072-3300504

ככה אתם מפספסים לימודים בחינם

לא מודעים למגיע להם: חיילים משוחררים רבים המעוניינים ללמוד לא שמעו על ''התיקון לחוק חיילים משוחררים'' שיכול לזכות אותם בשנת לימודים ראשונה חינם

עדן בר-נוי | 14-06-2011 13:56:00

שנת לימודים ראשונה חינם במוסד לימודים גבוה בארץ היא הצעה שנשמעת מפתה לכל הדעות. ולא, זהו לא תנאי המותנה בבקשת מלגה, אלא הצעת חוק שאושרה כבר לפני יותר משנה, המיועדת ללומדים בפריפריה בעיקרה. רק חבל שהסטודנטים לעתיד, שכעת מתלבטים באיזה מוסד לימודים לבחור לא מודעים לה.

בחירת מוסד לימודים, בין אם זה מכללה או אוניברסיטה, בעיר גדולה המזמנת אפשריות עבודה מגוונות או בסביבה כפרית ושקטה המאפשרת התמקדות בלימודים, עלולה להיות מושפעת מסיוע כלכלי מהסוג המדובר. מועמדים רבים משקיעים זמן רב ומחשבה בניסיון להחליט, אבל מסתבר שמרביתם, ובמיוחד משוחררי השנה שעברה הרוצים להתחיל ללמוד בשנה הקרובה, אינם מודעים כלל לאפשרות לזכות בהטבה זו, ואם כבר שמעו עליה, הם אינם בקיאים בפרטים.

"התיקון לחוק חיילים משוחררים" מציע לחיילים או לבוגרי שירות לאומי, שסיימו את שירותם החל מחודש ינואר 2010, ללמוד בשנה הראשונה ללימודיהם בחינם בעשרה מוסדות אקדמיים בצפון, בדרום ובאיו"ש החל משנת הלימודים התשע"א. עד לחתימת התקנות החדשות בפברואר 2011, עברה כמעט שנה בה השתחררו חיילים רבים שלא קיבלו על כך מידע באופן ישיר.

* שמעת על החוק החדש? ספר לנו בעמוד הפייסבוק של "יורם לימודים"

אחרי כל זה, כדאי שיצא משהו טוב
אחרי כל זה, כדאי שיצא משהו טוב

לא מגיעות פניות
"ראינו שהחוק עבר ולא מגיעות אלינו שאלות בדבר הזכאות אליו, בדומה לשאלות העולות בעקבות פרסום מלגות או זכאות למעונות", מספר יגאל כהן אורגד, נגיד המרכז האוניברסיטאי באריאל, אחד המוסדות הנכללים בתיקון לחוק. "התחלנו לשאול אותם על כך וקיבלנו תמונת מצב לתופעה: מתוך 1925 פונים 48% לא ידעו כלל על החוק. זה אבסורד אם יש חיילים משוחררים שלא חשופים למידע הזה. כמי שבדרך כלל חסרי אמצעים וצריכים לחסוך לתקופת לימודיהם, מדובר בחשיפה שפעמים רבות יכולה להשפיע על בחירת מקום המגורים ומוסד הלימודים".

במכללת תל חי פועלים להטמעת פרטי החוק בקרב המתעניינים בלימודים: "נכון שקיים חוסר מודעות בקרב המועמדים שלנו אבל אנחנו מדריכים אותם בעניין", מסביר יוסי מלכה, מנכ"ל המכללה. "המוקדנים שלנו השתתפו בכנס שיזם משרד הביטחון לפני כחודשיים ומאז אנחנו חשים שהם נותנים מענה נכון לפער האינפורמציה. הם שואלים את המועמדים מתי הם השתחררו ויודעים שמחובתם ליידע את המועמדים על זכאותם ע"פ החוק". להשפעת החוק על בחירת מקום הלימודים מייחס מלכה חשיבות פחותה, בשונה מבאריאל. "החוק נותן תמריץ משמעותי ללימודים בפריפריה אך לא הייתי טוען שהוא מכריע באופן קטגורי", מסכם מלכה.

גם בקרב המועמדים ללימודים ניתן לראות מידה משתנה של מודעות לחוק והשפעתו על בחירת מקום הלימודים. "שמעתי על החוק רק מהרדיו לפני כמה חודשים", מספר ליאור רייניץ, המתכנן ללמוד פסיכולוגיה במכללת תל חי. "זה לא בדיוק השפיע על התוכניות שלי אבל היה נחמד לדעת שאזכה לסיוע. הבנתי שאחרי שמשלמים את שכר הלימוד צריך לשלוח מכתב והכסף נכנס לפיקדון החיילים המשוחררים, אבל את זה אני יודע מידידה ולא ממידע רשמי שקיבלתי מהצבא או ביום הפתוח במכללה. כמי שצריך לעבוד אחרי השירות ברור שהייתי מעדיף לא לגייס את הכסף לשנה הראשונה בעצמי אבל כשמקבלים מתנה אז אומרים תודה".

"שמעתי על החוק בפרסומת ברדיו, אבל היה לי ממש קשה להבין מהי ההגדרה של פריפריה", מספרת אביב לוקס (22) מחיפה, חיילת העומדת בפני שחרור. "מבירור שעשיתי הבנתי שאוניברסיטת בן גוריון בבאר- שבע, שלכל הדעות ממוקמת בפריפריה לא נכללת בחוק, הבנתי שאין ברירה אלא לברר עם כל מוסד. עד היום לא ברור לי איך פועל העניין הכספי, באיזה שלב ובאיזה תנאים מקבלים את הכסף חזרה".

המוקדנית שלנו כבר תעדכן אותך
המוקדנית שלנו כבר תעדכן אותך

תגובת משרד הביטחון
בתגובה נמסר ממשרד הבטחון, האחראי על יישום החוק, כי מאז שאושר החוק נעשים מאמצים לפרסום החוק ופרטיו נמצאים בעמוד הבית של אתר הקרן והיחידה להכוונת חיילים משוחררים, בתשדירי רדיו, בפורומים באינטרנט – בהם גם ניתן לקבל מענה לשאלות, ובאמצעי מדיה נוספים.

עוד טוענים במשרד הביטחון כי בנוסף לכך, החוק מוצג באופן בלתי אמצעי לחיילים בכנס משתחררים, וכן נערך כנס הסברה למכללות הרלוונטיות, על מנת שיכירו את החוק ויידעו את המתעניינים באמצעות פרסומיהם העצמיים.

עלות החוק, 80 מיליון שקלים, תמומן על ידי משרד האוצר. אוכלוסיית הזכאים שמגדיר החוק, רחבה מאוד וצפויה להקיף אלפי משתחררים מדי שנה.

לא נחשבת פריפריה. אוניברסיטת בן גוריון
לא נחשבת פריפריה. אוניברסיטת בן גוריון
אנחנו ניתן לך את כל
המידע שיחסוך לך
הרבה זמן וכסף!
השאר/י פרטים לייעוץ
לימודים חינם!
מה מתאים לך ללמוד?
יש לבחור שיטת חיפוש, להזין את התחום
וללחוץ על אייקון החיפוש
סוג לימודים
  • מכינות, בגרות ופסיכומטרי
  • לימודי תואר ראשון
  • הנדסאים
  • לימודי תואר שני
  • קורסים ולימודי תעודה
  • לימודים בחו"ל
  • לימודי תואר שלישי
קטגוריה
תחום
איזור
345
מקצועות
2538
מוסדות
17566
מסלולי לימוד