וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במקום חוק טל: מכסות קבועות לחרדים, גם ערבים יגויסו

פנחס וולף

22.2.2012 / 9:38

על פי הצעת החוק שתגיש "ישראל ביתנו", תיקבע מכסה קבועה של מקבלי פטור משירות שתחול על חרדים אך גם על סטודנטים, אמנים וספורטאים מצטיינים.

יממה לאחר שבג"ץ הודיע כי לא ניתן להאריך את תוקפו של "חוק טל" הפוטר חרדים מגיוס לצה"ל, מציגה "ישראל ביתנו" הצעה חלופית. על פי הצעת החוק שיגיש ח"כ דוד רותם, ושיתמכו בה כל חברי סיעתו, תוגדר מכסה קבועה של מקבלי פטור בחוק, והיא תחול על חרדים, סטודנטים באקדמיה, ספורטאים ואמנים מצטיינים".

רותם אמר הבוקר (רביעי) לוואלה! חדשות כי "גם מי שעושה דוקטורט לפיזיקה לימודיו אומנותו. זו הצעת חוק שאנחנו עובדים עליה מספר שבועות. יהיה מספר הגיוני של מקבלי פטור שיביא את השוויון בנשיאה בנטל לכלל האזרחים כולל מוסלמים. כל חברי הכנסת שמברכים על החלטת בית המשפט צריכים לזכור ששוויון זה גם שוויון מלא לאוכלוסייה הערבית כפי שדרשה ישראל ביתנו במערכת הבחירות האחרונה ובזאת שקדמה לה. לא יהיה פטור לאף אחד. אין ספק שכל המברכים צריכים לברך גם על שירות אזרחי לערבים. עוד לפני בג"ץ ליברמן הודיע כי החוק לא יוארך אפילו ביום אחד ולכן התחלנו לעבוד עליו".

רותם הוסיף כי "צריך שהחוק יהיה בהסכמה רחבה. הניסיון הציני של קדימה להעביר היום חוקים פופוליסטיים בלי לעשות ניסיון לפתור את הבעיה רק יגרום נזק משום שזה יעכב הבאת חוקים דומים בחצי שנה (על פי החוק – פ.ו)". רותם גם קרא אתמול בעמוד הפייסבוק שלו לאזרחים להעביר לו רעיונות להצעות חוק בעניין.

על דברים אלה הגיב ח"כ יואל חסון (קדימה), יוזם הצעת חוק "גיוס שווה לכולם" שתידון היום בכנסת, כי "אני מודיע כאן ועכשיו שאני מוותר על כל קרדיט, ומוכן לתת את הקרדיט לח"כ רותם בתנאי שנוכל לקדם באמת הצעות חוק שיביאו לשוויון בנטל. הצעת החוק שלי הוגשה הרבה לפני החלטת בג"ץ - זו דרכי וזו אמונתי". הוא הוסיף כי "אני מצפה שח"כ רותם יסייע להעביר היום בקריאה טרומית את הצעת החוק. בוועדה אותה הוא מנהל ניתן יהיה לקדם גם את הרעיונות שלו. הצעות החוק של היום זו ההזדמנות להתחיל את השינויים".

מחאת המילואימניקים על חוק טל, ינואר 2012. מגד גוזני
"יהיה מספר הגיוני של מקבלי פטור שיביא את השוויון בנשיאה בנטל לכלל האזרחים כולל מוסלמים". הפגנה נגד חוק טל/מגד גוזני

הרכב מורחב של תשעה שופטי בג"ץ קיבל אתמול את העתירות נגד החוק דחיית שירות לתלמידי ישיבות שתורתם אומנותם, הידוע בכינויו "חוק טל". השופטים קבעו שהחוק במתכונתו הנוכחית לא יוארך לאחר סיום המועד הנוכחי באוגוסט הקרוב. את העתירות נגד החוק הגישו עו"ד יהודה רסלר, התנועה לאיכות השלטון, איתי בן חורין וחברי כנסת לשעבר.

בעקבות ההחלטה, הדיונים שהחלו לפני שלושה שבועות במליאת הכנסת בנושא אישור הארכת הוראת השעה ייפסקו לחלוטין. בשבועות הקרובים אמור היה הדיון לעבור לאחת מוועדות הכנסת שתיתן את המלצתה לאישור סופי של המליאה, אולם בעקבות החלטת בג"ץ - שהפרשנות הניתנת לה בכנסת היא שכלל לא ניתן להאריך את הוראת השעה גם לא בנוסח אחר - הדיונים ייפסקו לחלוטין ועל הממשלה יהיה בתוך חצי שנה לנסח חוק חדש ולאשר אותו בשלוש קריאות בדומה חוק רגיל.

גם ישיבות ההסדר בסכנה?

יושבת ראש מרצ, ח"כ זהבה גלאון, התייחסה אף היא הבוקר לביטול "חוק טל", ואמרה כי מפלגתה תביא להצבעה חוק שיסדיר שירות שווה לכולם, צבאי ואזרחי, שיחול על חרדים, ובכלל זה גם על תלמידי ישיבות ההסדר שנהנים משירות מקוצר של 16 חודשים. "גם ההסדר הזה מפלה לרעה את הציבור החילוני ולימודי גמרא אינם חשובים יותר מלימודי פיזיקה או ספרות", אמרה גלאון.

חבר הכנסת ניסים זאב (ש"ס) אמר הבוקר לוואלה! חדשות כי "הבעיה היא שלא מבינים מה חוק טל בא לעשות. הוא בא להסדיר את המציאות הקיימת בחקיקה בגלל עתירה לבג"ץ בסוף שנות ה-90'. מטרתו של חוק טל היא לא לפתוח מסלולים לצבא, אלא במקביל היו אמורים להיפתח מסלולים לבני ישיבות. זו לא סוגיה משפטית, אלא סוגיה פרופר של כנסת וממשלה. בית המשפט טעה. מדובר כאן באקטיביזם שיפוטי. אני לא יודע מדוע הוא לא יכול היה להעביר את הסוגיה למגרש של הכנסת. לבוא ולבטל ולומר שזה לא חוקתי זו התערבות במרקם החברתי הכי עדין. חוק טל לא נכשל, יישומו החל בעצם רק ב-2008. עד אז משרדי הממשלה לא נקטו שום פעולה ממשית ליישום החוק. ברגע שמנהלת השירות האזרחי והלאומי קמה אנחנו יכולים לראות את הגרף שעולה מדי שנה. ב-2008 דיברו על 200 אברכים שיגויסו, במציאות זה היה הרבה יותר. עד 2012 2,500 שירתו בפועל ו-4,500 היו בוגרי צבא. ביניש ממשיכה את דרכו של ברק, אני לא יודע אם היא מבינה את הציבור החרדי".

עוד באותו נושא
בג"ץ קיבל העתירות: "חוק טל" לא יוארך אחרי אוגוסט
פרשנות: בג"ץ חוק טל - אקורד הסיום של הנשיאה ביניש
נתניהו על חוק טל: "נגבש חוק חדש"; חרדים: "נמשיך ללמוד"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully