וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אילון אחרי ההכרה באו"ם: הקהילה הבינלאומית צבועה

טל שלו

30.11.2012 / 9:32

סגן שר החוץ הבהיר כי בישראל אמנם התאכזבו מהמדינות הידידותיות שתמכו בבקשה הפלסטינית, אך ציין כי אין כוונה לפגוע ביחסים עמן. "שוב הוכח שאבו מאזן אינו פרטנר לשלום"

צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק, קריינות: לירון בארי

"אוי ואבוי לעם שתלוי בקהילה הבינלאומית". כך אמר היום (שישי) סגן שר החוץ, דני אילון, יום אחרי החלטת העצרת הכללית של האו"ם לשדרג את הרשות הפלסטינית למעמד של משקיפה שאינה חברה בארגון. "כשמסתכלים על ההתנהגות של העצרת הכללית מבינים שהקהילה הבינלאומית צבועה - ואם היא מנסה לפעול זה מאוחר מדי. כך זה משחר ההיסטוריה. עמים שאינם יכולים להגן על עצמם נרצחים - כך זה היום בסוריה וכך היה בדרפור, בוסניה ורואנדה", אמר אילון בשיחה עם וואלה! חדשות.

בעוד כותרות העיתונים מבשרות על תבוסה מדינית של ישראל, אילון סבור כי "צריך לבדוק את הפרטים", ומדגיש כי המאמץ הדיפלומטי הישראלי התרכז בסיכול המהלך הפלסטיני במועצת הביטחון בשנה שעברה, שם נחלה ישראל הצלחה. לדבריו, "מועצת הביטחון היא הגוף הקובע, ההחלטה של העצרת חסרת משמעות. אנחנו מכירים את העצרת הכללית של האו"ם וההיסטוריה הארוכה של ההחלטות הפרו-פלסטיניות שלה. החלטת העצרת בסופו של דבר לא יוצרת שום שינוי בשטח". אילון הוא הוסיף, כי עוד לפני ההצבעה באו"ם, הכירו 132 מדינות ברשות הפלסטינית כמדינה ומקיימות עמה קשרים רשמיים, כולל שגרירים. "כל הרעש על הניצחון הפלסטיני זה בסך הכל שישה קולות נוספים".

בשבוע האחרון, בעקבות מבצע "עמוד ענן" וההבנה שאבו מאזן אינו מתכוון להימנע מהמהלך, חל סחף מדיני ברור לטובת הפלסטינים, כאשר עוד ועוד מדינות באירופה שינו את הצבעתן ובסופו של דבר מרבית מדינות האיחוד האירופי תמכו בהחלטה, נוסף על הרוב האוטומטי לו זכו הפלסטינים בעצרת בעזרת גוש המדינות המוסלמיות והבלתי מזדהות. "כמובן שיש אכזבה מהמדינות הידידותיות שהצביעו בעד הבקשה הפלסטינית", אומר איילון. "הדיפלומטים הישראלים עבדו לילות כימים כדי לשכנע מדינות להתנגד או להימנע לבקשה, אבל נלחמנו עד הדקה האחרונה. עשינו כל מה שניתן".

אבו מאזן נואם בעצרת האו"ם ומבקש הכרה במדינה פלסטינית, 29 נובמבר 2012. /Richard Drew, AP
"הולך בדרכם של ערפאת וחאג אמין אל חוסייני". אבו מאזן/AP, /Richard Drew

סגן שר החוץ מבהיר כי ישראל אינה מתכוונת לפגוע ביחסים עם המדיניות האירופיות שהצביעו בעד ההחלטה - בהן איטליה וצרפת. לדבריו, "אנחנו מבינים שהיו כל מיני שיקולים ולחצים, ומובן שהן ימשיכו להיות ידידותיות. המאבק שלנו הוא לא במדינות הידידותיות באירופה אלא בטרור הפלסטיני - הרקטות של החמאס והטרור המדיני של אבו מאזן. יש לנו כלים להביע אכזבה אבל שיתופי הפעולה שלנו ימשיכו באותו המרץ". אילון, ששהה בשבועיים האחרונים בארה"ב וקיים שורה של פגישות עם בכירים במחלקת המדינה האמריקאית, מבהיר כי האמריקאים עשו מאמץ גדול לסכל את המהלך של אבו מאזן. "אנחנו מכבדים את המאמצים האמריקאיים מאוד - כולם עסקו בזה - שרת החוץ קלינטון, הסגן שלה ביל ברנס, השגרירים ברחבי העולם והשגרירה באו"ם".

בישראל ממקדים את המאבק המדיני בהפניית האצבע כלפי הצעד החד-צדדי של אבו מאזן, שמרחיק את האפשרות לחידוש המשא ומתן בין ישראל והפלסטינים. "שוב הוכח שאבו מאזן אינו פרטנר לשלום, סרבן שיטתי של משא ומתן, שממשיך לעשות צעדים חד צדדיים ומסע דה לגיטימציה והסתה נגד ישראל, כפי ששמענו אתמול גם בנאומו באו"ם", אמר אילון. "אבו מאזן ממשיך מסורת מפוארת של מנהיגים פלסטיניים שאינם משרתים את טובת עמם - והולך בדרכם של ערפאת וחאג' אמין אל חוסייני שהלך לבקר אצל היטלר ותמך בפתרון הסופי. ההנהגה הפלסטינית מסרבת לתת, אלא רק רוצה לקחת".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
נאום אבו-מאזן בעצרת הכללית של האו"ם. 29 בנובמבר 2012. רויטרס
ישראל אינה מתכוונת לפגוע ביחסים עם המדיניות האירופיות שהצביעו בעד ההחלטה, עצרת האו"ם אמש/רויטרס

אילון דוחה את הביקורת הבינלאומית על הבנייה בהתנחלויות וסבור כי המהלך לא יוביל ללחץ על ישראל להפסיק את ההרחבה של התנחלויות ביהודה ושומרון. "אנחנו לא משלים את עצמנו, ברור שארה"ב ואירופה אינן שמחות מהבנייה בהתנחלויות, אבל עדיין אפשר להסכים שלא להסכים", הוא אמר. "ההתנחלויות הן לא מכשול לשלום והן לא פוגעות בסיכוי לשלום. נמשיך לעמוד על שלנו בנושא הזה - עד שהסכסוך ייפתר זה יהיה סלע מחלוקת, אנחנו מכבדים את המחלוקת, אבל אני לא חושב שזה עניין מהותי".

ככל הנראה, ישראל צפויה להגיב בצורה מדודה וזהירה לצעד הפלסטיני ולבחון את צעדיו של אבו מאזן בהמשך - במיוחד חוששים בישראל מפנייה של אבו מאזן לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג שעלולה לגרור תביעות משפטיות נגד קציני צה"ל והבנייה בהתנחלויות. "ישראל נערכת לכל תרחיש", אמר אילון, "יש לנו כלים מדיניים ומשפטיים להגן על עצמנו. אני מעריך שהפלסטינים ייזהרו בהמשך האסטרטגיה שלהם בקהילה הבינלאומית ויחשבו פעמיים לפני שיגישו תביעות בבית הדין הפלילי הבין לאומי בהאג. לפלסטינים עצמם יש גם מה להיפגע אם מדברים על פשעי מלחמה וזכויות אדם. מי שחי בבית של זכוכית ראוי שייזהר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully