וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חשד לטרור יהודי: מסגד הוצת ליד רמאללה

יהושע בריינר

19.6.2012 / 7:10

אחרי חצי שנה של שקט יחסי בגזרה, שוב הוצת מסגד, הפעם בכפר ג'בע. על קירותיו רוססו כתובות נאצה, בהן "מלחמה אולפנה". החשש: פגיעה באתרים קדושים תוביל להפרות סדר בשטחים

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: גדי וינסטוק)

עשרה ימים לפני הפינוי הצפוי של חמשת המבנים בשכונת האולפנה בבית אל, אלמונים הציתו הלילה (שלישי) מסגד בכפר ג'בע שליד רמאללה וריססו כתובות נאצה על קירות המבנה. בין היתר, נכתבו במקום הכתובות "מלחמה אולפנה", "תג מחיר", "המלחמה התחילה" ו-"תשלמו את המחיר". נזק קל נגרם למסגד. כוחות צבא ומשטרה באו למקום ופתחו בחקירה. ההצתה גרמה לנזקים לתקרת המסגד ולחלונות במקום.

עלון השבת בבית אל מזהיר: "מלחמה ביהודה ושומרון"

מסגד הוצת ליד רמאללה. איאד חדד, בצלם, אסור להשתמש
כתובות הנאצה שרוססו על המסגד בג'בע/אסור להשתמש, איאד חדד, בצלם

יצוין כי אמש, ניקבו פעילי ימין את צמיגי מכוניתו של מזכ"ל התנועה המיישבת של מועצת יש"ע "אמנה", זאב (זמביש) חבר, וזרקו עליה נורות צבע, בזמן שקיים פגישה בבית אל. במהלך הפגישה, שבמרכזה היה דיון עם ראש המועצה על אתר המגורים הזמני המיועד למפוני שכונת האולפנה, ביצעו הפעילים את המעשה ונמלטו מהמקום.

שחאדה מוחמד תואם, היה מתושבי הכפר הראשונים שבאו למסגד כדי לסייע בכיבוי הלהבות. "עצוב לי להגיד את זה, אבל אף אחד לא עזר לנו. כיבינו את השריפה עם דליים", סיפר. לדבריו, תושבי הכפר שהתקשרו למשטרה וביקשו לשלוח כבאית מההתנחלות הסמוכה, אך נאמר להם על ידי המשטרה כי אין באפשרותם להביא כבאית לתוך הכפר.

בשיחה עם וואלה! חדשות, סיפר תואם כי הלהבות התלקחו בשעה 01:30 בלילה. "אנשים התחילו לצעוק שהמסגד עולה באש", אמר, "הם רצו פנימה כדי לכבות את השריפה, ואחרי שכיבינו את האש, ראינו את הכתובות, שאמרו ש'המלחמה התחילה, ושאנחנו צריכים לשלם'". "אני לא מבין את זה", אמר תואם. "הרי הכפר שלנו מעולם לא עשה בעיות, אין פה זריקות אבנים. אנחנו ביחסי שכנות מצוינים עם ההתנחלות אדם הסמוכה, אז למה לשרוף מסגד?. יש כאן ילדים, שרוצים עכשיו לזרוק אבנים ולעשות מהומה, ואנחנו שולחים אותם חזרה הביתה. אני לא יודע אם נצליח למנוע בלאגן אם שוב תהיה הצתה".

עבד אל-כרים שרף, ראש העיר ג'בע סיפר לסוכנות רויטרס: "בשעה 1:00 בלילה שמענו צעקות של אנשי הכפר שהמסגד עולה באש ויותר מ-300 בני אדם ניגשו לסייע בכיבוי השריפה. לאחר מכן, שמנו לב שרוססו כתובות גזעניות על קירות המסגד. לא הופתענו בגלל שזה הרגל של המתנחלים להעלות באש בתי תפילה והם מסמנים זאת עם ה'חותמת' שלהם".

מסגד הוצת ליד רמאללה. איאד חדד, בצלם, אסור להשתמש
למסגד נגרם נזק קל, אך התושבים התלוננו שנאלצו לכבות את להבות בעצמם/אסור להשתמש, איאד חדד, בצלם

ברק: "מסיט את צה"ל ממשימותיו באזור"

ראש הממשלה בנימין נתניהו מיהר לגנות את התקרית. "מדובר במעשה של פורעי חוק חסרי סבלנות וחסרי אחריות. נפעל להביאם לדין במהירות", מסר נתניהו. גם שר הביטחון, אהוד ברק גינה את המעשה אותו כינה "חמור ונפשע" והזהיר כי פעולות אלו מסיטות "את צה"ל וכוחות הביטחון ממשימותיהם הכוללות הגנה על אזרחי ישראל באזור". עוד מסר השר כי הנחה את כוחות הביטחון לנקוט בכל האמצעים בכדי ללכוד את המבצעים ולהביאם לדין. השר לביטחון פנים יצחק אהרונוביץ' אמר כי "זו פעולה נפשעת ובזויה הפוגעת בשגרת החיים ובתושבי יו"ש שהינם אזרחים טובים ונאמנים למדינה. משטרת מחוז ש"י פתחה בחקירה ואני סמוך ובטוח כי ישקיעו את כל המשאבים בחקירת האירוע".

בארגון "שלום עכשיו" האשימו את הממשלה באחריות על הצתת המסגד ומסרו כי "האחריות לפעולות 'תג מחיר' רובצת על הממשלה שממשיכה במסע התרפסות שלה מול ראשי המתנחלים". עוד הוסיפו בארגון כי "התשובה להקצנה היא מימוש החלטת בג"ץ (פינוי המבנים בשכונת גבעת האולפנה בבית אל. י"ב) במועדה, ללא דחיות וללא מתן הטבות כלשהן למתנחלים".

מרבית צווי ההרחקה שהוצאו למתנחלים כבר פגו

בצה"ל מבהירים כי מדובר באירוע חמור, שמסכן את היציבות הביטחונית ביהודה ושומרון. במערכת הביטחון הביעו בשבועות האחרונים חשש מפעולות דומות, ובעיקר מהצתה של מסגדים, והחשש המרכזי היה מפגיעה באתרים קדושים, דבר שעלול להוביל להפרות סדר המוניות בשטחים. במנהל האזרחי צפויים לקיים בשעות הקרובות שיחות עם בכירים ברשות הפלסטינית במטרה להרגיע את הרוחות.

מאז שהוצת המסגד בבורקה בחודש דצמבר של השנה שעברה, לא דווח על הצתות של מסגדים בשטחים. במערכת הביטחון מייחסים את השקט היחסי בפעולות הטרור היהודי לפעילות האכיפה, ובעיקר לצווי ההרחקה המינהליים שהוצאו לפעילי הימין. חלק מהצווים שחולקו לחלק מהפעילים, מרביתם מהשומרון, כבר פגו, אולם מאז חלוקתם נרשמה ירידה חדה במספר האירועים האלימים נגד התושבים הפלסטיניים.

טל שלו השתתפה בהכנת הידיעה

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully