וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

וינשטיין יאמר לנתניהו: פינוי האולפנה - לא תקדים

גלעד גרוסמן

3.6.2012 / 21:49

ראש הממשלה נועד עם היועץ המשפטי, שצפוי להפיג את החששות ממבול של עתירות לבג"ץ, בשל פינוי הבתים שנבנו על קרקע פרטית של פלסטינים. מוקש נוסף: בניה מחדש בשטח צבאי

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, נועד הערב (ראשון) עם היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ודן עמו בהצעתו להעתיק את חמשת המבנים בשכונת האולפנה לתוך שטח צבאי. על פי המסתמן, וינשטיין לא יעביר לנתניהו תשובה סופית בנוגע להעתקת המבנים הערב, אולם ההערכות הן שהוא יאמר כי פינוי הבתים אינו מהווה תקדים משפטי, ולכן הדבר לא צפוי להביא להגשת עתירות נוספות על בסיס ההחלטה, אם הממשלה תחליט על העתקת המבנים.

היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. רויטרס
ירגיע את נתניהו? וינשטיין/רויטרס

בשעות שלפני הפגישה התקיים דיון ממושך בלשכת היועץ, בהשתתפות גורמים בכירים בפרקליטות, וכן גורמים נוספים מהממשלה ומצה"ל. הדיון עסק בשתי נקודות עיקריות עליהן מבקש ראש הממשלה לקבל תשובה מווינשטיין: מחד, חוקיות הקמת שכונת מגורים על שטח צבאי. כפי הנראה, לגבי שאלה זו טרם התקבלה החלטה סופית בפרקליטות, והיועץ יקיים דיונים נוספים בנושא בימים הקרובים. הנושא השני על הפרק, שמטריד מאוד את חברי הכנסת מימין, הוא החשש שפסק הדין שניתן בבג"ץ יהווה תקדים גם לגבי שורה ארוכה של מבנים אחרים שנבנו באופן דומה ברחבי יהודה ושומרון. על פי ההערכות, וינשטיין יודיע לנתניהו כי לא מדובר בתקדים, מכיוון שהפינוי מתבצע בעקבות התחייבות המדינה לפנות את הבתים, לאחר שנקבע על ידי נציגי המינהל האזרחי כי הם נבנו על קרקע פרטית. במקרים שבהם לא תתקבל הסכמת המדינה לפינוי, לא ניתן יהיה להסתמך על פסק הדין בנוגע לשכונת האולפנה כאל תקדים.

בצה"ל נערכים ל"מיני-התנתקות"

לפי ההערכה, אם חוות הדעת של וינשטיין תספק את חשש ראש הממשלה שהדבר לא יהווה תקדים משפטי, רוב שרי הליכוד יצביעו נגד חוק ההסדרה ויתמכו במתווה הכפול שהציע נתניהו, לפיו הבתים יועתקו ובתמורה ייבנו 300 דירות לפי יחס של עשרה בניינים על כל בניין כאשר בכל אחד ממנו 30 דירות.

בתוך כך, בצה"ל ממשיכים להיערך לפינוי. בפיקוד מרכז נערכים במקביל לפינוי גם חמשת הבתים, שנבנו על קרקע פרטית של פלסטינים בהתנחלות בית אל, וגם לפינוי גבעת אסף, מגרון ועמונה – שלגבי כולן עומדת החלטת בג"ץ המחייבת את פינויים. קצין בכיר בפיקוד אמר הבוקר כי "אנחנו הולכים כאן לקראת תקופה לא פשוטה. לפקד על רצף משימות בהקשר הזה יכול להפוך גם את האירועים הקטנים לנפיצים. האולפנה, גבעת אסף, מגרון, עמונה – יש לזה מאפיינים של 'מיני-התנתקות'. עוד לא היה דבר כזה ביהודה ושומרון".

במסגרת ההכנות לקראת פינוי אפשרי ברחבי האוגדה, הוצגו בפני המפקדים הבכירים מספר המבנים המועט שנדרש לפינוי בעמונה, ולעומתו העימות האלים. "שחזרנו למפקדים את התמונות של מה שהיה אז - וזה היה מטורף מבחינת רמת האלימות. אני חושב שהרצף הזה יכול להביא להגברה משמעותית של החיכוך. כולל כמובן פעולות 'תג מחיר'", אמר הקצין הבכיר.

הקצין הבכיר ציין כי צה"ל ערוך לביצוע המשימות וידע להכיל את התרחישים השונים, כולל פעולות טרור יהודי והגנה על היישובים בזמן האירועים. תכנית הפינוי כוללת, נכון לעכשיו, כוחות גדולים של משטרת ישראל בלבד במעגל הראשון שיבצע את הפינוי, כוחות גדולים של משמר הגבול שיבודדו את מוקדי הפינוי ומעגל שלישי - ובו חיילי צה"ל שיגנו על היישובים וימנעו חיכוך בין פלסטינים למתנחלים. "השאלה היא מה קורה בימים שלפני ואחרי הפינוי", הסביר הקצין הבכיר והעלה את הדאגה המרכזית מתגובות אלימות של קיצונים, "צריך להביט על האירועים הללו כרצף ולא כעל אירוע בודד".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully