וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט: "ישראל מתקרבת למציאות של דרום אפריקה"

בנאום בכנס המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון, תקף ראש הממשלה לשעבר את ההתנהלות המדינית של ישראל: "לא מוכנה לקבל החלטות". על מלחמת לבנון השנייה: "לא כישלון"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יותם בן-דוד)

ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, נאם הערב (שלישי) בכנס המכון לחקר תקשורת המזרח התיכון, ומתח ביקורת חריפה על ההתנהלות המדינית בישראל. "אם יש משהו שמסמל את המציאות של היום הוא העובדה שאנחנו איננו מוכנים לקבל החלטות", אמר אולמרט. "הדילמה העיקרית נוסחה על ידי המלך עבדאללה בצורה שאין מדויקת ממנה. הוא לקח לדעתי סיכון לא מבוטל בכך שהחליט לארח - למרות שאני חושב ואולי גם קצת יודע שיש לא מעט בליבו על ההתנהלות הנוכחית של מדינת ישראל - ולקח על עצמו ליזום מפגשים שאולי יולידו תהליך של משא ומתן רציני בינינו לבין הפלסטינים. הוא אמר שבקרוב מאוד מאוד מדינת ישראל תתמודד עם דילמה: או לפעול ברצינות, לא בשיגור סיסמאות שחוקות שכבר קשה לחזור ולשמוע אותן במשך כמעט 20 שנה אלא במעשים שיביאו ליישום פתרון שתי המדינות - או שאנחנו נתמודד במציאות של דרום אפריקה. אין מצב ביניים. ואם היו שואלים אותי היום למה אנחנו יותר קרובים, הייתי נאלץ לענות שאנחנו יותר קרובים למציאות של דרום אפריקה".

"כבר ב-2003 אמרתי שאם לא ננקוט בצעדים, גם חד-צדדיים, כולל בירושלים, אנחנו במהרה ניאלץ להתמודד עם מציאות של דרום אפריקה ובמציאות הזאות אין סיכוי שננצח, אנחנו נפסיד. לא רק בדעת הקהל הבינלאומית הכל-כך חיונית לישראל, אלא גם בדעת הקהל היהודית בעולם שמוכנה לקבל הסברים, אבל היא לא תיתן את ידה למציאות בפועל שבה ישראל תצטייר כמדינה שבה חי מיעוט של מיליונים שלא יכול לקיים זכויות המגיעות לו. אנחנו מתקדמים לעבר מציאות כזו בקצב שמאיים על אופיה וזהותה של מדינת ישראל".

ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט מעיד במשפטו, מאי 2011. עומר מירון
"אני משוכנע היום כמו ב-2006, כשנפגשתי לראשונה עם אבו מאזן - שההסכם בינינו לבין הפלסטינים הוא בראש ובראשונה אינטרס ישראלי". אולמרט/עומר מירון

אולמרט התייחס בדבריו לחשיבות התהליך המדיני בין ישראל והפלסטינים, באומרו כי "אני משוכנע היום כמו ב-2006, כשנפגשתי לראשונה עם אבו מאזן - שההסכם בינינו לבין הפלסטינים, גם במחיר ויתור שחורג מעל ומעבר למה שנראה היה שהוא הדבר הנכון, הוא בראש ובראשונה אינטרס ישראלי. לפלסטינים יש זמן, לנו – אין זמן. ההרגשה שלי, ואולי גם הידיעה שלי היא שאנחנו ממשיכים לבזבז את ההזדמנות גם בימים אלה: ברטוריקה שחוקה, בניסיונות התחמקות ועקיפה ובחיפוש דרכים שנוכל לומר בהן אתם רואים שאין לנו פרטנר - במקום להבין שהפרטנר הנוכחי הוא הטוב ביותר שיהיה לנו בקרב הפלסטינים עוד שנים רבות. הוא לא חובב ציון, שלא תהיה אי הבנה. אני אומר את זה מתוך כאב – אנחנו בימים אלה מפספסים את הסיכוי לנהל שיח רציני עם מנהיגות שרוצה לעשות שלום עם ישראל. הגענו לעמדה שאנחנו לא עושים שום דבר ממשי כדי לקדם את השלום, ולמצב שבו העולם לא רוצה להיפגש עם הנציגים הרשמיים שלנו משום שהם לא מאמינים להם שהם רוצים לקדם תהליך של ממש".

"ישראל נכנעת לנוער הגבעות"

בדבריו עלו גם הסיכומים שאיתם הגיע עם אבו מאזן, והוא פירט את שעמד אז על הפרק, לטענתו. "עומדת על סדר היום הצעה שאם היא תוחזר לסדר היום – היא תהיה הסכם השלום וזו ההצעה שאני הגשתי", אמר. "היא מבוססת על גבולות 67, על כך שהחלקים הלא יהודיים של ירושלים יהיו חלק מהריבונות הפלסטינית, והאזורים של האגן הקדוש ינוהלו על ידי נאמנות בינלאומית שישראל תהיה חלק ממנה, על כך שאלף איש לשנה למשך חמש שנים יוכלו להגיע לישראל על בסיס הומניטרי אינדיבידואלי, על הסדרי ביטחון שסוכמו עם ארצות הברית בידיעה והסכמת הפלסטינים, כולל התחייבות פלסטינית שהמדינה שלהם תהיה ללא צבא. אבו מאזן מעולם לא אמר לא להצעה הזו".

ראש הממשלה לשעבר התייחס גם להישגי מלחמת לבנון השנייה, באומרו כי "אנחנו כבר גילינו שיש לנו הרבה יותר יכולת להתמודד עם טרור כשאנחנו נלחמים מתוך גבולות שהעולם מכיר בהם כגבולות לגיטימיים. כך היה בצפון כשהותקפנו והגנבו בתקיפות רבה ושינינו את המציאות בצפון. יש מי שממשיך עם המנטרה שזה היה כישלון, אני מקווה שלכל סכסוך יהיו תוצאות כמו שהשגנו בצפון – שש שנים עברו וירייה אחת לא ירה החיזבאללה לעבר ישראל. מעמד חיזבאללה והמצב בלבנון השתנו. שש שנים יש פריחה בצפון כמו שלא היה מעולם - בגלל הנחישות שלנו והנכונות שלנו לגייס את העולם כולו מאחורי ישראל כשהיא תוקפת וגורמת למיליון איש לאבד את בתיהם". הוא הוסיף כי הידברות כזאת עם מנהיגי העולם לא תיתכן "כשיוצרים רושם שאנחנו מוכנים להיכנע לכמה חברי כנסת מהימין הקיצוני וכמה נערי גבעות שמבזים את החוק ישראלי – ונכנעים להם!".

לקריאה נוספת
אולמרט על העימות עם אירופה: "מרקל היא אויב?"
אבו מאזן: אולמרט הבטיח לשחרר יותר אסירים אחרי עסקת שליט
אבו מאזן רומז: אולמרט הופל כי היינו קרובים להסכם

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully