וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המסמכים יחשפו: מה עבר על אביו של פרס באושוויץ?

טל שלו

27.1.2012 / 4:30

לרגל יום השואה הבינלאומי הועלתה דרישה לשחרר מידע המתעד את שירותו של יצחק פרסקי, אביו של הנשיא פרס, בצבא הבריטי בתקופת השואה. "הנשיא מקווה להיחשף לסיפור הגבורה"

לרגל יום הזיכרון הבינלאומי לקרבנות השואה, שחל היום (שישי), דורשים חברי פרלמנט בכירים בבריטניה לשחרר את התיקים והארכיונים המתעדים את שירותו של יצחק פרסקי, אביו של נשיא המדינה, שמעון פרס, בצבא הבריטי. בימים האחרונים קראו כמה חברי פרלמנט למשרד ההגנה והארכיון הלאומי הבריטי לפרסם את המידע אודות פרסקי, ובמיוחד את הפרטים מהתקופה בה שירת במחנה שבויי המלחמה הבריטים באושוויץ, E715, בתקווה שהמידע בתיקים יחשוף פרטים חדשים על גבורתם של אסירים בריטים שהיו במחנה העבודה, ולהוקיר את תרומתו של פרסקי.

אביו של הנשיא, יצחק פרסקי, היה סוחר עצים בעיירה וישנייבה שבגבול פולין-בלארוס, עד עליית המשפחה לארץ ב-1934. בתחילת מלחמת העולם השנייה, עזב פרסקי את משפחתו בארץ ישראל והתנדב לשורות הצבא הבריטי, שם שירת כמהנדס ביחידת החפרים ביוון, ונפל בשבי הגרמנים. במהלך השבי חבר פרסקי לקבוצת שבויי מלחמה בריטים, בראשות קצין אנגלי בשם צ'ארלס קאוורד, שנודע בשם "הרוזן מאושוויץ", לאחר שסייע בהצלת אסירים יהודים מאושוויץ, בהם גם פרסקי עצמו.

קאוורד, שהשתמש בשליטתו הטובה בגרמנית מונה לקצין קישור של הצלב האדום, והוא ניצל את תפקידו כדי לסייע לעצורים יהודים, בין היתר על ידי אספקת מזון לעצירים יהודים, וסיוע בהשגת חומר נפץ לפיצוץ המשרפות ותאי הגזים. כמו כן, כתב עשרות מסרים מוצפנים ללונדון, בהם דיווח על מצבם של 1400 שבויי המלחמה הבריטים אך גם תיאר את ההשמדה השיטתית של היהודים במחנה. סיפורו של קאוורד, ששמר על קשר עם משפחת פרס עד מותו ב-1976, תועד בספר ואף עובד לסרט תחת הכותרת "הסיסמה היא הגבורה". ב-1963 הוענק לו אות חסיד אומות עולם וניטע עץ לזכרו ביד ושם.

פרס עצמו, כך אמרו היום בבית הנשיא, נרגש מאוד מהיוזמה הבריטית, והוא "מקווה שבקרוב יוכל לראות מסמכים שישפכו אור על סיפור הגבורה של אביו".

"משרד ההגנה והארכיון הלאומי צריכים לשחרר את כל המידע שיש לו על יצחק פרסקי ושבויי מלחמה בריטים נוספים באושוויץ", אמר חבר הפרלמנט מטעם מפלגת השמרנים, אדם הולווי, לעיתון "ג'ואיש כרוניקל", המקדם את היוזמה. "האנשים האלה שירתו את אדמתנו ועלינו להוקיר להם תודה מלאה על גבורתם". לדרישה לפרסום החומר, שכעת צפוי להיות מותר לפרסום רק ב-2020, הצטרפו בכירים נוספים, בהם גם דובר מפלגת הלייבור לענייני ביטחון, ג'ים מרפי, המתעתדים להיפגש עם שר ההגנה הבריטי, פיליפ האמונד, בנושא, בתקווה שהמסמכים ישפכו אור על תרומתם הגדולה של קאוורד וחבריו, שלא עמדו מנגד הזוועות הנאציות, אלא סייעו בפועל להצלת יהודים, ובמקרה של פרסקי, שמרו על זהותו היהודית בסוד ובכך סייעו בהצלתו מהשמדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully