וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוק המסגדים מסעיר את יפו: "השרים טמבלים"

ניר יהב

12.12.2011 / 20:01

ביפו מתקשים להבין את ההיגיון מאחורי הצעת החוק של ישראל ביתנו, להשתיק את הרמקולים מהמסגדים. "הרעש דווקא נעים", אומרים התושבים היהודים. אחרים קובעים: "תמיד יהיה מי שיתלונן"

קובי אליהו

(צילום: קובי אליהו; עריכה: אמיר קוטיגרו; קריינות: אביב אברמוביץ')

חוק "השתקת המסגדים" מעורר זעם עוד לפני שעלה להצבעה ראשונה במליאת הכנסת. לפי ההצעה, שיזמה חברת הכנסת אנסטסיה מיכאלי מישראל ביתנו, ייאסר שימוש במערכות כריזה בכל בית תפילה שהוא, אך בקרב ערביי ישראל, שמודעים לעובדה שבבית כנסת ובכנסיות לא פונים למתפללים באמצעות רמקולים, מתעורר חשש כי ההצעה תפתח פתח להצעות גזעניות יותר ויותר.

למרות שההצבעה על החוק נדחתה לשבוע הבא, תושבי יפו, ברוכת המסגדים, כבר גיבשו לגביה דעה ברורה, גם אם לא אחידה.

"היהודים שעברו לכאן מצפון תל אביב ידעו שזו עיר ערבית-מוסלמית עם שמונה מסגדים, אז שיכבדו אותנו", אמר לוואלה! חדשות סעיד אבו-חליפה, תושב העיר שיצא מתפילה במסגד הגדול בכניסה ליפו.

"אני חושב שזו בושה וחרפה במדינת ישראל לבקש בקשה שכזו", הוא אומר. "המואזין זה הקול של אלוהים, ולאנשים כיף לשמוע את הקול הזה. הוא עושה להם טוב. אנחנו חיים לצד היהודים מאז קום המדינה, ואף פעם לא התלוננו אחד על השני. גם בתי הכנסת מפריעים, אנחנו מכבדים את כל הדתות". ג'מאל שקרה, תושב יפו, מסכים עם האמירה הזו. "כל הזמן יהיו אנשים שיתלוננו על משהו, אבל כמו שאני לא מתלונן על רעש המכוניות והמועדונים, הם צריכים לכבד אותי ולא להתלונן".

מסגד בשכונת עג'מי ביפו. AP
שעון מעורר יכול להחליף כיום את הרמקולים? הדעות חלוקות. מסגד בעג'מי/AP

ראובן, יהודי המתגורר ביפו זה עשרות שנים, דווקא תומך בהצעת החוק: "אני גר במרחק 150 מטרים מהמסגד, והמואזין מעיר אותי כל בוקר בשעה חמש. אי אפשר להתפלל בלי רמקולים? הרי כל אחד יודע באיזה שעה הוא צריך להתפלל. גם לנו יש בתי כנסת פה, ואנחנו יודעים מתי לבוא, יודעים מתי התפילות. למה צריך את הרעש הזה כל כך מוקדם בבוקר ובמשך היום? פעם היה יותר שקט, אבל היום הווליום מטורף לגמרי".

ואולי פעמוני כנסיה היו רק מוסיפים לאווירה

אך לצד ראובן ואחרים המתלוננים על רעש המסגדים, יש גם יהודים שמתנגדים להצעת החוק: "אני חושבת שזה דווקא נעים", אומרת יעל עיישה-בוני, בעלת גלריה ביפו. "יש משהו מיוחד כששומעים את המואזין. לי זה לא מפריע. דווקא אם היו צלצולי כנסייה, זה היה מוסיף עוד יותר. אולי להורים לילדים קטנים זה יותר מפריע".

יוסי שריד, לשעבר שר החינוך, אמנם לא גר ביפו, אך דעתו בנושא נחרצת. "כשהיהודים באו ליפו, הם לא ידעו שגרים כאן ערבים, ושלערבים יש מנהגים משלהם? שיש להם מסגדים? הם ידעו, ובכל זאת החליטו ליהנות מיתרונותיה של העיר. אם מדובר בחסרונות, אז שיעמדו גם בחסרונות. ראיתי שנתניהו התקשה לגייס שר אחד בממשלתו בעד החוק. אז אם השרים הטמבלים בממשלת נתניהו מבינים, מה כבר אפשר לומר על החוק הגזעני הזה?".

חוק השתקת המסגדים - כותרות אחרונות
נתניהו התברר כתומך בחוק - השרים פחות נלהבים
במגזר הערבי טוענים: יוזמי החוק מאפיונרים, ליברמנים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully