספים על ידי ישראל. מעבר לכך, ברחוב הפלסטיני מתוסכלים מההנהגה הנוכחית. אבו מאזן לא מצליח לקדם את ההליכים המדיניים עם ישראל, המצב הכלכלי הולך ומדרדר ואין עתיד. בהקשר הזה, תוצאות הבחירות בישראל יכולות לתת אולי חמצן עבור ההנהגה הפלסטינית ואולי גם לצה"ל. הצלחתו של יאיר לפיד יכולה לתת להם תקווה לקידום תהליך השלום והרחוב הפלסטיני יעקוב מקרוב אחר כוונותיו של יו"ר "יש עתיד" שאולי תקוותם לשינוי תבוא דווקא ממנו.

ילדים פלסטינים מפגינים נגד הסכמי אוסלו בעזה, 1993. AP
מי שיושבים כל הזמן בצד וממתינים לשריפה הגדולה הם חמאס/AP

גם הימין הקיצוני עלול להיות זה שיביא להתלקחות. הצתה של מסגד שתביא למהומות בכל הגדה היא חלום הבלהות של המחלקה היהודית בשב"כ. בחודשים האחרונים חלה ירידה דרסטית באירועי הטרור היהודי, בין היתר בשל מעקב צמודים אחר יעדים מרכזיים של השב"כ, אבל חוליה שתנסה להצית מסגד בכפר ותיתפס דווקא על ידי התושבים עצמם יכולה להביא לכאוס בגדה. גם עימות מקומי עשוי להוביל להסלמה. כך למשל, בגזרת רמאללה מתקוטטים כבר מספר שבועות תושבי הכפרים קוסרא וג'אלוד עם תושבי המאחז אש קודש שליד שילה על שטחים חקלאיים. סכסוך מקומי שכזה בערבוב של פצועים פלסטינים מירי ישראלי, שיתועד ויועלה לרשת, בהחלט מדאיג את מערכת הביטחון.

אך גם ארגוני השמאל הקיצוני עלולים "לסייע" בהחרפת המצב. בעבר, התרכזו אנשי "הוועדה העממית נגד הגדר" בהפגנות בבילעין ונעלין, אך היום הם מתרכזים בניסיונות להביך את ישראל בזירה הבינלאומית. הקמת מאחזים פלסטיניים בשטח E1 ובמקומות נוספים נועדה פחות עבור הציבור הפלסטיני - ויותר עבור העולם. הקבוצה הזו, שמתוחזקת וממומנת על ידי הרשות הפלסטינית, עושה בעיקר כאב ראש לצה"ל. "הם רואים את נוער הגבעות ולומדים מהם", אומר קצין בכיר. עיקר הבעיה של מערכת הביטחון כנגד הקבוצה הזו הוא מודיעין. בפיקוד מרכז מתגברים את המודיעין על הקבוצה שהבינה כבר מזמן: בשביל להילחם בכיבוש לא צריך נשק - מספיקה רק מצלמה.

עימות בין חיילי צה"ל לפלסטינים בחברון, 6 דצמבר 2012. רויטרס
עלייה במספר ההרוגים מאש צה"ל/רויטרס

ומי שיושבים כל הזמן בצד וממתינים לשריפה הגדולה הם חמאס. אנשי הארגון כבר מסתובבים בחופשיות, מדברים על הרעיונות והאידיאולוגיה ללא הפרעה של מנגנוני הביטחון. אם יחול "אביב פלסטיני", חמאס יקטוף את הפירות. במערכת הביטחון מנסים לגדוע את העץ באיבו בעיקר בעזרת המעצרים הליליים, אבל גם הם יודעים שכאשר אין לפלסטינים כסף בכיס או ביד, האבן הופכת מהר מאוד לתחליף הקל ביותר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully