וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק הסופרים אושר בקריאה ראשונה; "חובה מוסרית"

פנחס וולף

25.7.2012 / 15:44

ההצעה צפוייה לעגן בחוק את אחוזי התמלוגים הניתנים לסופרים ישראלים, וכן להגביל את המבצעים שמקדמות רשתות הספרים בארץ. יוזם ההצעה ח"כ הורוביץ: "תוצאה של כשל שוק"

מליאת הכנסת אישרה היום (רביעי) בקריאה ראשונה את הצעת "חוק הסופרים", שנועדה להגדיר זכויות הסופרים בישראל. הצעת החוק, שיזם ח"כ ניצן הורוביץ (מרצ) ואומצה לאחר מכן על ידי שרת התרבות והספורט לימור לבנת, תקשה על הורדת מחירים של הספרים בחנויות, כך שבמהלך 18 החודשים מזמן הוצאת ספר לאור ייאסר עליהן למכרו במחיר הנמוך מהמחיר לצרכן. עם זאת, החוק מגדיר תקופות הנחה מוגדרות, בהם ניתן יהיה למכור את הספרים בהנחה של עד 10% אחוזים: ימי שבוע הספר, מי"ז באלול ועד כ"ג בתשרי, ומג' בניסן ועד כ"ב בניסן. בנוסף, ייאסר על חנויות הספרים למכור את הספר בעסקאות חבילה כאלה או אחרות כדוגמת "1+1".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
החוק מגדיר תקופות הנחה מוגדרות, בהם ניתן יהיה למכור את הספרים בהנחה של עד 10% אחוזים. שבוע הספר/מערכת וואלה!, צילום מסך

ההצעה מרעה עם הצרכן, אך מיטיבה עם הסופרים – במהלך 18 החודשים לאחר יציאת הספר הם יקבלו תמלוגים של מינימום 8% מהמחיר לצרכן עבור 6,000 העותקים הראשונים שיימכרו, ותמלוגים של עשרה אחוזים לאחר מכן. בתום שנה וחצי של תקופת ההגנה על הסופרים, יחלו "שבע השנים הטובות" של הסופרים, ובמשך אותן שנים המוציאים לאור יאלצו לשלם להם תמלוגים של לפחות 16% על ההכנסות שספריהם הכניסו. בנוסף, ההצעה קובעת כי ייאסר על החנויות להפלות או לתת עדיפות למו"לים מסוימים בהקצאת שטחי תצוגה או במיקום שטחי התצוגה.

"ספר זה לא קוטג'"

"זהו חוק שנועד להגן על אחד היסודות החשובים ביותר בחברה", אמרה לבנת במליאת הכנסת. לדבריה, "זו חובה מוסרית עליונה לשמר את הכותבים בשפה העברית, שרק כמה מיליונים בודדים קוראים, כותבים ומדברים בה. חובתנו להגן על היצירה הזו. ספר זה לא קוטג'. שורר אצלנו דואופול (שליטה בשוק של שתי חברות. פ"ו) של שתי רשתות – צומת ספרים וסטימצקי – והדבר גורם לפגיעה קשה בתחרות החופשית. נסגרו 22 חנויות ספרים קטנות איכותיות. מוטלת עלינו החובה לשמר את האיכות והיכולת ליצור גם במחיר התערבות בתנאי השוק החופשי כפי שקורה בחו"ל. הטענה שהמבצעים העלו את מספר הקוראים איננה נכונה, ומספרם נותר 185,000 משקי בית".

ח"כ הורוביץ בירך אף הוא על המהלך ואמר: "זה המקום היחיד בעולם בו יוצאים ספרים ישראלים. ספר אנגלי יכול להימכר בהודו, בצפון אמריקה ובניו זילנד. ספר עברי יכול להימכר רק כאן, בשוק הקטן שלנו, ואם לא נדע להגן על התרבות הזאת, אנחנו שומטים את הקרקע התרבותית תחת רגלינו. אם אנחנו רואים שסופר שמשקיע שנים של עבודה, מקבל 70 אגורות על ספר שלו שנמכר במבצע – הוא מרוויח פחות משכר מינימום של חודש אחד. במצב כזה כמעט אין סופרים שיכולים להשקיע עצמם ביצירה".

"תחשבו כמה כישרון אנחנו מפסידים בכך", הוסיף הורוביץ, "אם היו אומרים לי: אין כסף בספרים, הייתי אומר – ניחא, הממשלה תתמוך, אבל בספרים יש רווח והם נמכרים יפה, רק שמי שעושה את הרווחים אלו שתי רשתות גדולות שהשתלטו על השוק וסוחטות את הוצאות הספרים. הצעת החוק הגיעה בגלל כשל שוק. אילו הממונה על ההגבלים העסקיים היה עושה את עבודתו, ייתכן שלא היינו צריכים את הצעת החוק הזו".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully