וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משפחות שכולות: "גלעד שליט מחזיר לנו הטראומה"

יהושע בריינר

17.10.2012 / 21:36

שנה לאחר שחרורו, מתנגדי העסקה מתקשים להשיב את החיים למסלולם ותוקפים את התנהלותו: "הוא מצטלם ביציעי ברצלונה, מפרשן את מכבי, מככב במדורי הסלבס. איפה הצניעות?"

העסקה לשחרורו של גלעד שליט אמנם זכתה לקונצנזוס לאומי רחב, אך יש מי שעדיין מתקשה להשלים עם מחיר החופש ולהתאושש משחרורם של למעלה מאלף אסירים פלסטינים, חלקם עם דם על הידיים. גם כיום, שנה לאחר ששב גלעד לחיק משפחתו, מתקשים מתנגדי העסקה – ובראשם המשפחות ששכלו את יקיריהן בפיגועי הטרור, להשיב את החיים למסלולם ובטוחים שחטיפה נוספת בחסות משוחררי העסקה היא עניין של זמן.

גלעד שליט במשחק של נבחרת ישראל בכדורסל. קובי אליהו
"שמו מתקשר אצלנו למוות ולטרור". שליט במשחק של נבחרת ישראל בכדורסל/קובי אליהו

אחת התמונות הקשות שנצרבו בתודעה היא של ילדי משפחת סחיווסחורדר, ששכלו את הוריהם ושלושה מאחיהם בפיגוע במסעדת סבארו בירושלים, והתעמתו עם בני משפחת שליט בבג"ץ, ערב שחרור העסקה. מאיר, בן המשפחה שהפך בעל כורחו למי שעומד בראשה, מתאר את השנה האחרונה כקשה בחייו. "כל תמונה של גלעד שליט ביציעים של ברצלונה, הפיכתו לפרשן של מכבי תל אביב, האייטמים במדורי הסלבס - מחזירה אותי לטראומה, הכל בבת אחת חוזר אליי", הוא מספר בגילוי לב. "הלכתי עשרים צעדים אחורה בשיקום שלי".

"משפחת שליט לא נותנת לנו שקט"

לאחר החתימה על העסקה, ובמחאה על שחרור המחבלים, השחית אחיו של מאיר, שבואל, את האנדרטה של ראש הממשלה לשעבר, יצחק רבין, בתל אביב. במשטרה עדיין לא החליטו האם להעמידו לדין או לסגור את התיק, בהתחשב בנסיבות הקשות של המשפחה. כך או כך, תמונותיו של שליט החופשי מקשות עליהם לחזור לשגרה. "משפחת שליט לא נותנת לנו שקט", אומר מאיר. "יש בישראל היום אלפי בני אדם, בני משפחות שכולות ואנשים שיקיריהם נהרגו בפיגועים שמבצעיהם שוחררו, והם צריכים לראות כל יום את שליט נוסע לברצלונה, הולך להיכל ביד אליהו, אוכל במסעדה".

"תראה לי עוד שבוי מלחמה שאחרי שחזר הפך לגיבור. כל תמונה שלו מחזירה אותנו אחורה. השם של שליט מתקשר אצלי ואצל רבים אחרים למוות, לטרור, לדם שנשפך לחינם ולכך שאני והמדינה שלי לא הצלחנו להגן על המשפחה שלי", אומר סחיווסחורדר בכעס. "הייתי מצפה מגלעד שליט לקצת צניעות. אין גבורה במעשים שלו. אנשים רבים שילמו עבור החופש שלו מחיר כבד. הייתי מצפה ממנו שלפחות ירים טלפון לאנשים ששילמו את המחיר לפני שכל שני וחמישי הוא יוצא לעוד מסע דריסה. אין לו מקום בבמה הציבורית, ואחת כמה וכמה בנוגע לאביו שרוצה לרוץ לפוליטיקה. משפחת שליט לא מעריכה באמת את המחיר ששילמו עבורם. כולם בזמנו דיברו על החשיבות של 'ערבות הדדית' אבל רק אנחנו שילמנו את המחיר".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
גלעד שליט במשחק של ברצלונה מול ריאל מדריד בקאמפ נואו. Daniel Ochoa De Olza, AP
"אין לו מקום בבמה הציבורית". שליט במשחק הקלאסיקו בין ברצלונה לריאל מדריד/AP, Daniel Ochoa De Olza

במסגרת העסקה, שוחררה גם המחבלת אחלאם תמימי, שהסיעה את המחבל למסעדת סבארו ובשנה האחרונה, על אף שגורשה מירדן, הספיקה להתחתן ואף להגיש בשגרירות הישראלית בעמאן בקשה לאיחוד משפחות עם בעלה הטרי, אף הוא שוחרר בעסקה. "עיקר הכעס והתסכול הוא מכך שמאז שחרור שליט, המדינה לא השכילה אפילו לקיים דיון אחד בשאלה מה עושים בפעם הבאה", מתרעם סחיווסחורדר. "הקימו את ועדת שמגר, אבל מתעלמים מהמסקנות שלה. מדוע לא מגבשים כללים ברורים לפעם הבאה? הרי ברור לכולם שזה רק עניין של זמן".

"במקום לקיים דיונים כאילו עכשיו יש לנו חייל בשבי, המערכת ממשיכה להיות אטומה. אני מצפה גם ממשפחת שליט לפעול בעניין, אבל הם מקבלים במה ציבורית ולא נראה שאכפת להם. בשנה האחרונה נדקר חייל במהלך פעילות לתפיסה של מחבל ששוחרר בעסקה. הדם של החייל הזה סמוק יותר מזה של שליט?", המשיך. בינתיים, בני משפחת סחיווסחורדר שמתגוררים יחד בגבעת שמואל מתכננים לעזוב בשנה הקרובה את ישראל. "אני לא מסוגל לחיות כאן", אומר מאיר. "כשהמדינה משחררת ונותנת הקלות לרוצחים וגם לא מקיימת דיון רציני על המחיר שנשלם בפעם הבאה, זה מראה לי שהדם של הוריי נשפך לחינם".

"בזכות יחסי הציבור של המשפחה הלך נתניהו לעסקה"

בין המתנגדים לעסקה היו גם משפחות שכולות נוספות שיוצגו בידי ארגון "אלמגור", שהזהיר כי שחרור המחבלים יוביל לחזרת הפיגועים לרחובות ישראל. התחזית הקודרת הזו אמנם לא התממשה בשנה החולפת, אבל כ-15 ממשוחררי העסקה כבר נעצרו או שבו לכלא הישראלי והשלכות השחרור, אומרים בארגון, כבר ניכרות. "הבטחות המדינה כי תחזיר לכלא כל מי שיחזור לטרור אינן עומדות במבחן המציאות", אומר מאיר אינדור, ראש הארגון.

לדברי אינדור, "היינו נאיביים במאבק שלנו והתברר שכל עוד יש לך משרד יחסי ציבור טוב ועיתונות מעודדת - האינטרסים הביטחוניים נדחקים לאחור. אין לנו ספק שראש הממשלה לא רצה ללכת לעסקה, אבל בגלל המחאה החברתית, בשילוב יצירת אתוס מזויף, סיוע יחצנים הוזיל את מעמד המשפחות השכולות. היום, ארגוני הטרור מתרכזים בדבר אחד - איך לבצע חטיפות נוספות".

"מה יאמר ראש השב"כ למשפחה שבנה ייחטף?", תוהה אינדור. "הרי רק בשנה האחרונה סוכל מספר גדול של ניסיונות לחטוף חיילים ביהודה ושומרון. רק במזל לא מצאנו את עצמנו עם חייל חטוף נוסף". גם אינדור תוקף את התנהלות משפחת שליט בשנה האחרונה. "נועם שליט מגלה אגואיזם כלפי משפחות נפגעי הטרור", הוא אומר. "הם לא מבינים שעבור משפחות רבות הם סדין אדום. אסור להם להתבלט. אבא אחר היה אומר לבנו 'צריך לגלות קצת צניעות'. לצערי, זה לא קורה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully