וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו: עונש מאסר למשתמשים בסמלי השואה

פנחס וולף

9.1.2012 / 11:18

על פי ההצעה שאישרו השרים ייאסר שימוש בסמלים וכינויים נאצים. עוד נקבע כי האיסור יחול גם על אדם שיכנה אחר ”נאצי”. על העבריין יוטל קנס בגובה 100 אלף שקלים, בנוסף לחצי שנת המאסר

ועדת השרים לחקיקה אישרה הבוקר (שני) את חוק איסור שימוש בסמלים וכינויים נאציים. על פי הצעת החוק של ח"כ אורי אריאל (האיחוד הלאומי), שימוש בכינוי "נאצי" או בסממן מהשואה, כמו לבישת הפיג'מות המפוספסות, ענידת הטלאי הצהוב וציור של צלב קרס - שלא במסגרת לימודים, דיווחים או תיעוד – יהיה אסור. מתוקף כך, ייאסר על קריאות "נאצי" לקבוצות אוכלוסיה שונות או לאנשי כוחות הביטחון. העבריין יהיה צפוי לעונש של חצי שנת מאסר וקנס של 100,000 שקלים.

"לצערי, בשנים האחרונות אנו עדים לתופעה נרחבת של שימוש
בסמלים וכינויים נאציים, תוך זלזול מופגן ברגשות ניצולי השואה וצאצאיהם", אמר ח"כ אריאל. "מדובר בשימוש פסול ביותר, ואין הבדל אם מדובר במתפרעי בילעין, אוכלוסיה חרדית או פעולת תג מחיר. יש חשיבות לעיגון האיסורים הללו בחוק, על מנת למנוע את התפשטות התופעה בעתיד", הוסיף.

הפגנת החרדים בכיכר השבת בירושלים. עומר מירון
"אנו עדים לתופעה נרחבת של שימוש בסמלים וכינויים נאציים", אמר ח"כ אריאל. חרדים מפגינים עם טלאי צהוב/עומר מירון

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב כי "חוק הסמל והדגל, התש"ט–1949, מגן אך ורק על הסמלים והדגלים של המדינה. אולם, אין הגבלה על השימוש בסמלי השואה ולמעשה כל אדם יכול להשתמש בהם כראות עיניו. כמו כן, במדינת ישראל אין כל איסור על השימוש בצלב קרס, לכל מטרה שהיא". עוד נכתב בהסבר להצעה כי "במציאות בה אנו חיים יש חשיבות לעיגון האיסורים על השימוש בסמלים מתקופת השואה והנאציזם בחקיקה".

"מסר חשוב בימים אלה"

ועדת השרים לחקירה – בה נכחו הבוקר השרים דניאל הרשקוביץ, יולי אדלשטיין, יעקב מרגי, גדעון סער ויעקב נאמן, שהצביעו בעד ההצעה - אישרה את הצעת החוק בניגוד לעמדת נציגת משרד המשפטים שהתנגדה להצעה בטענה כי "קיים חוק איסור הכחשת שואה שזה עבירה פלילית והעונשים חמורים יותר. ההגדרות בהצעה הנוכחית רחבות ועמומות והפגיעה בחופש הביטוי בלתי מידתית. הפתרון הוא בחינוך ולא בשינוי חקיקה".

שר המשפטים יעקב נאמן הוביל קו שונה, כשאמר כי "אי אפשר לדחות הצעת חוק כזו בימים אלה". גישה דומה נקש יו"ר מפלגת "הבית היהודי", השר דניאל הרשקוביץ, שאמר כי הוא "מבין את הטענה לגבי חופש הביטוי, אבל להתייחס לשואה כאל שאר הדברים, זה דבר שאין הדעת סובלת בעם היהודי". הרשקוביץ הוסיף כי "חיים בינינו ניצולי שואה וצאציאיהם, ובעבורם המילה 'נאצי' וסמלים מהשואה מכילים דבר שונה מכל דבר אחר. דחיית הצעת החוק תעביר מסר שאנחנו שווי נפש ביחס לדברים כה חמורים".

גם השר יולי אדלשטיין (ליכוד) הביעה תמיכה בהצעה. "בעבר הכנסת אישרה הצעות דומות, אבל הליכי החקיקה לא הושלמו", אמר. אדלשטיין הוסיף כי "יש כאן מגוון רחב של מציעים, כולל נציגי ציבורים שלעתים עושים שימוש בסמלים כאלה. במדינות רבות שימוש בסמלים נאצים זה עבירה פלילית, ויהיה מוזר שדווקא בישראל שימוש בטלאי צהוב או כתונת פסים יהיה פטור מעונש". בתוך כך, הדגיש השר אדלשטיין כי "יש לכך מסר חשוב במיוחד בימים אלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully