וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מפקד מחוז ת"א: העסקת מסתננים תקל על מצב הפשיעה

פנחס וולף וגלעד גרוסמן

21.5.2012 / 13:40

בדיון סוער בכנסת הודה ניצב אקסול שקשה למצוא פתרון ארוך טווח למצב האלימות בתל אביב, בה שוהים עשרות אלפי מסתננים. ח"כ הורוביץ: הממשלה מתרצת בגזענות את הפקרת השכונות

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכה: גדי וינסטוק)

מפקד מחוז תל אביב, ניצב אהרון אקסול, אומר כי "יש מתח הולך וגואה בין תושבי דרום תל אביב למסתננים". אקסול דיבר בישיבה מיוחדת של ועדת הכנסת לעובדים זרים, שהתכנסה היום (ראשון) לעסוק בכמה אירועי אלימות שהיו בשכונות הדרומיות של תל אביב בעת האחרונה ובכניסת המסתננים לישראל. לדבריו, המשטרה עדה לאחרונה לאירועים של תקיפת מסתננים בידי תושבים. "אין פתרון", אמר אקסול, "ואם יש פתרון - הוא לא מיושם למעשה". ניצב אקסול אמר כי "יש עשרות אלפי פליטים בדרום תל אביב, ומבחינתנו, במצב הנתון העכשווי, אין פתרון. אנחנו סבורים שהעסקתם לזמן קצוב, עד שיימצא פתרון כזה או אחר, תקל על המצב אצלנו".

סגנית ראש העיר תל אביב, מיטל להבי, אמרה בדיון בכנסת כי "עיריית תל אביב השקיעה 23 מיליון שקלים לטובת הפליטים". לדבריה, "70 אלף פליטים ומהגרי עבודה נמצאים בתל אביב יפו, ואין ספק שנוצרה בעיה בדרום תל אביב, ואין לי ספק שאנשים שלא יכולים לעבוד נגררים לאלימות. עיריית תל אביב יפו הקצתה לשכונות בדרום תל אביב לאחרונה 60 מיליון שקל כדי לשקם את השכונות". עם זאת, אמרה כי "הדבר הנכון זה לפזרם בכל הארץ". דבריה של להבי עוררו את זעמו של חבר הכנסת אופיר אקוניס מהליכוד, תושב תל אביב: "אני משלם ארנונה על הדבר הזה? תני לילדים של שכונת התקווה. בושה וחרפה! התפקיד שלך זה לתת לתושבי שכונת שפירא ושכונת התקווה לחיות".

מיטל להבי סגנית ראש עיריית תל אביב בוועדה לפתרון בעיית העובדים הזרים, מאי 2012. מגד גוזני
מיטל להבי, סגנית ראש העיר תל אביב, בדיון היום בכנסת/מגד גוזני

תושבת דרום תל אביב, מזל אשכנזי, התלוננה כי "המסתננים גוזלים מקומות עבודה מתושבי השכונות ומהאוכלוסיות המוחלשות". לדבריה, אלה "לא יכולים לעבוד בבניין ולא בניקיון, כי אי אפשר לעבוד ברמת השכר שמשלמים למסתננים". "הם לוקחים עבודה לעשירון התחתון", אמרה. "מה עדיף, שהמסתנן יגנוב, או שאם חד הורית תגנוב? הם פולשים. אני רואה נשים חד הוריות שקיבלו קבוצה זעומה ועבדו במשק בית. עכשיו גם את זה אין להם. גם את זה רוצים לקחת? שיעבירו אותם לצפון תל אביב".

חבר מועצת העיר: "לשים גדר וגדודי צבא, אף אחד לא נכנס"

שלמה מסלאווי, חבר מועצת עיריית תל אביב, אמר כי "המצב מחמיר ביותר", והביע "חשש מהתלקחות קרובה בתוך השכונות". לדבריו, "כל יום שעובר הוא לא לטובתנו. אנחנו מרגישים פליטים בתוך השכונות שלנו. המפכ"ל מגיע והוא נותן עצות מה צריך לעשות, אך במקום שידאג לתושבים, הוא מנסה למצוא איך למצוא פתרונות תעסוקה". מצד שני, אמר, "השר לביטחון פנים טוען שאין בעיה, ושאפשר להסתובב כאן חופשי. אבל יש פתרון - לסגור את הגדר, לשים גדר ולשים גדודי צבא, שאף אחד לא נכנס. לקחת את המסתננים ולבנות להם עיר אוהלים כמו שישראל בנתה בטורקיה ברעידת האדמה. מי שפליט - לסייע לו, מי שלא – להחזיר אותו הביתה".

הדיון בוועדה היה מתוח מאוד, ובמסגרתו חברי הכנסת מהימין התבטאו בחריפות גדולה כלפי המסתננים. את הדיון פתח יו"ר הוועדה, חבר הכנסת ניצן הורוביץ (מרצ) שאמר כי, "כששר הפנים, שאחראי על המערכת אך במשך שנים לא עשה דבר, יוצא ומפזר הכרזות כאחרון הצעקנים, אנחנו חושבים שיש מקום לדיון רציני. בישראל הולכת ומתבססת אוכלוסייה שהיא בעלת מעמד קבוע ועד עכשיו לא גובשה שום מדיניות על זה. אי-קביעת המדיניות יוצרת בעיות ופוגעת בהתנהלות של הגורמים הממשלתיים אין מדיניות הגירה, אין טיפול, אין גישה כוללת. הממשלה החליטה על מתקן שהייה למסתננים. שם ובמתקן סהרונים יהיו 13 אלף מקומות סה"כ, וכבר כיום יש יותר מ- 45 אלף מבקשי מקלט".

ניצן הורוביץ בוועדה לפתרון בעיית העובדים הזרים, מאי 2012. מגד גוזני
ויכוחים סוערים בוועדת הכנסת לעובדים זרים, היום/מגד גוזני

ח"כ דני דנון (ליכוד) השיב לח"כ הורוביץ ואמר: "צריך לגרש אותם, מדובר באויבים, במסתננים. צריך לגרש אותם וזהו. נמאס לנו מההתייפייפות שלכם. רואים את הפשע, את האונס, את האלימות. קמה לנו מדינת אויב בתוך ישראל. הורוביץ ענה לו כי "אם אתה כל כך חכם, יש לך את כל המשרדים שלך, ואת טענותיך תפנה לשרים שלך, שבמשך שנים גילו אטימות כלפי תושבי השכונות - ממשלת חידלון וכישלון. הגידול במספר הזרים יוצר עומס בלתי נסבל בראש ובראשונה על התושבים באותם מקומות. אתם וממשלת הימים הנחרצת הזאת הפקרתם את תושבי השכונות, ועכשיו אתם מחפשים אמירות גזעניות כאלה".

שר המשפטים: יש מגעים להשבת מסתננים לארצות המוצא

ח"כ דב חנין (חד"ש) אמר: "ישראל מעבירה בכל יום אוטובוסים מאורגנים של אנשים מהגבול וזורקת אותם בתל אביב. וכשעושים את זה ובשכונות הכי מוחלשות, התוצאה היא קטסטרופה. זו מצוקה קשה של אותם מבקשי חיים מאפריקה, ומצוקה. אני מציע קודם כל לסגור את הדלת המסתובבת. אין לנו אפשרות יותר לקבל עובדים זרים חדשים. לא מייבאים יותר עובדים זרים, וצריך לאפשר לאלה שנמצאים כאן לעבוד". כמו כן, הוא הציע "להפסיק מיד את ריכוזם של העובדים הזרים במקומות הכי מוחלשים. צריך לפזרם בכל הארץ". בתגובה, ח"כ דנון העיר בציניות: "אולי לשים אותם בקיבוצים או בצפון תל אביב, וח"כ אופיר אקוניס (ליכוד): "אולי נשים אותם ברוטשילד".

בתוך כך, גם שר האוצר יובל שטייניץ, התייחס לסוגייה בנאומו בכנס עורכי הדין באילת. לדבריו, "אם נאבד את האפשרות לחיות ולעבוד באילת ובדרום תל אביב, ואחר כך בכל המדינה, בשם עקרונות המתאימים למדינות באירופה ובצפון אמריקה, תהיה זו התאבדות לאומית", שטייניץ הביע תמיכה בהצעת חוק שתאפשר למשטרה לבצע חיפושים על בני אדם, גם אם אינם חשודים. שר המשפטים, יעקב נאמן, אמר בנאומו בכנס כי "ישנם מגעים להרחקת מסתננים למדינות המוצא שלהם או למדינה שלישית", אך הוסיף כי "אין מדובר בפתרון קסם".

לקריאה נוספת
נתניהו: "יש הצפה של מסתננים, צריך להוציא אותם פיזית"
ח"כ דנון: לשלם למדינות באירופה עבור קליטת מסתננים
ח"כ כ"ץ: "לתת כדור בראש לכל מי שמבריח מסתנן לארץ"

לפניות לכתב - פנחס וולף pinhaswolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully