וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין בכיר: "פינוי האולפנה - כמו מיני התנתקות"

3.6.2012 / 17:00

לצד השכונה בבית-אל, צפויים בקרוב גם פינויים בגבעת אסף, מגרון ועמונה, ובפיקוד המרכז נערכים גם לתגובות אלימות: "זה יכול להניע את הגורמים הקיצוניים לפעולות בשטח"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

בפיקוד מרכז נערכים בחודשים האחרונים לפינוי סדרתי ברחבי אוגדת יהודה ושומרון בגבעת האולפנה בבית-אל, גבעת אסף, מגרון ועמונה, וככל שמתקרב זמן ביצוע המשימה גובר בצה"ל החשש לפעולות אלימות של מתנחלים. קצין בכיר בפיקוד אמר הבוקר (ראשון) כי "אנחנו הולכים כאן לקראת תקופה לא פשוטה. לפקד על רצף משימות בהקשר הזה יכול להפוך גם את האירועים הקטנים לנפיצים. האולפנה, גבעת אסף, מגרון, עמונה – יש לזה מאפיינים של 'מיני התנתקות'. עוד לא היה דבר כזה ביהודה ושומרון".

במסגרת ההכנות לקראת פינוי אפשרי ברחבי האוגדה, הוצגו בפני המפקדים הבכירים מספר המבנים המועט שנדרש לפינוי בעמונה, ולעומתו העימות האלים. "שחזרנו למפקדים את התמונות של מה שהיה אז - וזה היה מטורף מבחינת רמת האלימות. אני חושב שהרצף הזה יכול להביא להגברה משמעותית של החיכוך. כולל כמובן פעולות 'תג מחיר'", אמר הקצין הבכיר.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הבתים המיועדים לפינוי בשכונת גבעת האולפנה/מערכת וואלה!, צילום מסך

הקצין הבכיר ציין כי צה"ל ערוך לביצוע המשימות וידע להכיל את התרחישים השונים, כולל פעולות טרור יהודי והגנה על היישובים בזמן האירועים. תכנית הפינוי כוללת, נכון לעכשיו, כוחות גדולים של משטרת ישראל בלבד במעגל הראשון שיבצע את הפינוי, כוחות גדולים של משמר הגבול שיבודדו את מוקדי הפינוי ומעגל שלישי - ובו חיילי צה"ל שיגנו על היישובים וימנעו חיכוך בין פלסטינים למתנחלים. "השאלה היא מה קורה בימים שלפני ואחרי הפינוי", הסביר הקצין הבכיר והעלה את הדאגה המרכזית מתגובות אלימות של קיצונים, "צריך להביט על האירועים הללו כרצף ולא כעל אירוע בודד".

תכנית ההתנתקות. GettyImages
"שחזרנו למפקדים את התמונות של מה שהיה אז - וזה היה מטורף מבחינת רמת האלימות"/GettyImages

"הפינוי יתרחש לאור היום - לא כגנבים בלילה"

לדבריו של הקצין הבכיר, פינוי גבעת האולפנה שונה מפינויים אחרים מאחר ובמקרה הזה מדובר באזרחים שומרי-חוק. "לא מדובר באדם תמהוני שבא לשבת על גבעה אלא מישהו שבא עם משכנתא בתוקף, עידוד של ממשלת ישראל והמועצה שנתנה לו את האישורים המתאימים. זה יכול לעורר קהל יחסית רחב. אני מקווה שזה לא ייתן לגיטימציה לשוליים - שהם שוליים קטנים - בקרב ההתיישבות, מה שאנחנו קוראים נוער הגבעות. זה כן עשוי להרחיב את השוליים, הרצף הזה יכול להניע את הגורמים הקיצוניים ליותר פעולות בשטח".

על אופן הפעולה וההיערכות לפינוי אמר הקצין הבכיר כי "בחרנו בדרך של הידברות וקשר מתמיד בין הצבא לראשי ההתיישבות, מהם אני שומע מסרים כמו 'לא ניתן לילדים שלנו לחוות את החוויה הזו', אך עדיין יש חשש ממראות קשים. למרות זאת הפינוי יקרה לאור היום, לא כמו גנבים בלילה, כי לוחות הזמנים ידועים מראש".

קרע במחאת המתנחלים נגד התוכנית

בקרב המתנחלים, מנגד, מורגש קרע על רקע הפינוי הצפוי: מסיבת עיתונאים שבה אמור היה יו"ר מועצת יש"ע, דני דיין, להודיע כי הוא עצמו מצטרף לשביתת הרעב של תושבי המאחזים והשכונות המיועדים לפינוי בוטלה - וזאת לאחר שראשי המחאה ביקשו מדיין שלא לדבר. יוזמי שביתת הרעב היו אנשי המאחז עמונה הסמוך לעפרה, שמיועד לפינוי עד סוף השנה, ודיין תיכנן לקיים במקום מסיבת עיתונאים ביחד עם ראש מועצת בנימין.

אלא שלוואלה! חדשות נודע כי שעות ספורות לפני האירוע התבקש דיין שלא לדבר במהלך מסיבת העיתונאים וזאת מחשש כי הצטרפותו הפומבית עלולה להרתיע אחרים מלתמוך במחאה. אנשי המחאה הסכימו כי דיין רק יצטלם כמי שנוטל חלק באירוע - אבל לא יישא דברים כלל. במועצת יש"ע היו מי שנדהמו מהדברים ולבסוף הסכימו אנשי המחאה לאפשר לדיין לדבר - אולם בשלב הזה כבר התקבלה ההחלטה, ודובר מועצת יש"ע הודיע כי מסיבת העיתונאים מבוטלת. הדברים באים על רקע קריאות בהתנחלויות כנגד מועצת יש"ע, כאילו זו משתפת פעולה עם הממשלה ואף מסייעת לה בהריסת מאחזים. דיין עצמו נחשב בעיני הימין הניצי כ"ממלכתי" מדי. במועצת יש"ע, לעומת זאת, דוחים את הטענות ואומרים כי בשנים האחרונות הביאה פעולתם להגדלת קצב הבנייה בהתנחלויות. אחד ממארגני שביתת הרעב אמר בתגובה לדברים כי "מסיבת העיתונאים נדחתה בגלל שיקולים מקצועיים. יש כאן מאבק היסטורי חשוב על ההתיישבות ביהודה ושומרון ועל כן איננו דוחים אף אחד, כולם מוזמנים למאהל". דיין עצמו סירב להתייחס לדברים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully