וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במאחזים מברכים: "על הממשלה לאמץ את דו"ח לוי"

פנחס וולף, יהושע בריינר וטל שלו

9.7.2012 / 12:22

הדו"ח הקורא להכשרת מאחזים זכה לתמיכה בקרב הימין, בעוד שבשמאל טענו כי מדובר ב"ניסיון להכשיר פשע". עו"ד ששון, שכתבה את דו"ח המאחזים הקודם: "אי אפשר להמציא מצב משפטי"

לשכת העיתונות הממשלתית

(עריכה: גדי וינסטוק, צילום: לע"מ, קריינות: אביב אברמוביץ')

מסקנות ועדת המאחזים, בראשות השופט לשעבר אדמונד לוי, שהתפרסמו הבוקר (שני), לפיהן על המדינה להכשיר עשרות מאחזים שהוקמו במימון ובעידוד ממשלתי, זכו לתמיכה רבה בקרב גורמים מהימין – אשר קראו לממשלה לאמץ את המלצות הוועדה בהקדם. גם במאחזים בירכו הבוקר על הדו"ח, אשר לדבריהם "הוציא סוף סוף את האמת לאור". מנגד, בשמאל טוענים כי הדו"ח נכתב בהשפעת השקפה פוליטית מובהקת, וכי הוועדה הוקמה בניסיון "להכשיר פשע".

"הדו"ח הוא דוח 'מוזמן' של הימין, שלחץ על הקמת הוועדה ודאג לבחוש ולקבוע את הרכבה", נמסר בהודעה חריפה מטעם מתנועת "שלום עכשיו". עוד נמסר כי "אין משפטן בעל שם בעולם שיסכים להתייחס למניפסט הפוליטי שכתבה הוועדה כדו"ח רציני. הקביעה כי אין כיבוש מוכיחה כי אנשי הוועדה חיים בהכחשה מתמדת ואם היו נדרשים לכך, ייתכן שהיו מוכנים לקבוע גם כי כדור הארץ שטוח והשמש זורחת במערב".

צוות השופט לוי: אין כיבוש, להכשיר מאחזים

גם עורך הדין מיכאל ספרד, היועץ המשפטי של ארגון "יש דין" גינה את מסקנות הוועדה וטען כי היא "הוקמה בחטא כדי להכשיר פשע, וביצעה את המשימה שהוטלה עליה במלואה". לדברי ספרד, הדו"ח איננו דו"ח משפטי אלא אידיאולוגי, המתעלם מעקרונות בסיסיים של שלטון החוק. הוא הוסיף כי "חברי ועדת לוי נפלו כנראה למחילת השפן, והדו"ח שלהם נכתב בארץ הפלאות שבה שולטים חוקי האבסורד - אין כיבוש, אין מאחזים לא חוקיים, וכנראה אין עם פלסטיני. על כך יש לומר בשפתה של עליסה: 'זו מסיבת התה המטופשת ביותר שהייתי בה בימי חיי'".

ההתנחלות מגרון, אפריל 2012. נמרוד סונדרס
"אין כיבוש, אין מאחזים לא חוקיים, וכנראה אין עם פלסטיני". מגרון/נמרוד סונדרס

עורכת הדין טליה ששון, אשר הגישה בשנת 2005 לראש הממשלה לשעבר, אריאל שרון, חוות דעת בנושא המאחזים שכונתה "דו"ח ששון", התייחסה היום למסקנות ועדת לוי – שבניגוד למסקנות שפרסמה, זכו דווקא לתמיכה גורפת מצד הימין. "בדו"ח הזה, למרבה התמיהה, אין מילה אחת לגבי החלטות בית המשפט העליון לגבי מעמדה של הגדה המערבית", אמרה הבוקר ששון בראיון לקול ישראל. לדבריה, "אין דבר כזה שטח משוחרר, צריך לדבר משפטית ולא במילים מכובסות. הדו"ח מבשר לנו שבוטל הכיבוש, שזו בשורה גדולה - אך צריך לדעת אם היא משקפת את המשפט האמיתי במדינת ישראל עד היום. אני לא יכולה להמציא מצב משפטי מתי שמתחשק לי".

"ההתיישבות באיו"ש לא מתנגשת עם החוק"

במאחזים, מנגד, בירכו הבוקר על מסקנות הדו"ח, הקורא להכשרת רבים מהם הוקמו בתמיכת הממשלה. יהודה אליהו, תושב המאחז חרשה שבבנימין, המוזכר בדו"ח כאחד המקומות שקיבל מימון ממשלתי נרחב, אמר לוואלה! חדשות: "עכשיו אנחנו מצפים שהממשלה תאמץ את המסקנות ותיישר קו עם הוועדה. הממשלה צריכה לעשות צדק עם המתיישבים, איש לא נהנה לגור במאחז בלתי חוקי שהמדינה בנתה, אבל לא מאפשרת לו להתפתח. הדברים חייבים להיות מוסדרים כפי שקובע הדו"ח".

אליהו הוא גם בכיר בעמותת "רגבים", שאת עמדתה קיבלה הוועדה בשתי ידיים, בכך שקבעה כי ביהודה ושומרון לא חלים דיני הכיבוש, שכן אף מדינה ערבית לא החזיקה בשטח כדין. "זו עמדה משפטית מוצקה, שנתמכת בעשרות פסיקות בג"ץ, וזוהי גם העמדה הרשמית של מדינת ישראל בעולם", אומר אליהו. "לצערי הרב, השדה המשפטי מקבל היום יותר משמעות ממה שהוא צריך לקבל, ואנחנו ב'רגבים' הבנו שזה המצב והתחלנו לפעול בשדה הזה. זכותו של מיכאל ספרד מ'יש דין' לחשוב איך שהוא רוצה על מעמדם המשפטי של יהודה ושומרון, אבל זו לא האג'נדה של מדינת ישראל".

גם שרים וחברי כנסת מהימין בירכו על מסקנות ועדת לוי והמלצותיה - תוך גינוי גורף של מסקנות דו"ח ששון. לדברי יו"ר ש"ס, השר אלי ישי, "הגיעה העת כי יתוקן העיוות שייצר דו"ח טליה ששון, ולומר בריש גלי שההתיישבות ביהודה ושומרון איננה דבר המתנגש עם החוק, אלא עולה בקנה אחד עם רוח הציונות והיהדות".

פינוי שכונת בית האולפנה בבית אל , יוני 2012. דרור עינב
"הממשלה צריכה לעשות צדק עם המתיישבים". פינוי שכונת האולפנה בבית אל/דרור עינב

השר להגנת הסביבה, גלעד ארדן, בירך על מסקנות הוועדה ופנה לראש הממשלה, בבקשה לכנס את ועדת השרים להתיישבות לדיון בדו"ח ולגיבוש "מדיניות סדורה שתסיר את האיום ואת חוסר הוודאות בהם מצויים אלפי משפחות". לדברי ארדן, הוא מתכוון לפעול כדי שהממשלה תאמץ את מסקנות הדו"ח, וכן לדרוש שכל עמדות הפרקליטות בתגובות בהליכים משפטיים יתבססו על עמדת הצוות של השופט לוי. ארדן תקף אף הוא את מחברת דו"ח המאחזים הקודם, עו"ד טליה ששון, ואמר כי "ששון היא האחרונה שיכולה להגיב לדו"ח לוי, שעושה סוף סוף צדק משפטי והיסטורי עם העמדות הפוליטיות המעוותות שעליהן התבסס הדו"ח שלה".

"יש להתייחס לדו"ח כספר הדרכה"

שר המדע, דניאל הרשקוביץ (הבית היהודי), החבר בצוות ההתיישבות שמינה נתניהו בחודש שעבר, הצטרף לארדן ופנה אף הוא לראש הממשלה בדרישה לכנס בדחיפות את ועדת השרים ולאמץ לאלתר את המסקנות העולות מהדו"ח. כמו כן, קרא השר הרשקוביץ לפרקליטות "להתייחס לדו"ח לוי כאל ספר הדרכה שאין לסטות ממנו".

העיתון "מקור ראשון" פרסם הבוקר את עיקרי הדו"ח המיוחד שהוגש באחרונה לראש הממשלה, שכולל בתוכו החלטות מרחיקות לכת על המאחזים ביהודה ושומרון, ומהווה בפועל משקל נגד לדו"ח המאחזים של עו"ד טליה ששון. בין היתר, קבע השופט בדימוס לוי כי לאורך השנים נבנו מאחזים בעידוד ובתקצוב ממשלתי, ומכאן, לדבריו, סלולה הדרך לאישורם.

הדו"ח, שכולל 96 עמודים, קובע גם כי ביהודה ושומרון "לא חלים דיני הכיבוש", שכן שטחי הגדה המערבית "מעולם לא היו חלק לגיטימי ממדינה ערבית כלשהי, לרבות ירדן". כמו כן, נכתב כי דיני הכיבוש הבינלאומיים נכתבו עבור כיבוש שטחים לזמן קצוב, אולם "השליטה ביהודה ושומרון נמשכת עשרות שנים ואיש אינו מסוגל לחזות את סיומה, אם בכלל. מכאן, שעומדת לישראלים זכות שבדין להתיישב ביהודה ושומרון, והקמת יישובים איננה בלתי חוקית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully