וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "ללא קו אדום לאירן, אין לעצור את ישראל"

טל שלו ויוסי מלמן

11.9.2012 / 13:53

ראש הממשלה התייחס בדבריו למסרים מארה"ב, לפיהם היא לא תציב דד-ליין לאירן בעניין הגרעין. "מי שמסרב להציב קווים אדומים - אין לו זכות מוסרית לשים אור אדום בפנינו"

צילום: גדעון צנטנר, עריכה: יאיר דניאל

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, תקף היום (שלישי) בחריפות את המסרים היוצאים בימים האחרונים ממשרד החוץ האמריקני בנושא אירן, ואמר כי "מי שבקהילה הבינלאומית מסרב להציב קווים אדומים לאירן - אין לו זכות מוסרית לשים אור אדום בפני ישראל". במסיבת עיתונאים משותפת עם ראש ממשלת בולגריה, בויקו בוריסוב, נשאל נתניהו לגבי ההתבטאויות האחרונות בנושא, וזה השיב כי "העולם אומר לישראל - תמתינו יש עוד זמן. אני שואל - לחכות למה? לחכות למתי?".

"עד עכשיו אנחנו יכולים לומר בוודאות שהדיפלומטיה והסנקציות לא עובדות. הסנקציות משפיעות על הכלכלה האירנית אבל אינן עוצרות את תכנית הגרעין האירנית. זו עובדה" ציין נתניהו. הוא עוד הדגיש: "כל יום שעובר, אירן מתקרבת עוד ועוד לנשק גרעיני. אם אירן יודעת שאין קו אדום, שאין דד-ליין – מה היא תעשה? בדיוק אתו דבר, ותמשיך ללא התערבות לעבר יכולת גרעינית ומשם לנשק גרעיני".

קלינטון: "יש עוד זמן להתמקד בסנקציות"

בימים האחרונים מתנהלים חילופי דברים בין ארה"ב לישראל, אשר דורשת מהקהילה הבינלאומית להציב קווים אדומים לאירן, לעצירת תכניתה הגרעינית. מזכירת המדינה של ארה"ב, הילרי קלינטון, הודיעה אתמול כי חרף הלחצים המגיעים מכיוון ירושלים, ארצות הברית "לא מציבה דד-ליין לאירן", וכי הממשל האמריקאי סבור עדיין שמשא ומתן הוא "הגישה הנכונה בהרבה" במטרה למנוע מטהרן מלהשיג נשק גרעיני.

מזכירת המדינה חזרה על עמדת הממשל לפיה וושינגטון וירושלים חלוקות בניתוח מסגרות הזמן לגבי התקדמות האירנים בפרויקט הגרעין. "הם דוחפים לפעולה מהירה מאחר והם מרגישים במרכז המטרה", הסבירה קלינטון בראיון לסוכנות "בלומברג", "אולם אנחנו בטוחים שיש עוד זמן להתמקד בסנקציות ולעשות כל מה שאפשר כדי להביא את אירן לקיים שיחות כנות" עם המערב.

מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון במסיבת עיתונאים בירושלים, יולי 12. דרור עינב
הילרי קלינטון/דרור עינב

בתוך כך, קיבלה הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) מידע מודיעיני חדש לפיו אירן מתקדמת בתכניתה לפתח ראש חץ גרעיני להרכבה על טיל - כך דווח בסוכנות הידיעות AP. על פי הדיווח, המידע המודיעיני התקבל מישראל, מארצות הברית וממדינה נוספת, וממנו עולה כי התקדמותה של אירן כוללת חישובים בשלוש השנים האחרונות, כדי לבדוק את הדרך היעילה ביותר, ואת הגובה המתאים, להטיל את הפצצה.

הדיווח מסתמך על שישה דיפלומטים מערביים, הפועלים ליד מטה סבא"א בווינה. יודגש כי דיווח בא לקראת כינוס של מועצת הנגידים של הארגון בשבוע הבא, שתדון גם בסוגיית אירן. המידע החדש אינו נזכר בדו"ח של סבא"א על אירן שהוגש לאחרונה. אם אכן המידע החדש נכון, הרי הוא מעיד כי אירן פועלת ללא הפסקה בכל הקשור לשלושת השלבים שיאפשרו לה להגיע בו זמנית ליכולת להרכיב נשק גרעיני: העשרת אורניום, עבודות הנדסיות של הרכבת הפצצה ומזעור של ראש החץ הקרבי והחישובים הקשורים בנושא זה.

"מסייעים לרשות עם בעיותיה הכלכליות"

המפגש המשותף בין ממשלות ישראל ובולגריה בא כחודשיים לאחר הפיגוע הקטלני בבורגס, שגבה את חייהם של חמישה ישראלים. נתניהו התייחס בפגישה לפיגוע, ואמר: "יש לנו מידע ברור שההתקפה בוצעה בידי חיזבאללה, בדומה להתקפה שחיזבאללה תכנן על תיירים במדינות אחרות. אנחנו יודעים מה אנחנו אומרים, זה לא ניחוש. חיזבאללה עובד בצמוד עם אירן".

נתניהו שיבח את יחסי שתי המדינות, והודה לבולגריה על עמידתה לצד ישראל והעם היהודי, עוד מתקופת השואה, בה בולגריה פעלה רבות להצלת הקהילה היהודית במדינה. "הידידות הזו נבחנה בטרגדיה הגדולה שהתרחשה בבורגס", ציין נתניהו. "ידידים נבחנים בעת מצוקה. אתם עמדתם באתגר, ואנו מעריכים זאת מאוד". ראש ממשלת בולגריה הדגיש גם הוא את שביעות רצונו מהתפתחות הקשרים.

נתניהו נשאל גם לגבי ההפגנות ברשות הפלסטינית, ואמר: "אנחנו פועלים בכמה מישורים כדי לסייע לרשות להתמודד עם הבעיות הכלכליות שלה. עשינו כמה שינויים בהסכמי המסים, אנחנו מקדמים העברות מסוימות, סייענו לעובדים פלסטינים, ושורה של צעדים אחרים במטרה להקל". הוא הדגיש כי מדובר במציאות שהיא חובקת עולם והיא קשורה גם בניהול הפנימי של כל כלכלה וכלכלה. עם זאת, ציין: "אנחנו מצדנו עושים מאמצים כדי לסייע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully