וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרשת הקצין הדורס: "התחננתי לאמבולנס והוא שתק"

יהושע בריינר

19.6.2011 / 16:56

מען נאג'י היה בן 19 כשג'יפ של צה"ל פגע בו בכפר הפלסטיני א-דיק. אביו הביע סיפוק בעקבות ההחלטה להעמיד לדין קצין שהורה לנהג הג'יפ לפגוע בבנו: "אני מאוד מקווה שהקצין ייענש"

"פתאום ראיתי את הג'יפ הצבאי דוהר לכיוון הילד ופוגע בו בחוזקה, צעקתי לחיילים: 'הוא חולה נפש, למה דרסתם אותו'?", כך סיפר היום (ראשון) מחמוד נאג'י, אביו של מען, שנדרס לפני שנתיים וחצי בכפר א-דיק שבשומרון. הבוקר פורסם לראשונה בוואלה! חדשות כי קצין צה"ל בדרגת רב-סרן שנסע ברכב הצבאי, הואשם כי הורה לנהגו לפגוע בכוונה במען נאג'י. כתוצאה מהדריסה, נשברה לסתו של מען והוא ספג חבלות קשות. פרטיו של הקצין נאסרו לפרסום.

האב מחמוד זוכר היטב את יום הפגיעה. לדבריו, "הגיעו אלינו אורחים ושלחתי את מען ביחד עם אחיו הקטן למכולת לקנות קולה. הבן שלי הוא חולה נפש, שמעולם לא פגע באף אחד. יצאנו החוצה כששמענו ג'יפים נוסעים ופתאום מרחוק הגיע ג'יפ שנסע בירידה במהירות ופשוט נכנס ישר בבן שלי, ממש נגח בו. הוא נפגע, נפל על הרצפה והחל לצעוק לי: 'אבא, אבא', אבל לחיילים לא היה אכפת".

לדברי מחמוד, הג'יפ נעצר והנהג הפוגע ירד ממנו. "התחלתי להגיד לנהג 'מה עשית לבן שלי? הוא חולה נפש' והנהג השיב לי שהבן שלי זרק אבנים. אמרתי לו שהוא רק יצא לפני רגע מהבית לקנות קולה וביקשתי שיזמינו אמבולנס, אבל לא היה אכפת להם. הקצין שהיה ברכב פשוט שתק. הם רצו לברוח אז עמדתי לפני הג'יפ והתחננתי שיזמינו אמבולנס. הג'יפ הפוגע וג'יפ נוסף פשוט הסתובבו ונסעו משם מהר".

"מען מפחד מאוד ויושב כל היום בחדר"

מחמוד הוסיף כי מאז המקרה, בנו מען, שהיה בן 19 בזמן האירוע, אינו יוצא מהבית. "הוא מפחד מאוד ויושב כל היום בחדר. הילד חולה נפש, מה הוא עשה רע למישהו? אני מאמין שבמדינת ישראל יש חוק ואני מקווה שהקצין והחייל שפגעו בו ייענשו. אני מוכן להגיע לכל בית משפט ולספר מה היה שם. אין לנו דבר נגד אף אחד, אבל פגעו בילד שלי בלי שעשה כלום".

כעשרה ימים לאחר התקרית הגישו מחמוד ובנו תלונה למצ"ח באמצעות נציגי ארגון "בצלם". המשטרה הצבאית החלה לחקור את הדריסה באופן מידי, אולם רק כעת, שנתיים וחצי לאחר המקרה, הצליחו לגבש החוקרים די ראיות כדי להעמיד לדין את הקצין. בתחילה התקשו החוקרים לאתר את הג'יפ הפוגע, אולם בשל העובדה שהפלסטינים הבחינו בשלוש ספרות שהיו רשומות על גג הג'יפ, הצליחו החוקרים להגיע לנוסעי הג'יפ, שהעידו על הפקודה הבלתי-חוקית שנתן הקצין. בהמשך נחקר גם הנהג הפוגע, שהספיק בינתיים להשתחרר מצה"ל.

לפני כעשרה חודשים העידו מחמוד נאג'י ובנו מען במנהלת התיאום והקישור בקלקיליה. הקצין שנסע בג'יפ הצבאי מואשם בעבירה של חריגה מסמכות עד כדי סיכון חיים – עבירה שהעונש בגינה הוא עד שלוש שנות מאסר. נהג הג'יפ לא יועמד לדין מפני שהספיק להשתחרר ולא ניתן כעת להעמידו לדין צבאי. בארגון "בצלם" אומרים כי "פקודה לדרוס אזרח חף מפשע היא פקודה לא חוקית ולא מוסרית וההעמדה לדין היא מסר חשוב למפקדים. עם זאת, בתיק חל עיכוב ארוך כתוצאה מהסחבת המאפיינת את פעולתה של הפרקליטות לעניינים מבצעיים. סחבת זו הביאה לכך שהחייל שביצע את הפקודה ודרס אדם שלא איים עליו, לא נתן דין וחשבון על מעשיו. בכך נפגעת ההרתעה ונפגע המאבק בתופעת אלימות הצבא נגד פלסטינים".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully