וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האיחוד האירופי: העיר מודיעין - לא בשטח ישראל

טל שלו

14.8.2012 / 16:24

ממפה עדכנית של נציבות האיחוד עולה כי מודיעין-מכבים-רעות נמצאת בחלקה בשטח ההפקר בין ישראל לגדה מ-1949, ולכן מוצרים המיוצרים בה לא זכאים להקלות המכס של מוצרים מישראל

מודיעין? לא בישראל? רשימה שפרסם האיחוד האירופי בימים האחרונים, לטובת יבואנים במדינות אירופה, מציין את המיקום הגיאוגרפי של מודיעין-מכבים-רעות כיישוב שהייצוא ממנו אינו מוכר כמיוצא בישראל, ולכן אינו נכלל בהסכם הקלות המכס ממנו נהנים מוצרים ישראליים בכניסה למדינות האיחוד. מכיוון שהאיחוד לא מכיר בשטחי ההפקר בין ישראל והגדה, שנקבעו בקווי הפסקת הנשק ב-1949, כחלק משטח ישראל, הוחלט באיחוד להוציא את כלל הרשות המקומית מחוץ לרשימה, שכן חלקים ממנה נמצאים בשטח ההפקר.

מודיעין-מכבים-רעות לעומת קו שביתת הנשק מ-1949:

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי הסכם הסחר החופשי בין ישראל והאיחוד, שנחתם בשנות התשעים, רוב הסחורות המיוצרות בשטח ישראל פטורות ממכס, אך מוצרים שמקורם בהתנחלויות לא נהנים מהקלות, והיבואנים הישראלים נדרשים לרשום את שם המקום בו מיוצר המוצר על תוויתו. עד כה, הכירו פקידי המכס המקומיים את הרשימה, אך כעת הוחלט בנציבות האיחוד האירופי גם לפרסמה ברבים, לטובת היבואנים המקומיים, והיא פורסמה באתר הנציבות האירופית וכן באתרי רשויות המכס המקומיות במדיניות החברות באירופה. לקראת הפרסום, הרשימה עודכנה, וכך נוספה לה גם מודיעין-מכבים-רעות. בין היישובים הנכללים ברשימה, הקובעת למעשה מכס נוסף על מוצרים המיוצרים בשטחים שמחוץ לקו הירוק בהתאם לכתובת המיקוד שלהם ברשות הדואר, גם יישובים ברמת הגולן, בקעת הירדן, מזרח ירושלים והגדה המערבית.

מתגברות היוזמות להחרמת מוצרי ההתנחלויות

דובר האיחוד האירופי בישראל, דיוויד כריס, אישר בשיחה עם וואלה! חדשות את פרסום הרשימה החדשה, והסביר כי מדובר ב"מפה שקובעת איזה שטח נכלל במדינת ישראל לצורך הקלות מכס. מבחינת האיחוד האירופי, גבולותיה של ישראל מוגדרים כגבולות ערב פתיחת מלחמת ששת הימים, ומכיוון ששטח ההפקר שנקבע בין הצבא הישראלי ובין הצבא הירדני ב-1949 אינו חלק מגבולות אלו, וחלק משטחי הרשות המקומית במודיעין-מכבים-רעות נכללים בשטח ההפקר, היא הוכללה ברשימה".

בחודשים האחרונים מתגברות יוזמות החרם על מוצרי ההתנחלויות באירופה, כמחאה על המשך הקיפאון בתהליך המדיני ומדיניותה של ישראל בשטחים, ואלו שבות ועולות בהתבטאויות של בכירים ממדיניות שונות באירופה, בהן שבדיה, אירלנד ודנמרק, שהודיעו כי הן מתכוונות לפעול לסמן ויזואלית את מוצרי ההתנחלויות וכן להפעיל לחץ על האיחוד לאמץ מדיניות דומה; זאת במקביל להחלטות של רשתות מזון וצריכה פרטיות על חרם מוצרים כללי מההתנחלויות.

ביולי האחרון אף הוגשה לעיון בכירים באיחוד חוות דעת של פרופסור למשפטים מאוניברסיטת קיימברידג' שקבעה כי אין כל מגבלה חוקית בהטלת חרם אירופי על מוצרי ההתנחלויות. גם בדרום אפריקה נפתחה חזית סוערת מול התומכים בקריאות החרם על ישראל, ובעוד שר המסחר מקדם בימים אלה תקנה שנועדה לסמן גם כן מוצרים מההתנחלויות, במשרד החוץ הביעו זעם על התבטאות אחרת של בכיר בממשלה המקומית, שקרא לאזרחי דרום אפריקה לא לבקר בישראל.

מודיעין-מכבים-רעות היא רשות מאוחדת, שנוצרה ב-2003, במסגרת איחוד העיר מודיעין והיישוב הקהילתי מכבים-רעות. לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ב-2011, גרים בעיר המאוחדת 80,218 תושבים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן

ממשרד התעשייה, המסחר והתעסוקה נמסר בתגובה: "משרד התמ"ת מבקש להבהיר כי תוכן ההודעה החדשה שהוציא האיחוד האירופי, הנוגעת לסימון מקור מוצרים ישראליים המיוצרים מעבר לקו הירוק, אינו מכיל בחובו ואינו מהווה כל שנוי מהותי של המנגנון הקיים, הדורש מכלל החברות הישראליות לציין מיקוד וכתובת על גבי תעודות המקור בייצוא לאיחוד האירופי. הטבות המכס הניתנות ליצוא הישראלי המיוצר בתוך שטחי הקו הירוק לא ישתנו. מה גם שלמיטב ידיעתנו במיקודים הרלבנטיים שהתווספו אין פעילות יצוא לאירופה. הודעת האיחוד האירופי, מחדשת ומחדדת את אחריות היבואנים ליישום המנגנון ביבוא לאיחוד האירופי ומפנה לרשימה של אותם היישובים ומקומות הייצור אשר אינם זכאים להטבת מכס במסגרת ההסכם בשל מיקומם מעבר לגבולות 1967".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully