וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השר יעלון לוואלה!: "כרגע, ישראל לא מחויבת להסכמים"

טל שלו

4.12.2012 / 20:08

המשנה לראש הממשלה הבהיר שמרגע שהרשות פעלה באופן חד צדדי, ישראל "פועלת לפי האינטרסים שלה". על ארה"ב: "לא חייבים להסכים על הכל". על אולמרט: "מונע משיקולים פוליטיים"

צילום: אלי מנדלבאום, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

"במצב הנוכחי ישראל אינה מחויבת להסכמים והבנות, אלא פועלת לפי האינטרסים שלה", כך אמר הערב (שלישי) המשנה לראש הממשלה, השר לעניינים אסטרטגיים, משה (בוגי) יעלון. בעוד מדינות העולם ממשיכות לזמן את שגרירי ישראל לשיחות הבהרה ונזיפה בעקבות ההחלטה הישראלית להרחיב את הבנייה בהתנחלויות, דחה יעלון את הביקורת הבינלאומית החריפה. "היה לנו ברור שתהיה תגובה של הממשל האמריקאי ושל מדינות אירופה בכל הנוגע לבנייה בהתנחלויות", הסביר בראיון לוואלה! חדשות. "זו גם המדיניות העקבית שלהם – לגנות ולהתנגד לכל בנייה יהודית ביהודה ושומרון. החלטנו שזכותנו לבנות בכל מקום, בהתאם לאינטרסים שלנו. כל הנושאים נידונו וכל המשמעויות ברורות".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"המהלך של אבו מאזן הוא הפרה בוטה של כל ההסכמים איתנו". יעלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

הזעם הבינלאומי מופנה בעיקר להחלטת ישראל לקדם את הליכי התכנון באזור E1 המחבר בין ירושלים ומעלה אדומים, בניגוד להבנות לא כתובות של ראשי ממשלה קודמים עם הממשל האמריקאי שלא לבנות בשטח, צעד שמקשה על היכולת להקים בעתיד מדינה פלסטינית רציפה. לדברי המשנה לראש הממשלה, המהלך החד צדדי של אבו מאזן יצר מצב שבו ישראל אינה רואה עצמה מחויבת יותר להבנות אלו. "המהלך של אבו מאזן הוא הפרה בוטה של כל ההסכמים איתנו. לצערנו, זה קרה בחסות האו"ם וכמה מדינות אירופיות שהיו בכלל שושבינות להסכמים הללו ותמכו במהלך הפלסטיני", אומר יעלון. "העולם חייב להבין שהמסר שנקלט בישראל הוא שאל לנו לסמוך על הסכמים. זה לקח רע מאוד לעתיד, ובמצב הזה איננו מחויבים להסכמים ולהבנות ואנחנו פועלים לפי האינטרסים שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

"אולמרט ולבני רצים לנגח אותנו בעולם"

יעלון תקף בחריפות את ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, ויו"ר מפלגת "התנועה", ציפי לבני, ודחה את הביקורת שהשמיעו על ראש הממשלה בעקבות ההחלטה השנויה במחלוקת. "אחת הבעיות הקשות בחזית הבינלאומית זו תופעה כמו אולמרט ולבני. אם מתוכנו נשמעים קולות כאלה למה שהאירופים לא יעשו את זה?", תהה יעלון. "הפכנו את זה לאירוע פוליטי פנימי, והאירופים באו אחרינו. במקום לעמוד חזית אחת מול העולם ולהסביר את הסרבנות הפלסטינית – שגם הם חוו אותה ואנחנו יודעים את זה, בעיתוי הזה הם רצים לנגח אותנו בעולם".

ציפי לבני שרת המשטים עם ראש הממשלה אהוד אולמרט בשנת 2006, מרץ 2012. לשכת העיתונות הממשלתית
"מונעים משיקולים פוליטיים". אולמרט ולבני/לשכת העיתונות הממשלתית

"ראש ממשלה לשעבר, שמתראיין במקביל לנאום של אבו מאזן ומאשים את ראש ממשלת ישראל בסרבנות, כשהעובדות שונות לחלוטין, אינו מונע מאינטרסים לאומיים אלא משיקולים פוליטיים", הבהיר יעלון. לדבריו, "ארבע שנים אנחנו מציעים לאבו מאזן לשבת לשולחן המשא ומתן, הקפאנו בנייה, היינו מוכנים לענות למכתב אמריקאי, היינו מוכנים להיענות ליוזמה של הקוורטט, נסענו לעמאן - אבל הפלסטינים ברחו, כי אבו מאזן לא רוצה תהליך מדיני - הוא מעדיך סכסוך פתוח. נוח לו ללכת למקומות מהסוג של האו"ם, אבל זה נותן לו הצהרה בלבד, זה לא משנה את המצב בשטח".

למרות הביקורת מבחוץ, דחה יעלון את הטענות על משבר מדיני עם ארה"ב ואירופה. "שמענו לפני מבצע 'עמוד ענן' שאובמה יבוא עם נתניהו חשבון וראינו שהתחזיות התבדו, אחרי המעורבות האמריקאית החיובית במבצע", מסביר השר יעלון. "היחסים האסטרטגיים בין ישראל לארה"ב עמוקים ומבוססים על אינטרסים. אנחנו לא חייבים להסכים על כל דבר. אנחנו חלוקים בעניין ההתיישבות, אבל בסוגיות אחרות כמו עזה ואירן הם נרתמים בכל עוזם. בנושא ההתיישבות אנחנו יודעים מלכתחילה שאנחנו חלוקים".

על סוריה: "ישראל לא לבד בעניין הזה"

גם באשר לביקורת מצד מדינות אירופה, אמר יעלון כי "המדינות הללו הן עדיין ידידותיות. הידידות לא נבחנת על סוגיה אחת. אנחנו מצרים על העמדה שהן נוקטות אבל יש לנו ערוצים פתוחים לדון בחילוקי הדעות בינינו". יעלון הדגיש כי הוא משוכנע שלביקורת הבינלאומית לא תהיה כל השפעה על התמיכה הבינלאומית במאבק בגרעין האירני. "אין שום קשר בין העניין הפלסטיני לאירני", הדגיש. "כל מי שניסה לעשות את החיבור הזה, הבין שזה מקח טעות. כשהאיום האירני יטופל, יהיה קל יותר לטפל בנושאים אחרים בזירה האזורית וזה יקשה על האויבים שלנו בעזה ולבנון להתגרות בנו".

בהתייחס לדאגה הגוברת בעולם מפני שימוש בנשק כימי מצד המשטר הסורי, אמר יעלון כי "ההשערות הן שהארסנל הכימי ייפול לידיים עוינות ולא אחראיות כמו אל-קאעדה או קבוצות טרור נוספות". לדבריו, "לאמריקאים הגיע מידע בימים האחרונים שיש פעילות חשודה, ולכן נשמעה אזהרה אמריקאית. בעבר כבר הועברו מסרים ברורים לאסד בכמה הזדמנויות ובתגובה להן אסד באמת אסף את הנשק והפריד בין החומרים". יעלון סירב להתייחס לדיווח אתמול במגזין האמריקאי "אטלנטיק", לפיו ישראל ביקשה מירדן "אור ירוק" לתקיפת מתקני הנשק הכימי בסוריה, אך הדגיש כי "ישראל לא לבד בעניין הזה. אבל ישראל, ככלל, צריכה להיות מוכנה להגן על עצמה בכוחות עצמה. זה לא המצב כרגע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully