וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה פלסנר: לא יוטלו סנקציות על ערבים; 6,000 יגוייסו

פנחס וולף

28.6.2012 / 16:20

ועדת קש"ב קיבלה את עיקרון השירות לכל, הכולל עידוד לגיוס ערבים, אולם פחות מרבע מפוטנציאל הגיוס בשנה יגוייס לשירות אזרחי. פלסנר: "נחמד להתלהם אבל צריך להחליט"

לאחר דיון שנמשך מספר שעות, חברי הוועדה לקידום השוויון בשירות (קש"ב), בראשות ח"כ יוחנן פלסנר (קדימה), הביעו היום (חמישי) תמיכה עקרונית ב"עיקרון השירות לכל", הכולל גם עידוד ערבים להתגייס לשירות אזרחי. עם זאת, בניגוד לסנקציות האמורות להיות מוטלות על חרדים משתמטים, נגד ערבים משתמטים לא תוטל כל סנקציה.

הוועדה קבעה יעד של גיוס 6,000 ערבים באופן מידי, על בסיס נתונים שסיפקה מנהלת השירות האזרחי, לפיהם קיימים 6,000 תקנים פנויים לשירות האזרחי, ולא ניתן יהיה לגייס יותר מזה תוך זמן קצר. יש לציין כי פוטנציאל הגיוס בקרב הערבים הוא 23,000 לשנתון לגברים ונשים כאחד. הרעיון הוא ליצור מסלולים מתמרצים והטבות עבור המשרתים הערבים. מצד שני, ככל הנראה, יוטלו סנקציות כלכליות נגד גופים מתוקצבים, כמו עיריות, שיפעלו נגד התנדבות לשירות האזרחי. כמו כן, נראה שהחוק הנוגע לגיוס הערבים יחוקק בנפרד, משום שהדין החוקי של גיוס ערבים שונה גם היום מדין גיוס יהודים.

נציגי הליכוד וישראל ביתנו בישיבה, חברי הכנסת זאב אלקין ודוד רותם, התנגדו לרעיון. רותם טען בדיון כי יש לגייס את הערבים כמו כל אזרח ישראלי אחר בגיל 18, ואילו אלקין, יו"ר הקואליציה, דרש שוויון בין הדרישות מהחרדים לדרישות מהערבים, כולל מכסה של 80% גיוס.

ייתכן שהתנאים של ערבים וחרדים יושוו בעתיד

עם זאת, יש לציין כי מדובר בהחלטה עקרונית בלבד. ישנן עדיין 25 סוגיות מורכבות הנוגעות לגיוס הפטורים על פי חוק – ערבים ונשים יהודיות שהצהירו על דתיותן, אותן צריך לפתור בטרם העברת החוק. בוועדה דיברו על כך שנדרשת עבודת מטה של כחצי שנה כדי ללבן את הסוגיות הללו, בהן השאלה כיצד מגדירים את יעדי הגיוס, התקצוב של השירות האזרחי, ההשלכות על שוק העבודה ומשכי השירות.

בין היתר, עבודת המטה עליה תמליץ הוועדה תכלול החלטה על סנקציות ותמריצים כלפי המשרתים, וייתכן שאז החוק ישונה ותנאי הערבים המתגייסים יושוו לתנאי החרדים המתגייסים. "אימצנו את עיקרון השירות לכל, קבענו עבודת מטה, אותה תחמנו לחצי שנה, שתסדיר איך לבצע את השירות", הסביר ח"כ פלסנר. "זה להקים עוד צבא של 80-90 אלף איש. נחמד להתלהם ולצרוח, אבל כשאתה מקבל מינוי מטעם הממשלה – זה אחרת, ומלבד צעקות צריך להחליט גם דברים אופרטיביים".

אלפי חרדים הפגינו בכיכר השבת בירושלים לקראת פרסום מסקנות פלסנר. עומר מירון
הפגנה לקראת מסקנות ועדת פלסנר בירושלים, השבוע/עומר מירון

חברת הוועדה מטעם עצמאות, ח"כ עינת וילף, כתבה היום בדף הפייסבוק שלה כי, "ככל שהוועדה מגיעה לישורת האחרונה, אני תוהה אם בכלל נכון לפעול לגיוס לכולם במקום ללכת למתכונת לפיה מי שמשרת – מקבל, ומי שלא - לא, וכך לא זוכה להטבות החברתיות של המדינה. בתוך הדיונים האחרונים, גובר בי החשש שכל ניסיונות 'ההתחשבות' בחרדים באמצעות מסלולי שירות 'סטריליים' מנשים, דחיית שירות לחמש שנים ומתן פטורים משירות, יביאו לפגיעה אנושה בערכים של צה"ל והחברה המשרתת, יעלו הון למדינה ובסוף לא יביאו לגיוס חרדים לצה"ל ולשותפות בנשיאה בנטל".

בינתיים, ימשיך ראש הממשלה, בנימין נתניהו, להיפגש עם הגורמים השונים כדי לנסות להגיע להבנות לפני פרסום הדו"ח, והגשתו לנתניהו באמצע השבוע הבא. לאחר מכן, יתחיל הדיון הפוליטי בממשלה, לקראת חקיקת חוק השירות לכל. החרדים מסרבים להתגמש נכון לעכשיו, ואילו קדימה וישראל ביתנו מתעקשות לבצע שינוי משמעותי בחוק טל. ההערכה במערכת הפוליטית היא שנתניהו ינסה "לרבע את המעגל", ואולי להמעיט בסנקציות המושתות על החרדים.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully