וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק המסתננים אושר בכנסת בקריאה שנייה ושלישית

פנחס וולף

10.1.2012 / 1:09

לאחר דיון לילי, אישרה הכנסת את החוק המתיר להחזיק מסתננים במשמורת מעל שלוש שנים, ללא הרשעה וללא גזר דין. ח"כ גילאון: "חלק משרשרת החוקים הגזעניים העוברת במשכן"

מליאת הכנסת אישרה הלילה (שלישי) ברוב גדול של 37 מול 8 את "חוק המסתננים" בקריאה השניה והשלישית. על פי החוק, ניתן יהיה להחזיק מסתננים במשמורת לתקופות ממושכות, אף לתקופה של מעבר לשלוש שנים. אמש, עוד שקלה הממשלה לדחות את הדיון במספר ימים, בעקבות בקשה של שר הפנים יו"ר ש"ס, אלי ישי, לשנות את אחד הסעיפים בחוק. ישי דרש להחמיר את הצעת החוק ולהחזיר את הנוסח המקורי לפיו ייאסר לגרש מסתנן חזרה לארצו רק אם קיימת סכנה לחייו, בניגוד לנוסח שהוצע מלכתחילה, לפיו ייאסר על גירוש המסתנן גם אם קיימת סכנה לחירותו. לאחר דין ודברים הממשלה קיבלה את הצעתו, והתאפשר להביא את הנושא להצבעה, בה השתתף גם ראש הממשלה.

מדובר בחוק שהוא חלק מתוכנית כוללת שגיבש ראש הממשלה לטיפול במסתננים. לפני שנה הטילה הממשלה על שר המשפטים, יעקב נאמן, שר הפנים, ח"כ אלי ישי והשר לביטחון פנים, ח"כ יצחק אהרונוביץ', לנסח את הצעת החוק. אז גם נתניהו הוביל להחלטה על הקמת הגדר ומתקני השהייה.

מסתננים מסודן יחד עם חיילי צה"ל לאחר שחצו את הגבול ממצרים לישראל. Ariel Schalit, AP
"הממשלה מנסה לברוח מאחריות על המצוקות החברתיות באמצעות הסתה נגד הזרים"/AP, Ariel Schalit

לפני מספר שבועות, היועץ המשפטי של הכנסת, איל ינון, תקף בחריפות את הצעת החוק וטען כי היא "חריגה על-פי כל קנה מידה". במהלך דיון על ההצעה בהכנה לקריאה שניה ושלישית בוועדת הפנים, אמר ינון כי "אין מחלוקת שתופעת ההסתננות מגבולה הדרומי של ישראל, המכונה בפי ראש הממשלה ורבים אחרים 'מכת מדינה', מחייבת טיפול מערכתי מקיף והולם. השאלה, כמובן, מתמקדת באופי הפתרונות המוצעים".

ינון פירט את הבעיות הגלומות בעיניו בהצעת החוק: "עיקרו של ההסדר שהממשלה מציעה הוא בקביעת הוראת שעה שתוקפה שלוש שנים, לפיה תינתן סמכות לרשויות המדינה להחזיק מסתנן במשמורת לתקופה ארוכה שאינה קצובה במפורש בחוק במסגרת הליך מנהלי, ומבלי שהמסתנן הורשע בדין ונגזר עליו עונש מאסר". הוא הסביר כי "הוראה כזו הינה חריגה ביותר, שכן במדינת ישראל אין כיום אפשרות משפטית להחזיק אדם במשמורת לאורך שנים ולשלול את חירותו, מבלי שהועמד לדין והוכחה אשמתו בהליך שיפוטי, למעט במקרים חריגים המכונים 'מעצרים מנהליים' המוגבלים בזמן, שבהם יש צורך בראיות הנוגעות למסוכנות של אותו אדם ושעליהם יש פיקוח שיפוטי הדוק".

"חוק דרקוני ובלתי מוסרי"

גם בצד השמאלי של המערכת הפוליטית נמתחה ביקורת נוקבת על החוק. במהלך נאום בן 100 דקות, אמר חבר הכנסת דב חנין (חד"ש) כי, "החוק הוא מסוכן, בלתי מוסרי, בלתי חוקתי, עומד בניגוד לחוק יסוד כבוד האדם וחירותו וכן סותר את התחייבויותיה הבינלאומיות של ישראל". חנין הביע הזדהות עם המצוקות הקשות של תושבי שכונות הדרום של ת"א ובעיירות הנוספות בהן מרוכזים מבקשי המקלט מאפריקה, אך טען כי "הסיבה לבעיות הקשות בשכונות הללו היא מדיניות ממשלתית אטומה ומנוכרת המלווה לעיתים גם באטימות של העירייה". הוא תקף את הממשלה, שלטענתו "מנסה לברוח מאחריות על המצוקות החברתיות באמצעות הסתה נגד הזרים, באותו סגנון שאפיין את האנטישמים ברוסיה בתחילת המאה: 'הכו ביהודים והצילו את רוסיה'. לא המסכנים מאפריקה הם אויבי שכונות הדרום, אלא המדיניות הממשלתית המקפחת והאנטי חברתית".

גם שני המועמדים לראשות מרצ הגיבו על אישור החוק. "הקמת מכלאות ענק ומעצר המוני אינם תחליף לקביעת מדיניות הגירה בישראל. עלינו לקבל את מבקשי המקלט כפליטים בהתאם לאמנות הבין לאומיות", אמר יו"ר סיעת מרצ, חבר הכנסת אילן גילאון, "ממשלת נתניהו וליברמן סימנה את ארגוני הסיוע לפליטים ומבקשת להטיל עונשים לא פרופורציונאליים על המושיטים להם עזרה. החוק הופך כ- 45 אלף מבקשי מקלט למסתננים לכל דבר. זהו חוק לא מידתי ולא הומני, שהינו חלק משרשרת החוקים הגזעניים העוברת במשכן".

ואילו ח"כ זהבה גלאון אמרה כי, "זו הצעה דרקונית ובלתי מוסרית, שאינה מבחינה בין מסתננים לפליטים, ובין מבקשי מקלט למהגרי עבודה. למדינה עומדת הזכות לשמור על גבולותיה ולפקח על הבאים בשעריה, וכבר היום יש בידה די כלים מגוונים להתמודד עם מסתננים, אך במקום לגבש מדיניות מקלט מסודרת, ישראל מתייחסת למסתננים כ'פדאיון' גרסת שנות האלפיים. מדובר באנשים שהם פליטי חרב וקרבנות למשטרים טוטליטריים, שאינם מהווים סכנה ביטחונית".

מארגון אמנסטי ישראל נמסר כי קבלת החוק מהווה "כשלון של מדינת ישראל לכבד ולמלא את מחויבויותיה הבינלאומיות לנושא זכויות האדם". אמנסטי קיבל את זכותה של ישראל להגן על גבולותיה ולהסדיר כניסתם של זרים לשטחה, אך ציין כי "זכות זו מוגבלת על ידי החוק הבינלאומי. מעצר אוטומטי וממושך של מבקשי המקלט, כפי שאושר היום, מהווה הפרה ברורה של הסטנדרטים והחוק הבינלאומיים ומוביל לפגיעה חמורה בזכויות האדם של מבקשי המקלט". הארגון מסר גם כי "שימוש במעצר כאמצעי ענישה מהווה תגובה בלתי-מידתית ולא-הולמת להגירה לא-מוסדרת. הוא משרת רק יצירת סטיגמה והפללת מהגרים ומניע רבים מהם להסתתרות". בנוסף ציינו בארגון כי "העובדה שהחוק יאפשר מעצרם של ילדים המגיעים עם קרובי משפחתם לזמן ממושך אינה מוצדקת ומהווה כשלון מוחלט של החובה לכבד, לדאוג ולשמור על זכויות הילדים".

עוד בנושא:
חוק המסתננים יאושר - ארגוני הסיוע חרדים לפליטים
שיא חדש: כ-3,000 מסתננים חצו את הגבול בדצמבר
הממשלה אישרה המאבק במסתננים; נתניהו: אצא לאפריקה

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully