וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטרית על חוק לשון הרע: בקדימה מפחדים מהעיתונות

פנחס וולף

22.11.2011 / 15:56

חבר הכנסת מקדימה, שהיה מיוזמי התיקון חוק לשון הרע, כועס על חבריו לסיעה שהתנגדו להצעה: "יש פופוליזם בכנסת ורצון למצוא חן, אנשים משנים את עמדתם ב-180 מעלות"

יום אחרי שקדימה החליטה להתנגד להצעת התיקון לחוק לשון הרע, תוקף ח"כ מאיר שטרית, אחד מיוזמי החוק, את חבריו לסיעה. בשיחה היום (שלישי) עם וואלה! חדשות, אומר שטרית כי חברי הכנסת של קדימה "עשו דבר לא תקין" כשהתנגדו להצעה: "בקריאה הטרומית הם תמכו פה אחד בהצעה שלי".

שטרית הודיע לחברי סיעת קדימה כי אם לא יתבצעו שינויים בהצעת החוק, בהכנה לקריאה שניה ושלישית, הוא יתנגד לה. למרות הודעתו, החליטו חברי הסיעה להטיל משמעת סיעתית נגד הצעת החוק, כשאת ההתנגדות הובילה יושבת ראש המפלגה, חברת הכנסת ציפי לבני. הנימוק להתנגדות היה "התזמון הגרוע של ההצבעה", כאשר על סדר היום מונחות הצעות חוק לשינוי בית המשפט העליון, הזוכות לביקורת מימין ומשמאל.

"היה רצון למצוא חן בעיני העיתונות, ואני לא אוהב את זה", האשים שטרית את חברי סיעתו. "זו בהלה ופחד מהעיתונות. חברי הכנסת עשו זילות מעצמם, ואם העיתונות אומרת משהו, הם משנים את עמדתם ב-180 מעלות. בכנסת יש פופוליזם ענק, לא רק של הסיעה שלי. אם ח"כ לא מסוגל להגן על מה שהוא מאמין בו, יש לו בעיה עם עצמו. אני לא חושש לעמוד מאחורי דברים שאני עומד מאחוריהם".

"העלאת הסכום יוצרת טיפה הרתעה לעיתונאים"

התיקון להצעת חוק לשון הרע מורכב משלושה חלקים: החלק הראשון מאפשר תביעה על הוצאת דיבה, ללא הוכחת נזק, עד לגובה של 300 אלף שקלים. החלק השני מכפיל את הסכום, אם הוכחה כוונת זדון בפרסום. התוספת של ח"כ יריב לוין (ליכוד), שמהווה את החלק השלישי והמחמיר ביותר, מאפשרת הטלת קנס בגובה של מיליון שקלים וחצי, אם כלי התקשורת לא פרסם את תגובת הנפגע. זהו סעיף המריבה אותו דורש שטרית לשנות. לדברי שטרית, יש לקבוע בחוק חובת תגובה, אך יש להגביל זאת בזמן ובגודל התגובה. עוד דורש שטרית לבטל לחלוטין את הקנס בגין אי פרסום תגובה, אחרת יתנגד להחלטה בהצבעה.

לדברי שטרית, בתקשורת מודגש דווקא הסעיף הקל יותר מבין השלושה. "התגובה מאוד מוגזמת", הוא קובע. "רבים מהח"כים, כולל יו"ר הכנסת ראובן ריבלין, הצביעו ב-1998 בעד החוק הקיים – אך כיום, הצביעו נגד. עברו 15 שנה מאז, והעיתונות לא נהייתה יותר טובה, אלא פחות טובה בחלקים ממנה. העלאת הסכום יוצרת טיפה הרתעה לעיתונאים, שידם לא תהיה קלה. לצערי, בשנים האחרונות נוצרה תחרות שקצת מדלגת על הבדיקה והרצינות. אני בעד חופש עיתונות מלא, אבל צריך איזון".

בנוסף, ביקש שטרית להדגיש, כי לשופטים משקל רב בגזר הדין ואינם פוסקים בהכרח לפי הסכום המקסימלי הקבוע בחוק. לדבריו, "כל הדברים נבדקים בידי שופטים, שלא ממהרים לפסוק את המקסימום, גם היום כשמדובר על 50 אלף שקל".

עוד בנושא:
דורנר לח"כים בימין: "אינכם רשאים לעשות כרצונכם"
הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את חוק לשון הרע
שטרית: אם הצעת חוק לשון הרע לא תשונה - אתנגד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully