וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות דו"ח פאלמר: בצה"ל נערכים לגל של תביעות

צוות משותף למשרד המשפטים ולפרקליטות הצבאית יבחן הדו"ח ודרכי ההתמודדות המשפטית במישור הבינלאומי. החשש הוא מתביעות נגד בכירים בצבא וכן נגד לוחמי שייטת 13. "זהו איום מוחשי"

בצה"ל נערכים לגל של תביעות נגד מפקדים בכירים ולוחמי שייטת 13 על רקע פרסומו היום (שישי) של דו"ח האו"ם לחקירת המשט הטורקי לעזה, דו"ח פאלמר. בצה"ל חוששים כי ממצאים חדשים שייחשפו בדו"ח עלולים לשמש בסיס לתביעה משפטית נגד מפקדים בכירים כמו הרמטכ"ל לשעבר, רב-אלוף (מיל.) גבי אשכנזי, ומפקד חיל הים, האלוף אליעזר (צ'ייני) מרום. חשש נוסף הוא מתביעות נגד לוחמי שייטת 13, שפרצופם נחשף באמצעות תמונות שהוברחו מספינת ה"מרמרה" אל כלי התקשורת הזרים.

עוד באותו נושא:
דו"ח פאלמר: "על ישראל להביע חרטה ולפצות הנפגעים"
טורקיה מציבה אולטימטום לישראל: "התנצלו עד מחר"
"ישראל הודיעה לאו"ם כי לא תתנצל בפני טורקיה"

חיילי השייטת מותקפים בידי אנשי אוניית המרמרה. רויטרס
"אם תיפתח חקירה פלילית נגד החיילים כל אחד מהם יהיה זכאי לקבל סנגור צבאי". חייל צה"ל מותקף על סיפון המרמרה/רויטרס

צוות משותף למשרד המשפטים ולפרקליטות הצבאית יוקם בקרוב על מנת לבחון את דו"ח האו"ם. קצין בכיר בצה"ל אישר את דבר הקמת הצוות, שיעסוק בדרכי ההתמודדות המשפטית במישור הבינלאומי.

ישנן שתי אפשרויות פעולה במישור המשפטי נגד החיילים – פתיחה בחקירה פלילית והגשת תביעה אזרחית, ובשלב זה מערכת המשפט הצבאית חלוקה באשר להשלכות הדו"ח וממצאיו במישור זה. קצין בפרקליטות הצבאית הסביר בשיחה עם וואלה! חדשות כי "תביעה אזרחית נידונה בבית משפט אזרחי ומשרד הביטחון מחליט האם הוא מממן ייצוג משפטי לחיילים". לעומתו, התייחס הסנגור הצבאי הראשי, אלוף משנה אודי בן אליעזר, לאפשרות החקירה הפלילית ואמר כי "אם תיפתח חקירה פלילית נגד החיילים כל אחד מהם יהיה זכאי לקבל סנגור צבאי".

קצין בכיר נוסף במערכת המשפט הצבאית הדגיש כי לא ניתן לדרוש הסגרה של לוחמים בלחץ בינלאומי, אך במידה והצדדים המעורבים יתעקשו הם יוכלו לדרוש לפתוח בחקירה. "זהו איום מוחשי על כל מי שהיה מעורב בבלימת המשט הטורקי מהלוחמים ועד הדרגות הבכירות ביותר בצה"ל", אמר.

עימותים בין נוסעי אונית "מרמרה" לכוחות צה"ל. דובר צה"ל
"תביעה אזרחית נידונה בבית משפט אזרחי ומשרד הביטחון מחליט האם הוא מממן ייצוג משפטי לחיילים". העימותים בין חיילי צה"ל לנוכחים על ספינת המרמרה לפני כשנה/דובר צה"ל

הדו"ח מצא כי הסגר על עזה חוקי

בתוך כך, דווח אמש בעיתון ה"ניו יורק טיימס" כי דו"ח האו"ם לבדיקת אירועי המשט הטורקי לעזה לפני שנה, מצא כי הסגר הימי הישראלי על עזה חוקי, לגיטימי וראוי, אך כי הדרך בה עצרו כוחות הביטחון הישראלים את המשט הטורקי הייתה מוגזמת ולא אחראית. עוד מצא הדו"ח כי כוחות השייטת שעלו על סיפון הספינה המרכזית במשט, ה"מרמרה", נתקלו ב"התנגדות מאורגנת ואלימה מצד קבוצת נוסעים", ועל כן נאלצו להשתמש בכוח על מנת להגן על עצמם. הדו"ח ממליץ כי ישראל תוציא "הצהרה בה תביע חרטה" וכי תשלם פיצויים על הנזק לנפגעים. אך טורקיה הצהירה כי לא תסתפק בהצהרת חרטה מצד ישראל וכי היא דורשת התנצלות מפורשת, פיצויים וסיום הסגר על עזה.

ח"כ חנין זועבי (בל"ד), שנכחה בספינת המרמרה, הגיבה אמש על פרסום חלקים מדו"ח פאלמר ואמרה כי "הדו"ח אינו מהווה ביקורת מספקת על מדיניות הסגר של מדינת ישראל על עזה, כמו גם על האלימות המכוונת בה נהג הצבא בעת ההשתלטות על האונייה". זועבי הוסיפה כי "אף דו"ח בינלאומי לא יכול להפוך סגר שאינו לגיטימי ואינו מוסרי, על מיליון וחצי בני אדם, לסגר חוקי. הצבא פעל באגרסיביות, באלימות ובאדישות מוחלטת לחיי בני אדם, קביעת האו"ם כי ההשתלטות הייתה בלתי מידתית רק מאששת את דברי - לא הייתה הנחיה ברורה להימנע מהרג".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

השתתף בהכנת הידיעה: פנחס וולף

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully