וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם יש גן עדן: החוקים ששיפרו את חיינו

פנחס וולף

7.10.2011 / 12:00

חופשת לידה מוארכת, זיכוי כספי בהחזרת מוצרים, שחרור מהקסדה בערים, ואיך אפשר בלי המלחמה בחברות הסלולריות. האזרח הקטן מול המערכת הגדולה – איזה חוקים הופכים את חייו לטובים יותר?

לא קל להודות, אבל צריך לומר בכנות, שלפעמים חברי הכנסת דווקא כן חושבים עלינו, האזרחים הקטנים, ומנסים לחוקק חוקים שיהפכו את חיינו לטובים יותר. הבעיה היא, שבין שלל החוקים המיטיבים, קשה להבחין מהו פופוליזם זול שנועד להגברת האהדה הציבורית למפלגה/ח"כ מסוימים, ולפעמים הם עשויים להיוותר ככותרות בעיתון בלבד, כי הם מתבררים כבלתי ישימים מבחינה כלכלית, או שהממשלה מוצאת דרכים שונות לנטרל אותם. ובכל זאת, לא מעט חוקים הצליחו בכל זאת לפרוץ את מחסום הפופוליזם, ולא חייבו הוצאה ממשלתית גבוהה, וכך מדי פעם מבליחים חוקים שכל מה שנותר לברך עליהם הוא "שהחיינו", כי הם באמת עושים לאזרח הקטן קצת יותר טוב...

ויש גם חוקים שהורסים את חיינו

מערכת וואלה! בפרויקט מיוחד: הדברים שתמצאו בגן עדן

מערכת וואלה! בפרויקט מיוחד: הדברים שתמצאו בגיהנום

מליאת הכנסת, פתיחת מושב הכנסת, אוקטובר 2010. מגד גוזני
מדי פעם מבליחים חוקים שכל מה שנותר לברך עליהם הוא "שהחיינו"/מגד גוזני

חוק החזר כספי על החזרת מוצרים

זה לקח שש שנים, אבל בשנה שעברה סוף סוף נכנס לתוקפו החוק שהפך את חיינו הצרכניים לטובים הרבה יותר. לא עוד זיכויים הקובלים את הקונה או את מקבל המתנה לבית עסק מסוים; לא עוד התלבטות אין סופית איזו מתנה לקנות לאשה או לגבר. העסק נהיה פשוט בהרבה: רכשת ולא השתמשת? אין סיבה שכספך לא יושב לך כדי שתוכל לרכוש כאוות נפשך, בכל מקום שתחפוץ. אמנם, משרד התמ"ת התמהמה תקופה ארוכה בגיבוש התקנות שיאפשרו את ניסוח החוק, שחתום על שמו של ח"כ איתן כבל (עבודה), אבל אחרי עתירה לבג"ץ בשנה שעברה, סגנית השר דאז, אורית נוקד, זירזה את מהלך הענינים, ובאוקטובר שנה שעברה נכנסו התקנות לתוקף, והאזרחים יכולים לדרוש החזר כספי מלא על מוצר שרכשו והחזירו תוך שבועיים. בינתיים לא ידוע על עסק שפשט את הרגל בעקבות החוק, אבל מה שבטוח להרבה אזרחים זה עשה טוב.

אילוסטרציה. ShutterStock
רכשת ולא השתמשת? אין סיבה שכספך לא יושב לך/ShutterStock

חוק הארכת חופשת הלידה

ילדים זה שמחה, אבל צריך שיהיה גם מי שיטפל בהם; שורת חוקים שחוקקה הכנסת בשנים האחרונות שיפרו לחלוטין את מצבן של נשים יולדות בישראל, ואת יכולתן לבלות לצד הילודים הצעירים בחודשי החיים הראשונים. זה התחיל ב-2007, אז האריכה הכנסת את חופשת הלידה מ-12 שבועות ל-14; שנה אחר כך, שיתוף פעולה בין ח"כ שלי יחימוביץ' (עבודה) וגדעון סער (ליכוד), סיפק שבועיים נוספים של חופשה בתשלום לאמהות הטריות, ולפני כשנה וחצי השלימו ח"כ ציפי חוטובלי (ליכוד) ודליה איציק (קדימה) את המהלך, כאשר העבירו חוק שמאפשר להאריך את חופשת הלידה אף ל-26 שבועות, למרות שהתוספת היא ללא תשלום.

אילוסטרציה. ShutterStock
החוק סיפר שבועיים נוספים של חופשה בתשלום לאמהות הטריות/ShutterStock

חוק ביטול חבישת קסדה לרוכבי אופניים בערים

"קסדה בראש טוב", היתה האמרה השגורה בפרסומות ותשדירי בטיחות בתחילת העשור, אבל עם השנים, החלו להבין שאם רוצים להקל קצת על זיהום האוויר ועומסי הנסיעה בערים הגדולות, אי אפשר לצפות שכל רוכבי האופניים יחבשו קסדה ויעלו וידוושו בדרכם לעבודה. ב-2007, אישרה הכנסת איסור על רכיבה על אופניים ללא חבישת קסדה, אבל החוק עורר ביקורת של ארגונים ירוקים שטענו כי הוא מקשה על עידוד נסיעה על אופניים בערים הגדולות. לאט לאט אושרו עוד ועוד הקלות לחוק, וביום האחרון של מושב הקיץ של הכנסת, העבירו ח"כ דב חנין (חד"ש) ושלי יחימוביץ (עבודה) בקריאה שנייה ושלישית את החוק המבטל את חובת חבישת הקסדה בערים. ארגוני בטיחות אמנם הביעו מחאה והזהירו כי לחוק עשויות להיות השלכות קטלניות, אבל יום כיפור הקרוב הוא חגיגה לחובבי האופניים, שהשנה ניצחו במלחמתם.

מירוץ אופניים תל אביב. אורי לנץ
יום כיפור הקרוב הוא חגיגה לרוכבי האופניים/אורי לנץ

תקנות הסלולריים

השנה החולפת היתה שנת בשורה גם למחזיקי הטלפונים הסלולריים, שיכולים להודות לשר התקשורת, משה כחלון, על שיפור מצבם הכלכלי וחיסכון עצום. עד לפני פחות משנה החזיקו החברות הסלולריות את לקוחותיהם "בגרון" ולא אפשרו להם לעבור לרשת מתחרה, ואם כן – רק לאחר תשלום קנס מכובד. משרד התקשורת קיים הליך בדיקה ארוך, וזיהה כ-16 כשלים צרכניים בשוק. למרות ההתנגדויות העסקיות העזות, הצליח כחלון לתקן שורת תקנות ששמו סוף לשליטת החברות הסלולריות, והחזירו חלק מהכוח לצרכן – המחויבות הנדרשת לחברת הסלולרי קוצצה משלוש שנים לשנה וחצי, התוכן הסלולרי הפך להיות מוצר לבחירת הלקוח, וקנסות היציאה הופחתו משמעותית. הסוף לחשבונות המנופחים של חברות הסלולר? קשה להאמין, אבל לפחות חלק גדול מהכוח – חזר לידי הצרכנים.

משה כחלון. מגד גוזני
מחזיקי הטלפונים הסלולריים יכולים להודות לשר התקשורת, משה כחלון, על שיפור מצבם הכלכלי/מגד גוזני
  • עוד באותו נושא:
  • יום כיפור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully