וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מכה לשמאל: הממשלה תומכת בהגבלת תרומות

פנחס וולף

13.11.2011 / 14:43

ועדת השרים לחקיקה אישרה את ההצעה לפיה עמותות לא יוכלו לקבל תרומות מישות מדינית זרה בגובה של יותר מ-20 אלף שקלים לשנה וכן הצעה נוספת לפיה יוטל על תרומות כאלה מס של 40%

ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (שני) ברוב גדול של 11 שרים בעד, חמישה מתנגדים, ושני שרי ש"ס שנמנעו, את הצעות החוק של חברי הכנסת אופיר אקוניס (ליכוד) ופאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) בנוגע לתרומות לעמותות שמאל. עם זאת, הוועדה התנתה את הסכמתה בכך שהנושא יובא לדיון חוזר לפני ההצבעה על קריאה ראשונה.

הצעת החוק מבקשת לאסור על עמותות לקבל תרומה מישות מדינית זרה בגובה של יותר מ- 20 אלף שקלים בשנה. בהצעה זו תומך גם ראש הממשלה בנימין נתניהו. הצעת החוק של קירשנבאום מבקשת להטיל מס של 40% על תרומות לעמותות מישות מדינית זרה.

השרים גלעד ארדן, גדעון סער, לימור לבנת, משה כחלון, דניאל הרשקוביץ, יצחק אהרונוביץ', יוסי פלד, סטס מיסז'ניקוב, יובל שטייניץ, וסופה לנדבר תמכו בהצעה. השרים בני בגין, דן מרידור, אורית נוקד, מיכאל איתן ושלום שמחון התנגדו, ואילו השרים משולם נהרי ויעקב מרגי נמנעו בהצבעה.

ראש המועצה לביטחון לאומי (המל"ל), יעקב עמידרור, הגיע לישיבה ואמר במהלכה כי "השגריר הבריטי ושגריר האיחוד האירופי פנו אלינו ואמרו שיש רגישות מיוחדת לנושא. אישור הצעת החוק יעזור למי שטוען שישראל היא לא פלורליסטית וזה לא יסייע לישראל במאבק על תדמיתה". שרי ליכוד התרעמו על הופעתו של עמידרור בפני הוועדה. השרה לימור לבנת אמרה כי "מקומם שראש המל"ל בא לכאן. האם הבריטים יחזרו בהם מהחרמת מוצרים ישראלים (מוצרים מההתנחלויות, פ.ו) אם נבטל את החוק?". השר גלעד ארדן התייחס לדבריו של עמידרור ושאל: "המל"ל בדק גם מה יקרה אם יאשרו את החוק? האם התרומות ייפסקו?".

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, אבי ליכט, אמר שהצעות חוק אלו אינן חוקתיות וציין כי "קיבלנו על כך גם ביקורת בינלאומית. האיחוד האירופי הביע מחאה רשמית על כך. הצעה דומה קיימת גם במדינות נוספות – אריתריאה, זימבבואה, בלרוס ופקיסטן. הבעיה החוקתית היא שיש כוונה לקחת תקציבים ולפגוע בצד אחד של השיח הציבורי".

השר בני בגין הודיע כי יגיש ערר, ומשום כך הנושא יובא להכרעה במליאת הממשלה. גם שרי העצמאות שמחון ונוקד הגישו ערר על הצעות החוק. לדבריהם, "הצעת החוק היא ניסיון לסתום פיות ולפגיעה בשיח הדמוקרטי". בגין המשיך בקו הנוקשה שהציג נגד ההצעות ואמר בציניות: "זימבבואה, אריתראה, פקיסטן, בלרוס - איזו חב?רה למדינת ישראל!". בגין הוסיף כי "הדיון מתנהל בבועה שהתבררה כשנאטמו האוזניים לדברי ראש המועצה לביטחון לאומי ולגורם מקצועי - המשנה ליועץ המשפטי לממשלה".

"כמו אריתריאה, בלרוס ופקיסטן"

יו"ר מפלגת הבית היהודי, השר דניאל הרשקוביץ שתמך בהצעת החוק, תקף את דברי ליכט ובגין. "בלתי נסבל שמדינות זרות מנסות להשפיע על הוויכוח הפוליטי בישראל", אמר. "ההשוואה שלנו לזימבבואה ואריתריאה היא דמגוגית. מדינות אלה זוכות בצדק לגינויים באשר לזכויות האדם. מה שמפריע לאיחוד האירופי אינו מצב זכויות האדם בישראל אלא סוגיית ההתיישבות ביהודה ושומרון".

השר יוסי פלד הסביר את תמיכתו בהצעה. לדבריו, "אנו מנסים להסתכל על עצמנו כמו על שאר המדינות, אך אנו חיים במצב מיוחד שאינו מאפיין אף מדינה. אם ארגון 'שוברים שתיקה' ממומן מבחוץ ורודף את חיילי צה"ל, אנחנו לא יכולים לקבל את זה".

יוזם ההצעה ח"כ אקוניס, אמר לאחר החלטת ועדת השרים, כי "הוועדה אישרה חוק לחיזוק הדמוקרטיה. המצב האבסורדי שבו מדינות זרות מזרימות כספים לעמותות פוליטיות בישראל מתחיל היום בתיקון המצב".

מהקרן החדשה לישראל נמסר בתגובה להחלטת ועדת השרים לחקיקה, כי "החלטתה של ועדת שרים לענייני חקיקה היא רגע מביש בתולדות הדמוקרטיה הישראלית. ביום מן הימים, כאשר ישאלו את שרי הממשלה מה עשו כדי למנוע את הידרדרותה של מדינת ישראל למחוזות אפלים של משטרים סותמי פיות, יהיה עליהם לשאת באחריות על כישלונם למנוע זאת. כעת, רובצת האחריות לפתחה של הכנסת להיות בלם אחרון נגד החקיקה האנטי-דמוקרטית, שתחילתה פגיעה בארגוני זכויות אדם וארגוני שלום, המשכה בפגיעה בחופש הביטוי של אמצעי התקשורת ובעצמאות שופטי בית המשפט העליון וסופה פגיעה בכל מי שדעתו חורגת מהקונצנזוס. הקרן החדשה לישראל קוראת לחברי הכנסת להצביע נגד הצעת החוק ולמחוק את הכתם השחור מעל פרצופה של מדינת ישראל".

משלום עכשיו נמסר בתגובה, כי "הממשלה סטרה היום בפניו של היועץ המשפטי לממשלה שקבע מפורשות כי הצעת החוק איננה דמוקרטית ובפועל אישרה היום הצעת חוק שמטרתה להנהיג משטרת מחשבות. את מדינת ישראל מנהלים הקיצוניים שבחברי הליכוד והדמוקרטיה בישראל הולכת ומתפוררת".

לקריאה נוספת
מחלוקת בקואליציה: איך להתמודד עם ארגוני השמאל?
נתניהו תומך בחוק שיפגע במימון תרומות לשמאל
הצעת חוק: מס על כמחצית מהתרומות לארגוני שמאל
השרים ידונו בהגבלת תרומות מחו"ל לעמותות


השתתף בהכנת הידיעה: יהושע בריינר

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully