וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תוך 6 שנים: רכבת תיסע מתל אביב לאילת בשעתיים"

טל שלו

29.1.2012 / 1:03

בישיבת הממשלה הבוקר ידונו השרים בתוכנית, שכנראה תבוצע בידי חברות סיניות, ועלותה מוערכת בכעשרה מיליארד שקלים, כשברקע משרד האוצר טוען: התכנית לא תואמת את חוק המכרזים

הממשלה צפויה לדון היום (ראשון) בהצעת החלטה להקמת קו רכבת שיחבר בין אילת למרכז הארץ ויוביל נוסעים ומשאות. לפי ההערכה, הפרויקט יבוצע על ידי חברות סיניות המתמחות בפרויקטים מסילתיים, תוך שש שנים, ובמקביל, ישראל מקיימת מגעים מול השלטונות בסין להקמת רכבת שתעביר מכולות מאסיה לאירופה.

ראש הממשלה, שמנסה לשדר עסקים כרגיל למרות הטלטלה בלשכתו עקב פרשת נתן אשל, הצהיר מספר פעמים בשבועות האחרונים על חשיבות הפרויקט, אותו הגדיר "מהפכה בתחום התחבורה בישראל". בתחילת החודש אף הורה נתניהו למשרד התחבורה לזרז את הפרויקט ולקצר את משך הנסיעה המתוכנן מתל אביב לאילת משעתיים וחצי לשעתיים – וזאת במהירות 300 קמ"ש.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר התחבורה ישראל כץ בפתיחה החגיגית של הנתיב המהיר, ינואר 2011. אורי לנץ
"לא לקרב את הפריפריה, אלא לבטל אותה כליל". יוזמי התכנית, שר התחבורה ישראל כץ וראש הממשלה בנימין נתניהו/אורי לנץ

בשבוע שעבר, בכנס פעילי ליכוד, הוא הציג את חזונו: "חיברנו בחזרה את מדינת ישראל, כאשר החזון פשוט מאוד - מקריית שמונה ועד אילת בלי רמזור אחד. לא לקרב את הפריפריה, אלא לבטל אותה כליל". בנאום שנשא בכנסת בשבוע שעבר הסביר כי מסילת הברזל תשמש גם להעברת מכולות מאסיה לאירופה, בשיתוף עם שלטונות סין. "אנחנו רוצים ליצור אינטרס אסטרטגי של המעצמות העולות במדינת ישראל, והגיע הזמן שנשתמש במיקום הגיאופוליטי שלנו, כך שיתחיל לעבוד לטובתנו. המיקום שלנו עבד בימי קדם, הגיע הזמן שיעבוד גם בזמן החדש", אמר נתניהו.

לפי התוכנית שתוצג היום לממשלה, בתוואי המסילה יפעלו שתי רכבות נוסעים: רכבת אקספרס שתעבור דרך תחנת הרכבת בבאר שבע ורכבת נוספת שתעבור דרך שמונה תחנות חדשות שיוקמו לאורך התוואי, סמוך ליישובים חצבה, יהל, יטבתה, תמנע ועוד. הצעת ההחלטה, המשותפת לראש הממשלה ולשר התחבורה ישראל כץ, מטילה על מנכ"ל משרד ראש הממשלה לעמוד בראש צוות היגוי שיבחן מהי התכנית המועדפת מבין שלוש חלופות אפשריות לביצוע הקו לאילת: הקמת המסילה על בסיס הסכם בין ממשלות ישראל וסין, הקמת המיזם בשיתוף הסקטור הפרטי או מימון מתקציב המדינה.

עוד על פי הצעת ההחלטה, בשלב הראשוני יוקצו 150 מיליון שקלים לתכנון וקידום הפרויקט, שעלותו הכוללת הוערכה בעבר בכ-8.6 מיליארד שקלים. צוות ההיגוי, שיגיש לאישור הממשלה תוך 90 יום את החלופה המועדפת, יידרש גם לעדכן את אומדן העלויות, שצפויות להגיע לפי ההערכה לכ-10 מיליארד שקלים. היועץ המשפטי של משרד האוצר, עם זאת, צירף חוות דעת המתנגדת לתוכנית בטענה כי החלופות ואופן בחירתן אינן תואמות את חוק המכרזים.

עוד על הפרק: שורת המלצות מדו"ח טרכטנברג

במקביל, הממשלה צפויה לאשר שורת הצעות החלטה הנוגעות לדו"ח טרכטנברג לבחינת יוקר המחייה, הכוללות בין היתר המלצות בנושא תעסוקה, הנוגעות לשיפור הפיקוח על העסקת עובדי קבלן, הגברת האכיפה בתחום דיני העבודה, הסדרת ההעסקה של עובדים זרים במשק, וכן שילוב מיעוטים, בעלי מוגבלויות ואמהות חד הוריות בתעסוקה. בין היתר, יוקצו 75-100 מיליון שקלים בשנה לשילוב אמהות חד הוריות בשוק העבודה, וכן יוקמו מרכזי הכוונה תעסוקתית למיעוטים. עם זאת, בימים האחרונים נמתחה ביקורת על כך שדווקא המלצות טרכטנברג בתחום תעסוקת החרדים נעלמו לגמרי מההצעה שתובא היום לאישור הממשלה.

השרים ידונו גם בהצעת החלטה המאמצת את המלצות נוספות של דו"ח טרכטנברג, ובראשן הרחבת הייבוא שאינו מצריך את אישור מכון התקנים - הצעה שמחלישה את מכון התקנים הישראלי ומשפיעה מאוד על הרחבת הייבוא הישראלי. בשל כך, ההצעה עשויה לעורר התנגדות של ההסתדרות, מחשש לכך שהדבר יביא לפיטורי עובדים במכון התקנים.

לקריאה נוספת
הדיווח הראשוני על התכנית: "הסינים יבנו את קו הרכבת לאילת"
נתניהו לפני שנה: "קו רכבת לאילת - תעודת ביטוח"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully