וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בג"ץ דחה את העתירות: אור ירוק לעסקת שליט

גלעד גרוסמן

18.10.2011 / 0:05

שופטי בית המשפט העליון דחו את העתירות של משפחות שכולות למנוע שחרור 477 אסירים פלסטינים בתמורה להשבת גלעד שליט. "כל שינוי בהסכם עלול לסכן את חיי גלעד"

רויטרס

(צילום: רותם אזולאי, ערוץ 1 ורויטרס, עריכה: טל רזניק)

הוסר המכשול האחרון לשחרור שליט: שופטי בית המשפט העליון דחו אמש (שני) את העתירות שהגישו משפחות שכולות וארגון נפגעי הטרור "אלמגור" נגד שחרור 477 אסירים פלסטינים במסגרת העסקה להשבת החייל החטוף גלעד שליט. המשמעות: העסקה תצא הבוקר לפועל כמתוכנן. השופטים כתבו בהכרעתם כי שקלו אם ניתן לדחות את שחרור האסירים לזמן מה, אולם הדגישו כי משמעות עיכוב העסקה הובהרה להם על ידי המדינה: "עתה, אולי יותר מבעבר, ברור כי בשעות אלה תלוי גורלו של גלעד שליט וכל שינוי בהסכם עלול לסכל את הוצאת ההסכם לפועל ואף עלול לסכן את חייו של גלעד", נאמר בפסק הדין.

גלעד שליט חוזר הביתה - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות
רגע האמת הגיע: ישראל מחכה לגלעד שליט
מה צפוי לגלעד מרגע שחרורו מהשבי?
הנשיא פרס למשפחות השכול: חובתנו להציל את גלעד
נעם שליט בבג"ץ: "לא ניתן להשיב הנרצחים, את גלעד כן"

נשיאת בית המשפט העליון, דורית ביניש במהלך יום עיון בנושא: "בגין והפרלמנטריזם הישראלי" במלאת 19 שנים לפטירתו של ראש הממשלה מנחם בגין ז"ל, מרץ 2011. עומר מירון
סירבה להתערב בהחלטת הממשלה. ביניש/עומר מירון

"אין זו הפעם הראשונה שבאות בפני בית משפט זה עתירות נגד החלטות ממשלה בהן אושרו הסכמים לשחרור אסירים פלסטינים", כתבו השופטים. "ברוב המקרים היו אלה שחרורים שבאו לבטא מחווה מדינית. יצוין כי בכל אותם עניינים שבאו בפני בית משפט זה במהלך השנים לא ראה בית המשפט להתערב בהחלטות הממשלה – הגם שבית המשפט בעבר לא אימץ או אישר את החלטות הממשלה או את טעמיהן. בית המשפט נמנע מלהתערב באותן החלטות בשל אופיים המדיני של הסכמים אלה". בהקשר זה נכתב בהמשך, כי "ההכרעה בדילמות האמורות נתונה לממשלת ישראל, בהיותה אחראית לביטחון המדינה ולחיי אזרחיה וחייליה. לממשלה נמסרו הכלים והנתונים הרלבנטיים ולרשותה המומחים המופקדים על הביטחון כדי לסייע לה בהכרעות שבתחום אחריותה. מכוח סמכויותיה כרשות המבצעת מוסמכת הממשלה גם לחתום על הסכמים מדיניים ובגלל זה הסכמים מן הסוג שעומד לפנינו".

"יש קושי בקביעת קריטריון מוסדר למשא ומתן"

פסק הדין התייחס גם לדרישת המשפחות השכולות לקבוע קריטריונים ברורים לחילופי שבויים. לדברי השופטים, "המקרה שלפנינו ממחיש את הקושי הרב בקביעת קריטריונים מוסדרים מראש לניהול משא ומתן מסוג זה. ראשית, אלה משאים ומתנים המתנהלים בתנאים של אילוץ ותוך מעורבות של גורמים זרים. שנית, וזה העיקר, כל הכרעה בעניין מסוג זה תלויית נסיבות ומחייבת שקילה של נתונים רבים העומדים זה מול זה, ואיזון ביניהם בהקשר קונקרטי ובזמן נתון. הגם שיש יתרון בהסדרת סוג השיקולים שיכול הגורם המחליט להביא בחשבון ובהסדרת ההליכים לקבלת ההחלטה לאישור ההסכם המוצע, ספק בעינינו אם יהיה בכך כדי להוביל לקביעה מדויקת של קריטריונים, כפי שביקשו העותרים, בתנאים שאינם ניתנים לצפייה מראש", כתבה הנשיאה ביניש.

השופטים הוסיפו כי ההחלטה על על שחרור האסירים "לא נפלה כרעם ביום בהיר על כתפי המשפחות. עוד לפני כשנתיים, עת התקבל מידע כי מדינת ישראל עומדת להגיע להסכם לשחרורו של גלעד שליט אשר יהיה כרוך בשחרור מחבלים, פנו חלק מהעותרים לבית משפט זה ונקבע על ידינו ההסדר האמור של אפשרות להתנגד מראש לשחרור. לכך יש להוסיף כי היה אף ידוע שמונה שליח מיוחד מטעם הממשלה המקיים משא ומתן לתכלית זו. גם אם לא הייתה בידי המשפחות רשימה מפורטת של כל הצפויים להשתחרר, ניתנה להם כאמור ההזדמנות להביע התנגדות לכך מראש".

"רוצחים נתעבים שידיהם מגואלות בדם"

עם זאת, גם נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית ביניש, הסכימה כי מדובר בעסקה חריגה בהיקפה ובמשמעותה, מבחינת המשוחררים בה. "מרביתם רוצחים נתעבים שידיהם מגואלות בדם מאות קרבנות, אזרחים תמימים, נשים וטף, זקנים וצעירים שנקלעו לזירת הפיגועים בשנים הקשות בהן נאבקה ישראל בטרור האכזרי", כתבה ביניש.

מאיר סחיווסחורדר, שהוריו ושלושה מאחיו נהרגו בפיגוע במסעדת "סבארו" בירושלים - ועתר נגד העסקה, הגדיר את החלטת בג"ץ כבגידת המדינה באזרחיה. "אנחנו עוזבים את הארץ המקוללת הזאת, שעוד תאכל הרבה מאזרחיה", אמר סחיווסחורדר. הוא הוסיף, כי "גם באנגליה ובארצות הברית התנגדו לעסקה, שתסכן גם את אזרחי המדינות הללו".

יו"ר ארגון נפגעי הטרור "אלמגור", מאיר אינדור, אמר בתגובה להחלטת בג"ץ, כי "בית המשפט בעצם איפשר לחמאס לנצח את מערכת החוק בישראל ואת עקרונות השוויון בפני החוק. ציפינו שהוא יתערב בסוגיה ערכית של מוסר וצדק, אולם בעצם בית המשפט נתן חסינות לרוצחי יהודים באשר הם... בית המשפט התערב בעבר בנושאים מדיניים של פלסטיניים, אבל כנראה שאנחנו בצד הלא נכון של המפה התקשורתית, בית המשפט נכנע להלך הרוח התקשורתי. הם נכנעו לשמחה של יום אחד במחיר של סבל לדיראון עולם. מנורת הצדק כבתה בבית המשפט".

במהלך הדיון בבג"ץ ואחריו התעמתו חלק מנציגי המשפחות השכולות עם נעם שליט, אביו של החייל החטוף. האב אמר לאחר הדיון כי "אי ביצוע העסקה, מצד אחד לא יחזיר, לצערנו הרב, את יקירי המשפחות שנרצחו בפיגועים האלה, ועל זה איש אינו יכול להתווכח. אך מצד שני, אי ביצוע העסקה יגזור את גורלו של גלעד למוות. כל דחייה, כל עיכוב, כל הוצאת לבנה מתוך העסקה, יכולה לגזור את גורלה של העסקה ואת גורלו של גלעד".

(עדכון ראשון: 22:50)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully