וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כרוניקת הזגזוגים של מופז: מ"בית לא עוזבים" עד "נתניהו שקרן"

הדס דרוטמן

8.5.2012 / 10:53

הסכם האחדות עליו חתם מופז לא היה הפעם הראשונה בה עשה יו"ר קדימה מעשה המנוגד להתבטאויותיו. ב-2005: "החלטתי להישאר בליכוד. וזהו". ורק אתמול: "לא לקומבינות"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, קובי אליהו, דניאל בוק, קובי נתן, ערוץ הכנסת, עריכה: גדי וינסטוק, קריינות: אביב אברמוביץ')

איפה הכל התחיל? ב-29 בנובמבר 2005, על רקע פרישתו של אריאל שרון מהליכוד והקמתה של קדימה, הבטיח שאול מופז להישאר בליכוד. "אני חושב שתנועה לא עוזבים ודרך לא עוזבים, ועל כן החלטתי להישאר בליכוד", אמר אז מופז בראיון. הוא אף הוסיף והדגיש: "כל אותם אנשים שעוברים מתנועה לתנועה, בעיני, הם משנים דרך ומגלים חוסר יציבות, ובמידה מסויימת גם חוסר מנהיגות". ב-3 בדצמבר נשמע מופז עקבי ואמר: "אני החלטתי להישאר בליכוד, וזהו. אם שרון רוצה לשנות את הכיוון ולהקים מפלגה חדשה, זה לא אומר שבהכרח צריך להצטרף אליו".

נובמבר 2005: "דרך לא עוזבים"

שישה ימים לאחר מכן, ב-9 בדצמבר מופז חידד את דבריו ואמר את המשפט הזכור והידוע: "בית לא עוזבים". הוא אף ציין כי שרון הציע לו להיות מספר 2 בקדימה ושר הביטחון, ועל אף "המבחן הקשה" הוא סירב. יומיים (בלבד!) לאחר מכן, ב-11 בדצמבר 2005, כינס מופז מסיבת עיתונאים חגיגית, נכנס אליה דרך החלון (גם פיזית, לא רק מטאפורית) ואמר בדיוק את ההיפך: "תנועת הליכוד פנתה לימין הקיצוני של המפה הפוליטית וזו לא דרכי".

שאול  מופז בכנס ראשי ראשיות בקדימה. דרור עינב
9 בדצמבר 2005: "בית לא עוזבים". יומיים אחרי: "דרך הליכוד היא לא דרכי". מופז/דרור עינב

וכך, בשבוע אחד הפך מופז ל"זגזגן" המדובר ביותר בפוליטיקה הישראלית, ולאור ממטרי הביקורת שהוטחו בו אז, היה ניתן להניח שעל טעות מהסוג הזה הוא לא יחזור. וגם אם כן, הוא יזהר בדבריו, המתועדים לפחות. אך לא כך קרה. הלילה חתם מופז במפתיע על הסכם עם נתניהו, על פיו קדימה תצטרף לממשלה בתמורת לתיק אחד עבור מופז – בסיעה של 28 חברי כנסת – מופז יהיה שר בלי תיק בממשלת נתניהו.

"תקשיבו טוב, אני לא אכנס לממשלה של ביבי"

"תקשיבו טוב, אני לא אכנס לממשלה של ביבי. לא היום, לא מחר ולא אחרי שאעמוד בראשות קדימה ב-28 במרץ. זו ממשלה רעה, כושלת ואטומה", הדגיש מופז בעמוד הפייסבוק שלו לפני כחודשיים בלבד, והוסיף כי "קדימה בראשותי תחליף אותה בבחירות. מספיק ברור?".

כחודשיים לפני אותה התבטאות, בישיבת החוץ והביטחון של הכנסת תקף מופז את נתניהו באופן חסר תקדים וקרא לו "שקרן". הוא אמר כי נתניהו "עשה מעשה נבלה", ושיקר "במצח נחושה, בדיון מול חברי הוועדה, בישיבה מוקלטת". מופז לא הסתפק בקריאת גנאי אחת, אלא שב וקרא לאותו ראש ממשלה שהוא חתם איתו על ההסכם הלילה "שקרן" לא פחות מ-12 פעמים. "מה שהוא עשה כאן היום, בוועדת חוץ וביטחון", אמר אז מופז, "שום ראש ממשלה לא הרשה לעצמו לעשות". בביקורת חסרת התקדים הזו, פנה מופז לציבור ואמר כי "ידעו אזרחי ישראל שיש להם ראש ממשלה שקרן, שידעו שבנימין נתניהו משקר ושידעו שאת השקר הזה לא יוכל לשנות".

והרי מופז ניצח את ציפי לבני בפריימריז לראשות קדימה בסוף מרץ האחרון. בנאום הניצחון הדגיש ואמר: "הערב הזה מסמל את התגבשותה של החלופה השלטונית, החלופה הערכית וחלופת הדרך לממשלה הכושלת והרעה של בנימין נתניהו". ימים אחדים לאחר מכן, בתחילת אפריל, אחרי בחירתו, פתח מופז לראשונה את ישיבת סיעת קדימה כיושב ראש והכריז שוב: "אנחנו יוצאים לדרך חדשה ומשותפת מאוחדים. הפריימריז מאחורינו והבחירות הכלליות לפנינו. נהיה ממוקדים לקראת הבחירות על מנת להחליף את ממשלת נתניהו".

בנימין נתניהו ושאול מופז בוועדת החוץ והביטחון, ינואר 2011. מגד גוזני
נתניהו כבר לא "שקרן"?/מגד גוזני

ואם לא די בכך, לפני שבוע בלבד, אמר מופז בכנס ראשי רשויות של קדימה את הדברים הבאים: "כישלונו של נתניהו בשלוש השנים האחרונות מהדהד. לנתניהו אין תשובות לאתגרים בפניה ניצבת מדינת ישראל. הוא רוצה להקדים את הבחירות בגלל שהוא איבד את בסיס הלגיטימציה להנהיג את מדינת ישראל. הוא רוצה להקדים את הבחירות בגלל חוסר יכולתו להוביל לשינוי הדרוש לטובת אזרחי ישראל". מופז אף הגדיל ועקץ את קודמתו ציפי לבני, והזכיר את הקמפיין שלה לבחירות ב-2009. "המאבק בבחירות הקרובות יהיה בין קדימה לבין הליכוד. ביני לבין נתניהו. זו תהיה הדילמה של אזרחי ישראל. קדימה היא האלטרנטיבה השלטונית היחידה לממשלה הנוכחית. בכל המפלגות האחרות, גם בישראל ביתנו וגם בעבודה אין מועמדים לראשות הממשלה", אמר.

מופז שעות לפני ה"חתונה": "אסור להמר על מנהיגים כושלים"

ואם לא די גם בזאת, רק אתמול, שעות אחדות לפני ההסכם המדובר עם נתניהו התבטא נגדו מופז וטען שהוא תלוש מהמציאות. במסיבת עיתונאים שערך בכנסת לקראת ההצבעה, שנראתה כוודאית, על פיזור הכנסת אמר כי "בישראל האמיתית רוב האזרחים מתקשים לסגור את החודש. בישראל האמיתית הישראלים קורסים תחת עול המשכנתא, הרפואה הציבורית קורסת. נתניהו - אתה לא חי בישראל", והוסיף, "אסור לישראל להמר על עתידה וגורלה ועל מנהיגים כושלים או חסרי ניסיון ועל מפלגות כאילו. השאלה היא מי יכול. הפורום הזה בראשותי יכול לעשות זאת".

מופז חתם את דבריו אתמול ואמר: "היום עומדים על סדר יומה של ישראל ארבעה נושאים קיומיים, כולם נותרו ללא פתרון תחת הממשלה הנוכחית, בכל הנושאים הללו יש רוב ברור ומוצק בבית הזה מי שטובת המדינה ואזרחיה יקרה לליבו, צריך היה להעדיף אותם על פני קומבינות מפלגתיות". ההמשך, כאמור, ידוע.

ואולי דווקא היה מי שכן חזה את המהלך. הוא לא היה מהליכוד, לא מקדימה וגם לא מהעבודה. ח"כ ישראל חסון מישראל ביתנו השיב בביטחון לשאלה אם פניו של מופז לקואליציה דקות אחדות לפני הפריימריז בקדימה. כשנשאל אם ייתכן תרחיש כזה השיב חסון: "בוודאי".

ח"כ ישראל חסון הנביא?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully