וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיון סוער בכנסת על טקס יום הנכבה: "במדינות אחרות הייתם תלויים בכיכר"

פנחס וולף

14.5.2012 / 12:59

דיון סוער בכנסת בעקבות טקס יום הנכבה באוניברסיטת תל אביב, ובמוקד - חילופי דברים קשים בין ח"כים משמאל ומימין. ח"כ ברכה לח"כ רגב: "לכי לעזה, הלוואי שיעשו לך שם משהו"

ערוץ הכנסת

(צילום: באדיבות ערוץ הכנסת)

סערת טקס "יום הנכבה" באוניברסיטת תל אביב הגיעה למשכן כנסת: מהומה פרצה במהלך דיון שהתקיים היום (שני) בוועדת החינוך בעקבות הטקס - המציין את אבלם של הפלסטינים על אובדן בתיהם ואדמותיהם במלחמת העצמאות. בדיון נשמעו חילופי דברים קשים בין חברי כנסת מהימין ומהשמאל. קיומו של הטקס עורר תרעומת רבה בקרב אנשי ימין בימים האחרונים, ופעילי "האיחוד הלאומי" אף קיימו הפגנה נגדית באוניברסיטה.

בתום הכריז יו"ר הוועדה, אלכס מילר (ישראל ביתנו): "אני קורא לאוניברסיטת תל אביב לבטל לאלתר את כל האירועים המציינים את יום הנכבה. היום מקיימים יזכור לחללי הנכבה ומחר יקיימו יזכור לחיילים הנאצים".

עם תחילת הדיון בוועדה, התפרץ ח"כ מוחמד ברכה (חד"ש) לדברי יו"ר הוועדה ודרש לדחות את הדיון עד לאחר ישיבת נשיאות הכנסת. "זו פרובוקציה אישית שלך ושל ישראל ביתנו", קרא לעברו, "אתה עושה כאן פרובוקציה שהיא לא עניין חינוך אלא אנטי-חינוך. זו מתקפה על מוסד אקדמי". לאחר שמילר קרא אותו לסדר, הוא דרש ממנו לצאת מחדר הוועדה. ברכה סירב לו וגם לבקשת הסדרנים. בשלב זה התפתח עימות בינו לבין ח"כ מירי רגב (ליכוד) וברכה אף אמר לה: "תלכי את לעזה. הלוואי שיעשו לך משהו שם". גם חבר הכנסת ג'מאל זחאלקה (בל"ד) מחה: "זו ועדת חינוך או אינקוויזיציה? לפעמים יש נמיכות קומה. את צריכה לדבר ביראת קודש על מפעל אקדמי". "אתה בוגד. תתבייש לך", ענתה לו רגב.

"סער לא שונה מהיידר ולה-פן"

ח"כ משה מטלון החרה-החזיק אחריה ואמר בסרקזם: "אני לא מבין למה לא פותחים את הישיבה בדקת דומיה. אני מצטער שאני לא יכול לעמוד לזכרם". אחר כך הוסיף כי "האוניברסיטה היא מוסד שאיבד את הערכים שלו", ואמר לח"כים הערבים: "במדינות שכנות לא הייתם פותחים את הפה, הייתם תלויים בכיכר, טרוריסטים שכמותכם".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"אני לא מבין למה לא פותחים את הישיבה בדקת דומיה. אני מצטער שאני לא יכול לעמוד לזכרם". ח"כ מטלון/מערכת וואלה!, צילום מסך

נציגו של שר החינוך, גדעון סער, אמר בדיון כי "השר חושב שזו החלטה שגויה ומקוממת. השר הסביר לו שזה פוגע באמון הציבור באוניברסיטה". לכך השיב ח"כ זחאלקה כי "סער הוא ימין קיצוני מטורף. לא שונה מהיידר ולה פן". גם ח"כ דני דנון (ליכוד) פנה למנכ"ל האוניברסיטה ואמר לו כי "מגיע למקום מחבל משוחרר. אם אחיו של יגאל עמיר היה מגיע – היית נותן לו להופיע באירוע שם?".

מנכ"ל האוניברסיטה, מרדכי כהן, הגיב לטענות ואמר כי "לכל סטודנט הזכות למחות ולהפגין, זאת על פי חוק ולפי זה פעלנו. ישנו גם חוק יסודות התקציב, לפיו לא ניתן לאשר אירוע שפוגע בערכי היסוד של מדינת ישראל. זה לא אירוע של הסתה ופגיעה. מדובר בזיכרון, לא כזה שבא לפגוע במדינת ישראל. על פי זה נתנו אישור מיוחד. המארגנים נדרשו לשלם עבור האבטחה. הייתה בקשה גם מהצד הימני ונתנו גם להם אישור. האוניברסיטה היא מוסד דמוקרטי, ואינה מביעה עמדה בנושא". סגנית הרקטור באוניברסיטה, דינה קובץ פריאלניק, הוסיפה כי "לא אישרנו את יום האירוע כשהוא הוגדר יום אבל. אחר כך אישרנו כשהוא הוגדר כיום הנכבה"

הפגנה יום הנכבה אוניברסיטת ת"א. דרור עינב
אוניברסיטת תל אביב, הבוקר/דרור עינב

ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) הצטרף לדיון ואמר כי "כאשר אנשים מבקשים לציין יום קשה מאוד בהיסטוריה שלהם ובנרטיב שלהם הם מעלים זיכרונות. מדובר בסבל של אנשים, של עם של קולקטיב שהתרסק. בתקופה ההיא כמעט 500 כפרים היו ואינם. הם נמחקו מעל פני האדמה. מה אתם רוצים? לסגור את אוניברסיטת תל אביב? במשטרת המחשבות של ג'ורג' אורוול התייחסו לאנשים כמוכם, אחר כך עברו לחוות החזירים שלקחו את השלטון. התנהגות חזירית כמו שיש בוועדה עוד לא ראיתי. למה כשאני מדבר על החזירים בחוות החיות אתה מתקומם". ח"כ דנון ענה לו: "לך לפרלמנט ברמאללה. שם אתה יכול לדבר חופשי". חילופי הדברים נמשכו כשטיבי פנה למילר: "אתה משתמש בכלי של יו"ר ועדה בהסתה. עברת את הגבול כשהשווית את האירוע היום לנאצים. אני תובע להדיח אותך. עד כמה אתה כיהודי ממסחר את השואה? אנשים מציינים סבל אישי. שמו את המטלטלים ועברו מלוד לרמאללה. לפחות מהגרים פשיסטיים צריכים לשמור על רמה מינימלית של הוגנות". ח"כ רגב: "האחרון שהשווה אנשים לחיות היה היטלר".

יו"ר אגודת הסטודנטים באוניברסיטת תל אביב אמר בתורו כי "אמרתי למארגנים: אני לא רוצה לסתום את הפה, אבל אפשר לעשות את הדברים בצורה יותר חכמה ורגועה ולהביא לפחות קוטביות בקמפוס שידוע ביחסים הטובים שלו בין סטודנטים יהודים וערבים. עמדת האגודה היא נגד מארגני האירוע, כדי לא להביא להתססה מיותרת בקמפוס. אין לי טענה להנהלת האוניברסיטה. מארגני האירוע חטאו למטרה שלהם". רונן שובך, יו"ר "אם תרצו" אמר בדיון כי גם מחר צפוי להתקיים אירוע לציון "64 שנה לנכבה" באחד האולמות באוניברסיטה.

חי: טקס לציון "יום הנכבה" באוניברסיטת תל אביב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully