וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו יאמר לאובמה: "גבולות 67' אינם בני הגנה"

20.5.2011 / 0:03

הנשיא אובמה קרא להסדר על בסיס קווי 67', ובלשכת ראש הממשלה מיהרו להגיב: "גבולות 67' אינם בני הגנה ויותירו מרכזי אוכלוסייה ישראלים גדולים ביהודה ושומרון מחוץ לגבולות"

רויטרס

(צילום: רויטרס, עריכה: אמיר קוטיגרו)

בתגובה לנאום נשיא ארה"ב ברק אובמה אמש (חמישי), נמסר מלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו כי "ישראל מעריכה את מחויבותו של הנשיא אובמה לשלום. ישראל מאמינה שכדי שיכון שלום, הקמתה של מדינה פלסטינית אינה יכולה לבוא על חשבון קיומה של מדינת ישראל. מסיבה זו, ראש הממשלה נתניהו מצפה לשמוע מהנשיא אובמה אשרור להתחייבויות האמריקאיות כלפי ישראל מ- 2004, שזכו לתמיכה גורפת בשני בתי הקונגרס".

ראש הממשלה נתניהו ורעייתו שרה המריאו הלילה לוושינגטון, שם צפוי נתניהו להיפגש עם אובמה, וכן לנאום בקונגרס האמריקני ובוועידת השדולה הפרו-ישראלית.

מלשכת נתניהו נמסר עוד כי "התחייבויות אלה נוגעות בין היתר לכך שישראל לא תתבקש לסגת לגבולות 67' שאינם בני הגנה ושיותירו מרכזי אוכלוסייה ישראליים גדולים ביהודה ושומרון מחוץ לגבולות אלה. התחייבויות אלה גם נועדו לחזק את קיומה של ישראל כמדינה יהודית על ידי הבהרה ברורה שפליטים פלסטיניים ייקלטו במדינה הפלסטינית ולא בישראל. בלי פתרון בעיית הפליטים על ידי יישובם מחוץ לגבולות מדינת ישראל, שום ויתור טריטוריאלי לא יסיים את הסכסוך".

מהלשכה נמסר עוד כי "הפלסטינים, ולא רק ארצות הברית, חייבים להכיר בישראל כמדינת הלאום של העם היהודי, וכל הסכם שלום עימם חייב לכלול קץ לכל תביעה מישראל. ראש הממשלה יבהיר שעל מנת להגן על ישראל, צה"ל חייב להיות פרוס לאורך נהר הירדן. ראש הממשלה יביע את אכזבתו מהחלטת הרשות הפלסטינית לאמץ את חמאס, ארגון טרור המחויב להשמדת ישראל, ומהתבטאויותיו האחרונות של מחמוד עבאס שמסלפות את ההיסטוריה ומבהירות שעבאס חותר למדינה פלסטינית במטרה להמשיך את הסכסוך עם ישראל, במקום לסיימו".

בנאומו הערב בפני מחלקת המדינה האמריקאית, אמר נשיא ארה"ב אובמה כי הפתרון המדיני לסכסוך הישראלי-ערבי חייב לכלול מדינה פלסטינית מפורזת, וחזרה לגבולות 1967 עם חילופי שטחים מוסכמים וסידורי ביטחון.

הוראה לשרים: לא להגיב על הנאום

יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, הגיבה אף היא לנאום ראש הממשלה. "סיום הסכסוך על ידי אימוץ עקרון שתי מדינות הלאום, תוך שמירה על בטחון ישראל, הוא אינטרס ישראלי מובהק, והקיפאון המדיני בו דוגלת ממשלת נתניהו אינו משרת את האינטרסים של ישראל", אמרה. "על נתניהו, בביקורו הקרוב, לגלות את המנהיגות הנדרשת ולייצר את התנאים לחידוש המו"מ מול אלה המוכנים לסיים את הסכסוך, מתוך הבנה שרק יוזמה ישראלית אמיתית ובעלת תוכן, היא התשובה היחידה לסכנות ולהזדמנויות שמציבה התקופה של ימינו".

יושב ראש ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ח"כ שאול מופז (קדימה), קרא לנתניהו להודיע לציבור בישראל ולידידותיה של ישראל על קבלת עקרונות נאום אובמה, ולהיכנס באופן מיידי למשא ומתן ישיר על הסדר ביניים עם הפלסטינים. ולא, עליו לקרוא לבחירות מידיות - דרש מופז.

במקביל להודעת לשכת ראש הממשלה, נשלחו מסרונים מהלשכה ללשכות שרי הממשלה בדרישה לא להתבטא בנושא נאום אובמה. המשנה לראש הממשלה, סילבן שלום, עוד הספיק להגיב לפני קבלת ההודעה. "גבולות וביטחון הם אכן עקרונות חשובים, אך כל משא ומתן חייב להיות מבוסס על כל הנושאים שעל הפרק", אמר. "אי הכללת נושאים כמו הפליטים וירושלים תכשיל כל משא ומתן עתידי בין ישראל והפלסטינים".

גם השר גלעד ארדן הגיב לנאום ואמר כי, "בנאום היו הישגים משמעותיים למדיניות ראש הממשלה, כאשר הנשיא קבע חד משמעית שאי היציבות במזרח התיכון לא נובעת מהסכסוך הישראלי פלסטיני, אלא בשל דיכוי ופגיעה בזכויות אדם במדינות ערב. עמדת הנשיא לגבי היקף השטחים שצריכים לקבל הפלסטינים איננה חדשה, והיא לא הביאה להסכם שלום בעבר, למרות שגם ברק וגם אולמרט פעלו לפיה כשניהלו משא ומתן".

"אובמה צפוי ולא מעשי"

במפלגתו של ראש הממשלה היו גם מי שתקפו בחריפות את אובמה. "הנאום של הנשיא אובמה הוא נאום צפוי, תיאורטי ולא מעשי", אמרה ח"כ מירי רגב. "הנאום מנותק ממציאות המזרח התיכון. ישראל לא יכולה לקבל בשום אופן נסיגה לגבולות 67''. ח"כ דני דנון הצטרף לביקורת על נשיא ארצות הברית ואמר כי, "אובמה רוצה לכפות על ישראל את תורת השלבים של ערפאת. נתניהו חייב לומר לו: 'שכח מזה'".

מהעבר השני של המתרס הפוליטי, דווקא בירכו על הנאום. מסיעת מרצ נמסר כי, "יש לברך על נאום אובמה, שהוא מופת של מתינות ונאורות". לדברי יו"ר הסיעה, ח"כ אילן גילאון, "דברי הנשיא האמריקאי ראויים, מאוזנים ויש בהם משום בשורת אמת של דמוקרטיזציה, ליברליזם וזכויות אדם. ראוי שנתניהו ואבו מאזן יאמצו בחום ולאלתר את המתווה שאובמה מציע ויחדלו לעסוק בחמיקות התעתועים".

(עדכון ראשון: 21:09)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully