וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"חוק האזרחות" נותר על כנו: "רוח טובה נושבת בעליון"

פנחס וולף

12.1.2012 / 9:00

בימין בירכו על ההחלטה של בג"ץ לדחות את הערעור נגד החוק שמונע מאזרחי המדינה לחיות עם בני זוג פלסטינים בישראל. מנגד, בשמאל הביעו תרעומת: "העליון הצטרף לגל הגזעני"

ההחלטה שקיבל אמש (רביעי) הרכב מורחב של 11 שופטי בג"ץ לדחות את העתירה נגד "חוק האזרחות", הקובע כי פלסטינים שהתחתנו עם ערבים-ישראלים לא יקבלו אזרחות ישראלית, למעט מקרים בהם מדובר בפלסטיני שהוא או בני משפחתו שיתפו פעולה עם ישראל, התקבלה בימין בסיפוק. יו"ר ועדת החוקה של הכנסת, ח"כ דוד רותם (ישראל ביתנו) אמר הבוקר כי "זוהי רוח טובה שנושבת מבית המשפט העליון. תמוה שכל מגני בית המשפט מוצאים לנכון לצאת במתקפה חריפה על שופטיו רק משום שפסק הדין איננו מוצא חן בעיניהם כאשר הוא מגן על מדינת ישראל".

גם שר החינוך גדעון סער התייחס בתגובתו לפסיקת בג"ץ להתקפות שנשמעו משמאל נגד בית המשפט העליון. לדברי סער, ההתקפות הן "חמורות". שר החינוך הוסיף כי "בפרט מקומם הניסיון לייחס השפעה פוליטית להכרעת בית המשפט כל אימת שהוא לא פועל כפי שמצפה ממנו השמאל הקיצוני כערכאת ערעור קבועה להפיכת ההכרעות הדמוקרטיות של הממשלה והכנסת. כיבוד שלטון החוק והכרעות שיפוטיות אינם רק כאשר ההכרעות תואמות את השקפת עולמך". ראש חטיבת מנהיגות יהודית בליכוד, משה פייגלין, אמר בתגובה לפסיקה כי "מגיע לישראל בג"ץ מהעם ולא מהאו"ם. יש להשלים את 'חוק השימוע' בכדי להבטיח את המשך מגמה זו".

מנגד, בשמאל נשמעו כאמור תגובות זועמות בעקבות הפסיקה שקבעה כי "חוק האזרחות" יישאר על כנו. יו"ר חד"ש, ח"כ מוחמד ברכה, אמר כי "החלטת הרוב בבג"ץ בעניין 'חוק האזרחות' הינה ביטוי להצטרפות הערכאה המשפטית העליונה בישראל לגל הגזעני והאנטי-ערבי השוטף את הארץ. נימוקיהם של שופטי הרוב כגון: מרשם להתאבדות, מדינה עוינת, ביטחון המדינה וכו', הם נימוקיהם של רותם ודנון ובן ארי ושאר חובשי הספסלים האחרונים בכנסת. ההחלטה של בג"ץ מורידה למעשה את המסך על אחרון המוסדות בישראל שאפשר לצפות מהן לסעד של הגינות כלשהי. פניו של בג"ץ הופכים כפניו של האספסוף שהשתלט על הכנסת ועל המדינה ואשר גובה 'תג מחיר' מהאזרחים הערביים".

ח"כ אחמד טיבי הצטרף לביקורת נגד בית המשפט ואמר כי מדובר ב"הפניית עורף מתמשכת של בית המשפט העליון לזכויות היסוד של המיעוט הערבי והמשך מתן גושפנקה של בג"ץ להתעמרות השלטון הן בפלסטינים אזרחי ישראל והן בפלסטינים מעבר לקו הירוק". טיבי הוסיף כי "החלטה זו היא אות קין מוסרי על מצחה של מערכת המשפט הישראלית ונראה כי בג"ץ הבין את האיתותים של שלטון הימין ונכנע להם כניעה מבישה. אני רוחש כבוד לדעת חמשת שופטי המיעוט".

"תש כוחו של בג"ץ מלהיאבק בגזענות"

ח"כ זהבה גלאון (מרצ) אמרה כי "תש כוחו של בג"ץ מלהיאבק בגזענות. ההחלטה לבטל את העתירות היא תוצאה של הקמפיין להחלשת בית המשפט העליון". גלאון הצרה על כך ש"בג"ץ לא מחק את אחד הכתמים המבישים בספר החוקים הישראליים, שפוגע פגיעה אנושה בזכות היסוד לחיי משפחה ולשוויון" וטענה כי בכך נתן בג"ץ לגיטימציה ל"מגבלות דרקוניות על חופש הנישואין של אזרחי ישראל".

האגודה לזכויות האזרח אמרה כי "זהו יום שחור להגנה על זכויות האדם ולבית המשפט העליון". עוד נמסר מהאגודה כי "בג"ץ נכשל כישלון חרוץ בהגנה על זכויות אדם בסיסיות מפני כוחו העריץ של הרוב בכנסת".

ההחלטה אמש בבג"ץ התקבלה ברוב של שישה שופטים תומכים מול חמישה שופטים מתנגדים. שופטי הרוב – המיועד לכס נשיאות בית המשפט העליון השופט אשר גרוניס, אליעזר ריבלין, מרים נאור, אליקים רובינשטיין, חנן מלצר וניל הנדל, סברו אמנם כי ישנה זכות חוקתית לחיי משפחה, הנגזרת מן הזכות לכבוד האדם, אך קבעו כי אין חובה לממש את הזכות הזאת בישראל. עוד קבעו שופטי הרוב, כי גם אם ישנה פגיעה בזכות לשוויון, הרי שהיא מידתית.

מנגד, שופטי המיעוט – נשיאת בית המשפט העליון דורית ביניש, אדמונד לוי, עדנה ארבל, סלים ג'ובראן ואסתר חיות - סברו כי הזכות החוקתית לחיי משפחה של בן הזוג הישראלי משתרעת גם על מימושה של הזכות והקמת משפחה בישראל, וכי הפגיעה בזכות אינה עומדת בתנאי פסקת ההגבלה. כמו כן סברו שופטי המיעוט כי נפגעת הזכות החוקתית לשוויון נוכח העובדה שההגבלות המוטלות מכוח החוק על איחוד המשפחות חלות, ברובן המכריע, רק על אזרחי ישראל הערבים.



עוד בנושא:

פסיקת בג"ץ: פלסטיני נשוי לישראלית לא יזכה לאזרחות
מטעמי ביטחון: יוארך תוקף חוק איסור איחוד משפחות

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully