וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לבני במשדר וואלה!: "הסכם עם חמאס יהיה טעות"

המשנה לרה"מ שלום סיפר על מגעי הפסקת האש: "ניסיון להגיע להסכם של 90 ימי שקט, אח"כ נדבר על הקלות". ח"כ כבל: "הממשלה עשתה עבודה לא רעה, אך אפשר היה לסיים אחרי יומיים"

מתוך המשדר המיוחד של וואלה! חדשות

יו"ר קדימה ושרת החוץ לשעבר, ציפי לבני, שעדיין חוככת בדעתה אם לחזור לפוליטיקה ערב הבחירות, התראיינה הבוקר (רביעי) בטלפון למשדר המיוחד של וואלה! חדשות, ותקפה את התנהלות הממשלה בניהול המגעים להפסקת אש ולסיום מבצע "עמוד ענן". "העובדה שבסוף ההסכם פה יהיה עם חמאס, זאת תהיה טעות ובעיה מאוד גדולה למדינה, באופן שיחזק אותו. שמרנו במשך שנים על זה שהעולם לא ייתן לגימטימות לחמאס, ופתאום עכשיו כל העיניים נשואות לחאלד משעל. זה לא רק ארגון טרור, זו אידיאולוגיה איסלמית קיצונית. כשאנחנו עושים את זה, אנחנו במקביל קוברים את אלה בצד השני, שלא יורים עלינו. המסר הוא שישראל מדברת עם מי שיורה עליה ותקופת את מי שלא יורה עליה".

לבני הסבירה על ההבדלים, לדבריה, בין ההסכם המתגבש לאלו שהיא חתמה עליהם ב-2006, לסיום מלחמת לבנון השנייה, וב-2009, לסיום מבצע "עופרת יצוקה": "לא חתמנו על הסכמים עם חיזבאללה - הסכמים עם ארגונים כאלו לא שווים את הנייר שעליו הם חתומים. בעופרת יצוקה, עצרנו בנקודה שבה להערכתנו הושגה הרתעה, לא מכוח ההסכמות אלא מכוח המבצע. בגלל שכרגע יש מנופים שאפשר להפעיל על החמאס דרך המצרים או אחרים, יכול להיות שנזכה לפרק זמן (של שקט) - אבל בסוף זה תלוי בהם".

"בסוף 'עופרת יצוקה'", הוסיפה לבני, "עמד נתניהו וצעק בכל מקום, 'איך הפסיקו את המבצע ואיך לא מוטטו את החמאס'. אנחנו לא קרובים לזה, וההיפך - רק מחזקים אותם". לדברי לבני, "ישראל נטולת אסטרטגיה. ארבע שנים לא דיברו עם אבו מאזן ולא עשו כלום עם עזה. היום אנשים נמצאים במקלטים ומקווים שזה ייגמר, ואנחנו נמצאים לקראת סיומו של המבצע, אבל בסוף ישראל תצטרך הנהגה שיש לה סדר יום ותכנית ואסטרטגיה מעבר לעוד סבב של מבצע".

מבצע "עמוד ענן" - עדכונים אחרונים:
פגיעה ישירה בבית בבאר טוביה, כ-30 הרוגים ברצועה
בכיר בג'יהאד: ישראל התחייבה להפסיק החיסולים
דיירי הבניין שנפגע בראשל"צ שבו: "רק רוצים לראות"
היום השמיני למבצע "עמוד ענן": עדכונים שוטפים

חאלד משעל נואם, קהיר, 19 נובמבר 2012. רויטרס
"הסכמים עם ארגונים כאלו לא שווים את הנייר שעליו הם חתומים". חאלד משעל, השבוע/רויטרס

כשהתבקשה להציע רעיונות משלה להמשך הדרך, אמרה לבני: "הייתי מייצרת הרתעה צבאית ועוצרת, רואה אם הם ממשיכים לירות - ואם כן, ממשיכים. אם הצד השני מורתע, אז לא בגלל הנייר, זה כי הוא מורתע. מה מטריד אותי? פתאום מדברים על הסדרים מדיניים. אני בעד התחייבויות מהמצרים והאמריקאים ומכל מי שלגיטימי ויש לו מנופים על חמאס. הבעיה היא, שחמאס היום דורש דברים. שוו בנפשכם שתוצאת המבצע היא שיוסר הסגר. אז בסופו של דבר אולי פגענו להם בנשק אבל חיזקנו את מעמדם האזורי".

"גם בהסדר שסיכמנו ב'עופרת יצוקה' חלה שחיקה בסוף", הודתה. "זה טבעם של ההסדרים האלו, לכן הסיפור הוא לא רק איך יסתיים המבצע אלא איך אנחנו מובילים אל האור. היום מי שקובע, זה הטורקים, הקטארים והמצרים. זה לא טוב. ואם זה המצב, בואו נשפר את המצב איתם. ממשלת נתניהו ניתקה איתם את היחסים".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

השר שלום: אתמוך רק בהפסקת אש מוחלטות, לא רגעית

המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, התראיין הבוקר (רביעי) בטלפון למשדר המיוחד של וואלה! חדשות, עם פתיחת יומו השמיני של מבצע "עמוד ענן", וסיפר בין היתר כי במהלך הלילה נפרצו חשבונותיו ברשתות חברתיות. "אחרי חצות פרצו לי לחשבון הטוויטר והפייסבוק", סיפר השר. "פעלנו מיד בנוגע לדפי הפייסבוק שלי במשך שעות הלילה המאוחרות, והצלחנו לסגור את חשבון הפייסבוק שלי. לגבי הטוויטר, עדיין לא הצלחנו לפצח את זה. כולם צריכים לדעת שזה יכול לקרות להם. בשעה הקרובה אמור לבוא לכאן איש מקצוע מיוחד שיוכל לפעול בנושא הטוויטר. הם החליפו את הסיסמאות כך שלא יכולנו להיכנס. הערנו אנשים טובים באמצע הלילה, יחד עם הבן שלי שיש לו משרד פרסום".

בהמשך התייחס השר למאמצים להשגת הפסקת אש. "אתמול לא עזר כלום", טען. "אחר-הצהריים ישראל הודיעה שאין הסכם וראשי החמאס הודיעו שיש הסכם והוא ייכנס לתוקף מייד. הם נמצאים בלחץ ומצוקה, ופוחדים מכניסה קרקעית. עבורם זה חיסול אישי שלהם, ומיטוט משטר החמאס. אני חושב שאנחנו צריכים להגיע להבנות של הפסקת אש מוחלטת, לא רגעית, מלאה לאורך זמן. אם זה לא קורה, אני עצמי לא אוכל לתמוך בדבר הזה".

אגד תותחנים (תומ"תים). דובר צה"ל
תותח של צה"ל בגבול הרצועה, השבוע/דובר צה"ל

"אנחנו, מבחינתנו, לא יורים אף פעם אם לא יורים לעברנו", הוסיף השר שלום. "הם מסרבים להגדרות זמן. כרגע, מה שמדברים עליו זה ניסיון להגיע להסכם של 90 ימי שקט, שאחריהם ניתן יהיה לדבר על הקלות. אני חשוב שצריך להגיע להסכמים ברורים".

עוד סיפר השר, כי אתמול "נהרג חייל שהוא בן של החבר הכי טוב של אח שלי. אני איש הדרום. כשאני מסתובב אומרים לי כל הזמן - אנחנו מוכנים לשבת עוד חודש. אם אפשר להימנע מתקיפה קרקעית, אני הראשון שיהיה בעד - כי זה עלול להביא לנפגעים. אבל צריך לשקול את הדבר הזה בצורה ראויה. השאלה היא מה יהיו המרכיבים. אמרתי כשהתחלנו, שעד יום שני יהיה לנו שקט בינלאומי. אתמול הגיעו שר החוץ הגרמני, מזכ"ל האו"ם ומזכירת המדינה קלינטון. גם האמריקאים יודעים שלא ניתן להגיע להסכם שפירושו חזרת האש תוך זמן קצר. אנחנו צריכים לקבל את ההחלטה שתביא שקט. זה מה שהציבור מצפה לו".

"תמיד היינו טובים בפתיחות, הבעיה היא איך מסיימים"

במשדר הבוקר התארח גם ח"כ איתן כבל (עבודה). "אין ויכוח שלפחות לגבי היציאה למבצע יש הסכמה כמעט מקיר אל קיר בכל הפוליטיקה הישראלית", אמר. "תמיד היינו טובים בפתיחות, הבעיה היא איך מסיימים. אנחנו פעם אחר פעם נכשלים. זה קשור לאופן בו אתה מגדיר את היעדים שלך וביכולת שלך לומר אמת לציבור. אתה צריך להחליט ולהגדיר מה אתה עושה צבאית. להגיד לציבור: כיבוש עזה יש לו משמעותיות קשות מבחינה צבאית, כלכלית ועוד. ויותר מכך, בימים האלה להגיד לציבור – הסבב הזה הוא רק סבב אחד מני רבים. אחרת, זה לשקר לציבור. הציפיות שבנו אצל הציבור הן במקום בלתי קשור ובלתי הגיוני. זה לא הוגן".

"יש פה גם הזדמנות לשדרג את היחסים עם מצרים", הוסיף כבל. "למצרים אין שום אינטרס לחמם את הגזרה, ואני חושב שאפשר להעמיד אותם ולתת להם את הכלים להיות 'המבוגר האחראי' אל מול חמאס והפלגים". לגבי הבחירות הקרבות, אמר כי "הפוליטיקה תשתלט על השיח, וזה לגיטימי - אתה יוצא למבצע חודשיים לפני בחירות. אני לא חשוב שהיו שיקולי בחירות ביציאה למבצע. אבל הסיום - הוא רק משיקולים של בחירות". עוד הוסיף בעניין זה, כי הוא מעריך שעמיר פרץ, שר הביטחון לשעבר, "יקצור את ההישגים של כיפת ברזל בפריימריז. בכל מקרה הוא היה מקבל תוצאה גבוהה מאוד, אבל להערכתי אין ספק שהכיפה שדרגה אותו".

"נאמר זאת כך", סיכם. "על פי הגדרה של ממשלת ישראל, שדרך אגב עד עכשיו עשתה עבודה לא רעה, היה אפשר לסיים את המבצע ביום השני, במקרה הגרוע ביום השלישי. אבל כמו תמיד, הייתה הדרדרות ונכנסו עוד יום ועוד יום. תזכרו שפעם, בשישה ימים כבשנו את כל המזרח התיכון. אבל תראה, הגיוס של המילואים בא ממחשבה נכונה שהיא בעצם סוג של לקח מלחמת לבנון השנייה ו'עופרת יצוקה', כדי שאם תהיה החלטה להיכנס פנימה לא תהיה בעיה".

גלאון: "להגיד כן למדינה פלסטינית באו"ם"

במשדר היום התארחה גם ח"כ זהבה גלאון (מרצ). "אני חושבת שזה מהלך נכון להפסיק את האש", אמרה. "לדעתי, זה שבעה ימים מאוחר מדי, אבל טוב שעושים זאת עכשיו ולא פותחים בתקיפה קרקעית. אני לא בטוחה שראש הממשלה ישלם על זה מחיר פוליטי. נכון, יש הפגנות כי יש תושבים שמדברים מהבטן. ההחלטה שברק, ביבי ליברמן קיבלו היא החלטה נכונה לצאת למבצע. במשך ארבע שנים הדרום ספג טילים ואני חייבת לומר לזכות נתניהו שהוא נהג במתינות. אין ספק שירי על אזרחים הוא פשע מלחמה. המחלוקת שלי עם ראש הממשלה הייתה מה הדרך הנכונה להביא לעצירת הירי הזה".

"אני חשבתי, ואני חושבת גם עכשיו, שכל חיסול מוביל לאסון", הוסיפה. "היום אנחנו בנקודת זמן שזה ברור שזה האינטרס של מדינת ישראל לעצור. פגשתי השבוע אנשים מכפר עזה וממקומות אחרים בדרום. אין בכלל ויכוח על הזכות להגנה עצמית. הביקורת שלי היא על התנהלות של ממשלת ישראל.
חובתה של ממשלה, כמו שהיא עושה עכשיו, להגיע להבנות באמצעות המצרים להסכם הפסקת אש ארוך טווח, שלא תהיה מוטיבצייה לירות. אנחנו צריכים להגיע למצב שחמאס יפסיק לירות ושגם מחר לא יהיה ארגון שיחליט שהוא יורה. חמאס צריך לקבל אחריות".

"אבל לצאת מכאן רק עם הסדר עם חמאס ולא לתמוך באבו מאזן - זו תהיה טעות", סיכמה את דבריה. "אי אפשר לתת הישג רק לחמאס. ברגע זה חמאס, הוא בר-שיח לצורך הפסקת אש. עלינו לפתוח במשא-ותמן עם אבו מאזן, וגם בעת הזו, שזה קשה, צריך להגיד את זה". לשאלה מה צריך לעשות עם חמאס יפר שוב את הפסקת האש, השיבה: "הפלסטינים הולכים לאו"ם. ישראל צריכה להגיד כן למדינה פלסטינית באו"ם. אם ישראל תתייחס לרשות הפלסטינית כממשלה שוויונית, אז יהיה לה את היכולת להוציא את המוטביצה, שלא יהיה הפצמ"ר הבא מעזה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully