וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקרוב בישראל: התרעה מפני רעידות אדמה וצונאמי

פנחס וולף

4.6.2012 / 11:42

שתי מערכות ההתרעה, שעלותן כ-25 מיליון שקל, יחלו לפעול בתוך שנה וחצי. השר בגין האחראי על הנושא: "רעידת אדמה של 20-30 שניות עלולה לגרום לעשרות הרוגים ואלפי עקורים"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת)

בתוך שנה וחצי יחלו לפעול בישראל שתי מערכות התרעה לרעידות אדמה ולצונאמי, ושנה לאחר מכן הן יהפכו למבצעיות - כך אמר היום (שני) השר בני בגין, האחראי על הטיפול בהיערכות לרעידות אדמה, במהלך ישיבת ועדת המשנה לטיפול בעורף, בראשות ח"כ זאב בילסקי (קדימה). העלות של שתי המערכות עומדת על כ-25 מיליון שקלים.

מערכת ההתרעה הלאומית לרעידות אדמה ביבשה תקרא "תרועה", והיא תעניק התרעה של 5-30 שניות לפני רעידת אדמה. המערכת מושתת על חיישנים שיונחו סמוך למקומות המועדים לפריצת רעידת האדמה, שיספקו את ההתרעה לאזרחים. היערכות זו תהיה מסובכת יותר מההיערכות לפגיעות טילים. בהיערכות לטילים עשוי להתקבל גם מידע מודיעיני שיספק זמן תגובה נוסף, לעומת ההיערכות לרעידות אדמה, שתסתמך על מערכת "תרועה" בלבד.

תרגיל של פיקוד העורף כנגד רעידות אדמה, מרץ 2011. שלומי גבאי
תרגיל פיקוד העורף לפינוי מוקד רעידות אדמה/שלומי גבאי

המערכת השנייה שאמורה להתריע מפני אסונות טבע היא נגד צונאמי, והיא תקרא "מערכת מים אדירים". לדברי בגין, מערכת זו תבנה בשיתוף עם מדינות הים התיכון. "זה יביא אותנו למערכת צפירה גם בחופים", אמר, והוסיף בהלצה: "שחקני המטקות יצטרכו לקחת את המטקות ולהתפנות במהירות".

שיתוף הפעולה עם מדינות הים התיכון בנוגע למערכת ההתרעה נגד צונאמי היא באמצעות מנהל המחקר לחקר הימים והאגמים, שיהפוך בתוך זמן קצר ליחידת סמך ממשלתית. המנהל משתף פעולה עם מדינות נוספות, כולל מדינות שכנות לנו, אם כי לא ברור אם בשלב זה שיתוף הפעולה מתקיים גם עם טורקיה.

בגין ציין בדיון כי "רעידות אדמה הן איום ממשי, מוחשי, שצריך להתכונן אליו. תוצאה של רעידת אדמה של 20-30 שניות עלולה לגרום לעשרות הרוגים ואלפי עקורים". השר הסביר על שיטות ההתגוננות השונות: "יש שלושה שלבים: לפני רעידת אדמה זה הגברת עמידות מבנים. אפשר לתכנן כהלכה ולעמוד ברעידות אדמה בבנייה שהיא גם בטיחותית וגם כלכלית, אבל בסוף יש גבול גם למיגון, גם לטנקים וגם למטוסים".

"יש הסתברות נמוכה מאוד לרעידת אדמה קשה מאוד שתפגע בכל עם ישראל", הוא הוסיף. "החלטנו לפני 40 שנה לאמץ את תקן הבנייה של קליפורניה", אמר בגין והסביר כי תדירות רעידות האדמה בעוצמה שמדינת ישראל מתכוננת אליה עומדת על תקופה ממוצעת של 500 שנה. "המשמעות של זה היא שיש הסתברות של 90% שב-50 השנים הקרובות זעזועי הקרקע יהיו חלשים מהתכנון. במילים אחרות: יש לנו ביטחון של 90% שהבתים יעמדו. כלומר, יש הסתברות של עשרה אחוזים של רעידה חזקה יותר שהבתים לא יעמדו בפניה".

"העסק תקוע באוצר"

ח"כ בנימין (פואד) בן אליעזר (העבודה), שכיהן בעבר כשר האחראי על המוכנות לרעידות אדמה, האשים את משרד האוצר בחוסר היערכות. "הכל מונח והכל תקוע במקום אחד: רק באוצר", תקף. "השאלה כמה האוצר מקציב, איך מתחילים לגלגל את זה. אני חי עם סיוט שאיך שתהיה רעידת אדמה ימותו 10,000 איש, ורק אז נתעורר. כל מה שצריך לעשות עכשיו זה שהשר בגין יאמר: צאו לדרך. העסק תקוע אך ורק באוצר שייתן את הכסף ושהשר בגין יתחיל להניע את העגלה".

בילסקי אמר בדיון כי "ישראל זו המדינה היחידה בעולם שבו זמנית מתמודדת גם עם רעידות אדמה וגם עם ירי טילים. אלו שני דברים שנצטרך לפעול מהר מאוד לחלץ אנשים מתוך הריסות. זמן ההמתנה של רעידת אדמה הוא חמש שניות, כך שאי אפשר לסמוך על כך שאנשים יוכלו להתכונן לזה. ואם לא נהיה מוכנים לא לזה ולא לזה מצבנו יהיה רע מאוד. לצערי תמ"א 38 לא השיגה את מטרתה עד היום. דיברו בהתחלה על 800 אלף בתים. לצערי רק מאות בודדים של בניינים חוזקו וכתוצאה מזה אנחנו עלולים לשלם מחיר".

ראש מועצת בית אריה, אבי נעים, שהשתתף בדיון הוסיף כי "בפועל מעבר לדיבורים ולאחר שבוחנים מהנעשה בשטח מגלים שלא נעשה הרבה. ישנם פיתרונות מידיים שגם לא עולים הרבה כסף ובכל זאת לא מממשים אותם. כך למשל מדינת ישראל יכולה, לפחות בשלב המיידי, לפרוס מערכות התרעה בבתי הספר עד שהמערכות הכלל ארציות יהיו מבצעיות. עד לרגע זה אין בית ספר אחד בישראל שעבר תהליך של חיזוק. צריך לצאת מהקופסה ולטשטש את גבולות הבירוקרטיה".

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully