וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יועמ"ש הכנסת מתריע: חוק המסתננים - חריג ובעייתי

פנחס וולף

13.12.2011 / 16:11

בדיון בוועדת הפנים בכנסת, אמר עו"ד ינון כי החוק מבוסס על תקנות משנות החמישים ומאפשר להחזיק מסתננים במאסר ללא משפט. הוא קרא לקבוע תקנות חדשות ולאחד נהלי פיקוח במתקני המעצר

"חוק המסתננים", הקובע שכל מי שחוצה את הגבול לישראל צפוי לעונש מאסר ממושך, זוכה להתנגדות מצד חברי כנסת רבים וארגוני זכויות אדם, שכעת מקבלים רוח גבית גם מהיועץ המשפטי של הכנסת. היועץ, עו"ד איל ינון, אמר היום (שלישי) בדיון בוועדת הפנים של הכנסת שעסק בחוק כי ההצעה "חריגה על-פי כל קנה מידה".

לדברי ינון, "בשל חריגותה של ההצעה, מצאתי לנכון להופיע בפני הוועדה ולהסביר לחברי הכנסת את עיקרי ההסדר המוצע, והקשיים המשפטיים שלדעתי טמונים בו בנוסחו הנוכחי. אין מחלוקת שתופעת ההסתננות מגבולה הדרומי של ישראל, המכונה בפי ראש הממשלה ורבים אחרים 'מכת מדינה', מחייבת טיפול מערכתי מקיף והולם. השאלה, כמובן, מתמקדת באופי הפתרונות המוצעים", הבהיר.

ינון פירט את הבעיות הגלומות בעיניו בהצעת החוק: "עיקרו של ההסדר שהממשלה מציעה הוא בקביעת הוראת שעה שתוקפה שלוש שנים, לפיה תינתן סמכות לרשויות המדינה להחזיק מסתנן במשמורת לתקופה ארוכה שאינה קצובה במפורש בחוק במסגרת הליך מנהלי, ומבלי שהמסתנן הורשע בדין ונגזר עליו עונש מאסר". הוא הסביר כי "הוראה כזו הינה חריגה ביותר, שכן במדינת ישראל אין כיום אפשרות משפטית להחזיק אדם במשמורת לאורך שנים ולשלול את חירותו, מבלי שהועמד לדין והוכחה אשמתו בהליך שיפוטי, למעט במקרים חריגים המכונים 'מעצרים מנהליים' המוגבלים בזמן, שבהם יש צורך בראיות הנוגעות למסוכנות של אותו אדם ושעליהם יש פיקוח שיפוטי הדוק".

"בעיות משפטיות לא פשוטות"

לדברי ינון, בעקבות דיונים עם נציגי הממשלה, הוחלט שהצעת החוק תקבע כי לאחר שלוש שנים, הממונה על ביקורת הגבולות יוכל לשחרר את המסתננים - ולא רק במקרים חריגים, כפי שנכתב בהתחלה. אולם, ינון סבור ש"אין די בכך".

"על מנת שהוראת השעה תעמוד באמות מידה חוקתיות מינימליות, אין להותיר את השחרור לאחר שלוש שנים לשיקול דעת הממונה, אלא יש לקבוע הוראה מחייבת לפיה, ככלל, בחלוף שלוש שנים ישוחרר המסתנן, ורק במקרים חריגים ניתן יהיה להותירו במשמורת מעבר לכך. שהרי גם החזקתו של אדם במשמורת שלוש שנים ללא משפט היא חריגה ויוצאת דופן על-פי כל קנה מידה", אמר היועץ בוועדה.

בנוסף, ינון טע כי יש לקבוע את הדברים בחוק חדש ולא כתיקון לחוק למניעת הסתננויות שנחקק בשנת 1954 עקב המאבק בפדאיונים, המסתננים ממצרים. "השימוש בפלטפורמה הביטחונית משנת 1954 לטיפול בבעיה העומדת לפתחנו בשנת 2011, מציבה בעיות משפטיות לא פשוטות אשר עליהן התרענו במהלך הדיונים המוקדמים שקיימנו עם נציגי הממשלה", אמר.

הצעת החוק, שאושרה בקריאה ראשונה בחודש מרץ, קובעת כי ניתן יהיה להחזיק מסתננים במתקן כליאה למשך תקופה ארוכה, עד לגירושם מישראל. מטרת הצעת החוק החדשה היא להרתיע מסתננים ומבקשי מקלט מלהגיע לארץ, באמצעות עונשי מאסר ממושכים ולהעניש גם את המסייעים להם - מי שיסייע למסתנן או יספק לו מחסה, דינו 15 שנות מאסר. על פי ההצעה, מבקשי מקלט וילדיהם שייכנסו לישראל דרך גבול מצרים יוכלו להיעצר לתקופה של שלוש שנים ולא ל-60 ימים, כפי שקובע חוק הכניסה לישראל.

עוד בנושא
הממשלה אישרה המאבק במסתננים; נתניהו: אצא לאפריקה
השר ישי: "אפעל בכל כוחי שלא יהיו כאן מסתננים"
דעה: ישראל נלחמת בתופעת המסתננים? אכזריות ואיוולת

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully