וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרשימה של יאיר לפיד: רב, דוקטור, עיתונאי וראש עיר

פנחס וולף

10.10.2012 / 2:04

הרב שי פירון, העיתונאי עופר שלח וראש העיר הרצליה יעל גרמן הם חלק מרשימת "יש עתיד" לבחירות לכנסת ה-19. בקדימה מעריכים כי אהוד אולמרט ישקול בחיוב לחזור לפוליטיקה

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יותם בן-דוד, קריינות: לירון בארי

הרב שי פירון, מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר ד"ר איתן חי-עם, ניצב (בדימוס) מיקי לוי, העיתונאי עופר שלח, ראש העיר הרצליה יעל גרמן ועורכת דין קארין אלהרר – אלה חלק מהשמות שככל הנראה ירכיבו את רשימת מפלגת "יש עתיד", בראשות יאיר לפיד, לבחירות לכנסת ה-19. כך נודע הלילה (רביעי) לוואלה! חדשות. לפיד אמר אתמול כי לאור הכרזת ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי בכוונתו להקדים את הבחירות, הוא יפרסם בימים הקרובים את רשימת האישים שיתמודדו עמו על מקומות בכנסת. הסקרים צופים למפלגתו מספר דו ספרתי של מנדטים, ולכן אישים נוספים צפויים להצטרף לרשימה. לפיד הכריז בעבר כי לא יצרף לרשימה פוליטיקאים מכהנים, וכי הוא מעוניין להרכיב נבחרת של אנשי מקצוע מתחומים שונים.

איפה הכסף: הפוליטיקאים העשירים בישראל לשנת 2012. גדעון צנטנר
לא רוצה פוליטקאים ברשימה. יאיר לפיד/גדעון צנטנר

הרב פירון, שמייצג את הנושא הדתי והקשר עם המסורת ברשימה, הוא ידיד קרוב של לפיד זה כמה שנים. ד"ר חי-עם, שמכהן כיום כראש מטה בריאות וגמלאים במפלגת "יש עתיד", שימש בעבר כמנכ"ל משרד הבריאות. הוא התפטר מתפקידו עקב החלטת סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, להעתיק את מיקום בניית חדר המיון בבית החולים ברזילי באשקלון, בשל הימצאות קברים באתר המקורי. ניצב (בדימוס) לוי, כיהן כמפקד מחוז ירושלים במשטרה בתקופת האינתיפאדה השנייה. העיתונאי עופר שלח, אמור לכתוב את הפרק המדיני במצע המפלגה. עורכת דין קארין אלהרר עוסקת בנושאים חברתיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

אולמרט ולבני יחזרו?

הדעה הרווחת במערכת הפוליטית היא שהבחירות יתקיימו ב-12 בפברואר 2013 - כשמונה חודשים לפני המועד הקבוע בחוק. בינתיים, מאז ההכרזה, כל המערכת הפוליטית נכנסה לתזזית. הסכנה הפוליטית של יו"ר מפלגת קדימה, ח"כ שאול מופז, היא שקודמתו בתפקיד, ציפי לבני, תכריז על חזרה לחיים הפוליטיים ועל התמודדות בבחירות במסגרת המפלגה החדשה שהקים חיים רמון. מי שאולי "יקפוץ" על העגלה הפוליטית יהיה ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, שלמרות הצהרותיו כי אין בכוונתו לשוב כעת לפוליטיקה, גורמים בקדימה מעריכים שהוא לא יצליח להתגבר על יצרו, ויקפוץ לביצה הפוליטית בניסיון להיראות כ"גואל גוש השמאל" – היחיד שיכול להוות אלטרנטיבה שלטונית לנתניהו. כיום יו"ר העבודה, ח"כ שלי יחימוביץ', נתפשת כפוליטיקאית המסוגלת להתמודד עם נתניהו על ראשות הממשלה, אך גם בשמאל יודעים שמבחינה ציבורית היא לא נתפשת כאלטרנטיבה שלטונית. גם אם היא תקבל יותר מ-20 מנדטים, היא לא תרכיב את הממשלה הבאה.

גם המצב הפנים-מפלגתי הרעוע בקדימה לא מיטיב עם מופז. הסקרים צופים למפלגה הגדולה ביותר בכנסת הנוכחית, בעלת 28 מנדטים, מספר חד-ספרתי בכנסת הבאה. כאשר הכיסאות של כ-20 מחברי הכנסת של קדימה מתנדנדים, מופז מבין שכל אלה שלא ייבחרו בפריימריז, במקרה טוב הם יהפכו לפאסיביים במערכה על הבוחר הישראלי, ובמקרה הרע מבחינתו הם יחפשו מקומות במפלגות אחרות. מהרגע שהכנסת תפוזר – כנראה תוך פחות משבוע – כל חבר כנסת יהיה רשאי לעבור למפלגה אחרת מבלי שיוטלו עליו סנקציות. לכן, המגמה של מופז היא לקיים "ועדה מסדרת" שתורכב ממעט אנשים שירכיבו את הרשימה לכנסת.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
השמות הבולטים ברשימת יש עתיד/מערכת וואלה!, צילום מסך

הפריימריז בליכוד ייערכו עד אמצע חודש נובמבר, כאשר השאיפה של נתניהו היא לקיים הבחירות המקדימות מהר ככל האפשר, על פי חוקת המפלגה ועל פי אישור הוועידה שתתכנס בשבוע הבא. ההערכה היא שבעבודה הפריימריז ייערכו זמן קצר אחרי הליכוד. בשתי המפלגות מעוניינים לסיים את ההליך הפנימי כמה שיותר מהר, כדי למזער את החיכוכים הפנימיים ולהתחיל להילחם כלפי חוץ, נגד המפלגות היריבות.
קיימת עוד מפלגה אחת שיתקיימו בה פריימריז פתוחים – "הבית היהודי", מפלגת הציונות הדתית. ייתכן כי המועדים לקיום הבחירות המקדימות במפלגה דווקא יפגעו בה, לפחות מבחינה ציבורית, כיוון שהפריימריז לראשות המפלגה ייערכו ב-6 בנובמבר - יום הבחירות לנשיאות ארצות הברית, וככל הנראה הן יוצנעו מאוד בכלי התקשורת בישראל. שבוע לאחר מכן, ב-13 בנובמבר, ייערכו הפריימריז לרשימת המפלגה לכנסת, ולא מן הנמנע שהפריימריז בליכוד יתקיימו באותו מועד, כך ששוב ההליך הפנימי ב"בית היהודי", שלה שלושה מנדטים, יוצנע. בשל כך, קיים קרב בין הטוענים לכתר היו"ר, בשל דרישת ח"כ זבולון אורלב לשנות את מועד הבחירות.

בגזרה החרדית, יגיח שחקן חדש-ישן – אריה דרעי. כרגע הוא חותר תחת מנהיגותו של יושב הראש הנוכחי של ש"ס, השר אלי ישי, בתקווה שמנהיג המפלגה, הרב עובדיה יוסף, יעביר את תמיכתו אליו. הרב יוסף החליט לקראת הבחירות בשנת 1999 להחליף את דרעי, עוד לפני שנכנס לכלא בספטמבר 2000, בישי, בשל לחץ של ראש הממשלה הנבחר באותן בחירות, אהוד ברק. מאז שהסתיימה תקופת הקלון של דרעי, הוא חושב על החזרה לפוליטיקה. ההעדפה שלו היא להחליף את ישי, אלא שלפי שעה נראה כי הרב יוסף ממשיך לתת אמון ביו"ר הנוכחי - מה שיוביל את דרעי להקים מפלגה חדשה, תוך ניסיון לשכנע את רבו שהמפלגה תפנה לקהל בוחרים שונה מזה של ש"ס. מפלגה חדשה בראשות דרעי יכולה להסיט קולות מהצד הימין של המפה לצד השמאלי, ובכך לשמש כ"שובר שוויון" בין הגושים, לטובת השמאל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully