וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ארה"ב צמצמה משמעותית את התרגיל הצבאי המשותף עם ישראל"

טל שלו

1.9.2012 / 0:21

לפי דיווח במגזין "טיים" מפי גורמים בשתי המדינות, ארה"ב הקטינה בכשני שלישים את מספר החיילים שישתתפו בתרגיל. בתוך כך, בבית הלבן מדגישים: "שיתוף הפעולה טוב מאי פעם"

ארצות הברית צמצמה באופן משמעותי את סדר הגודל של התרגיל הצבאי המשותף עם ישראל המתוכנן לסוף אוקטובר – כך דווח אמש (שישי) במגזין "טיים" מפי מקורות בכירים בשתי המדינות. על פי הדיווח, ארצות הברית צמצמה בכשני שלישים את מספר החיילים שתוכננו להישלח לתרגיל בישראל, כמו גם את הכמות והעוצמה של מערכות ליירוט טילים שיהיו במוקד התרגיל.

התרגיל חסר התקדים אמור היה להתקיים בתחילת השנה, אולם נדחה למועד החדש, רגע לפני הבחירות לנשיאות ארצות הברית. כעת, הוא צפוי להתקיים בסדר גודל מצומצם בהרבה, כשבמקום כ-5,000 חיילים אמריקאים, ישלח הפנטגון רק 1,200-1,500. על פי הגורמים בשני הצדדים, מערכות הפטריוט ליירוט טילים יגיעו לישראל כמתוכנן, אולם הצוותים האמונים על הפעלתם ייעדרו מהתרגיל. כמו כן, במקום לפרוש שתי ספינות קרב ליירוט טילים בליסטיים במים ישראליים, התכנית החדשה היא לשלוח אחת בלבד, וגם זה עומד, לפי שעה, בסימן שאלה.

אחרוני חיילי צבא ארה"ב עוזבים את עירק וחוצים את הגבול לכוויית מבסיס "האימאם עלי" ליד העיר נאסרייה, 18 בדצמבר 2011. רויטרס
המסר הנובע מהמהלך האמריקאי הוא שהממשל אינו שותף לטונים המאיימים מצד ישראל בכל הנוגע לתקיפה באירן/רויטרס

"למעשה, מה שהאמריקאים אומרים זה 'אנחנו לא סומכים עליכם'", אמר גורם צבאי ישראלי בכיר ל"טיים". דוברת מטעם הפנטגון, וונדי סניידר, סירבה להתייחס לפרטים של צמצום התרגיל, באומרה כי תכניותיו מסווגות. עם זאת, היא הדגישה כי הצבא הישראלי עודכן בכל השינויים.

מפקדים אמריקאים חשפו את כוונתם לצמצם את השתתפותם בתרגיל לפני למעלה מחודש. על פי הגורם הצבאי, ההסבר הרשמי לשינוי היה אילוצי תקציב, אולם לא ניתן להתעלם מהתזמון של הנסיגה האמריקאית, המגיעה בזמן שבו המתיחות בין ירושלים לוושינגטון בשיאה בכל הנוגע לאפשרות של תקיפת מתקני הגרעין באירן. המסר הנובע מהמהלך האמריקאי הוא שהממשל אינו שותף לטונים המאיימים מצד ישראל בכל הנוגע לתקיפה באירן.

בעקבות הדיווח על צמצום היקף הכוחות האמריקנים בתרגיל, אמר דובר מטעם הפנטגון, לוטננט-קולונל ג'ק מילר, כי התמרון הצבאי המשותף עם ישראל, "עדיין יהיה תרגיל ההגנה האווירית הרחב ביותר שהתקיים בין צבא ארצות הברית לבין הצבא הישראלי". לדבריו, התרגיל יהיה בהיקף רב יותר מאשר התרגיל המשותף שהתקיים ב-2009. "היקף התרגיל לא השתנה והוא יכלול את אותן מערכות שתוכננו להשתתף בו", הסביר הקצין. גורם אמריקני מסר כי היקף צמצום הכוחות שייקחו חלק בתמרון קטן מכפי שפורסם.

אחרוני חיילי צבא ארה"ב עוזבים את עירק וחוצים את הגבול לכוויית מבסיס "האימאם עלי" ליד העיר נאסרייה, 18 בדצמבר 2011. רויטרס
במקום כ-5,000 חיילים אמריקאים, ישלח הפנטגון רק 1,200-1,500/רויטרס

אתמול דווח בעיתון "ידיעות אחרונות" על מתיחות חסרת תקדים בין שגריר ארצות הברית בישראל, דן שפירו, לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו, שפרצה במהלך פגישה בין נתניהו לחבר הקונגרס מייק רוג'רס בשבוע שעבר. לפי הדיווח, במהלך הפגישה, תקף השגריר את נתניהו על כך שהביע חוסר שביעות רצון מממשל אובמה, שלטענתו אינו עושה מספיק בסוגיה האירנית. לפי הדיווח, חילופי הדברים היו קשים, ומעידים על מורת הרוח העזה של ממשל אובמה מנתניהו ומהתבטאויותיו בנושא האירני, הנתפסות בבית הלבן כבחישה פוליטית בימים שלפני הבחירות.

עם זאת, אמש תיאר דובר הבית הלבן, ג'יי קרני, תמונה חיובית בהרבה. בהתייחסו לנאומו של המועמד הרפובליקני לנשיאות, מיט רומני, אתמול, בו האשים את אובמה כי הוא "השליך את ישראל לכלבים", אמר קרני כי "תחת ממשל אובמה, שיתוף הפעולה הצבאי והמודיעיני עם ישראל הוא הקרוב ביותר אי פעם. הנשיא אובמה מאמין כי הדרך הבטוחה ביותר להבטיח כי אירן לא תשיג נשק גרעיני היא דרך פתרון דיפלומטי שייאלץ את אירן לבחור לנטוש את שאיפותיה הגרעיניות. חלון ההזדמנויות להשיג מטרה זו עדיין קיים. החלון עדיין פתוח. אך אין ספק שהחלון לא יישאר פתוח לנצח".

הרמטכ"ל האמריקאי: "לא רוצה חלק בתקיפה"

בתוך כך, הרמטכ"ל האמריקאי, מרטין דמפסי, אמר ביום חמישי לעיתונאים בלונדון כי הוא "לא רוצה להיות חלק" מתקיפה ישראלית באירן, אם בירושלים יחליטו על כך. מדובר במסר ברור אל מול ההערכה בישראל שארצות הברית תגבה מתקפה כזו, גם בכוח הזרוע, אפילו אם מדובר במהלך חד-צדדי ישראלי.

על פי הדיווח ב"גרדיאן" הבריטי, חזר יו"ר המטות המשולבים על עמדתו לפיה מתקפה ישראלית "תוכל לעכב את תכנית הגרעין האירנית, אך לא להשמידה כליל" – יכולת שיש לפי ההערכה לארצות הברית, שבינתיים מנסה לרסן את ירושלים מלצאת למתקפה. לדבריו, ברור שמאמצי "הקואליציה הבינלאומית" ללחוץ על משטר האייתולות להימנע מלהגיע לנשק גרעיני יכולים להיפגע "אם אירן תותקף מבעוד מועד". הוא טען עוד כי יש להעניק יותר זמן לסנקציות על אירן כדי שאלו ישפיעו ביתר שאת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully